ABN Amro en ING voeren contactloos betalen in

ABN Amro en ING voeren contactloos betalen in

ABN Amro en ING vervangen vanaf volgend jaar hun betaalpassen door een nieuwe versie, waarmee contactloos kan worden betaald. De consument moet de kaart dan niet meer in een betaalautomaat steken: die er tegenaan houden – zonder een pincode in te voeren – is genoeg.

Snel en efficiënte methode

De twee banken willen deze nieuwe vorm van betalen alleen mogelijk maken voor bedragen tot 25 euro. Na twee of drie contactloze betalingen op één dag moet de pincode voor de veiligheid wel worden ingevoerd. Het geld wordt direct van de rekening afgeschreven.

 

ABN Amro en ING werken nog aan de mogelijkheid om deze techniek ook in mobiele telefoons toe te passen. Volgens de banken is er een grote behoefte aan betaalproducten, die gemak en efficiëntie bevorderen en zullen kleine bedragen steeds minder met contant geld worden afgerekend.

 

Bankpassen vanaf medio 2013

De bestaande bankpassen van de klanten van ING en ABN Amro worden vanaf medio 2013 gefaseerd vervangen door een nieuwe betaalpas. De banken denken dat het nieuwe betaalsysteem snel populair zal worden, omdat lange wachttijden met het nieuwe systeem veel minder zullen voorkomen.

 

Winkeliers moeten in sommige gevallen wel een nieuwe betaalautomaat kopen, maar het gros van de automaten kan gewoon aangepast worden. De nieuwe betaalautomaat is ontwikkeld door MasterCard en wordt al gebruikt in landen als Australië, Frankrijk, Turkije, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Wibra weet weer wat winst is

17/01/2018

Budgetketen Wibra heeft in 2016 opnieuw winst weten te maken, nadat het de voorbije jaren vooral verliezen had moeten slikken. De omzet blijft wel in dalende lijn en voorlopig lijkt het er niet op dat die trend gaat keren.

Hema gaat Arabisch en opent winkels in Midden-Oosten

15/01/2018

Voor het eerst in zijn geschiedenis waagt Hema zich buiten Europa: het opent dit jaar drie winkels in Dubai. In de komende vijf jaar wil de Nederlandse keten een fors aantal winkels in het Midden-Oosten openen.

Metro Group tevreden met eerste kwartaal

15/01/2018

De Duitse Metro Group is tevreden met de prestaties in het eerste kwartaal. De omzet steeg na wisselkoersen wel met slechts 0,2%, maar op vergelijkbare basis was er een groei van 0,8%.

Ophef over etnisch profilerende klantenprofielen bij Albert Heijn

15/01/2018

Een blanke man met bril staat symbool voor de premiumklant bij Albert Heijn, een vrouw en kind met donkere huidskleur voor de budgetklant. Met deze klantenprofielen leerden medewerkers bij AH de klanten kennen, tot er vrijdag ophef over ontstond.

Bijenkorf sluit eigen distributiecentrum in Woerden

12/01/2018

De Bijenkorf gaat zijn eigen distributiecentrum in Woerden sluiten. De sluiting staat gepland voor midden volgend jaar en kost 143 werknemers hun baan. De Bijenkorf gaat de taken van het distributiecentrum uitbesteden.

Europa wil belasting op plastic zakjes

11/01/2018

Nadat verschillende lidstaten al verschillende maatregelen hebben genomen om het gebruik van plastic zakjes terug te dringen, denkt de Europese Unie er nu aan om een algehele belasting op plastic zakjes in te voeren.

Back to top