ABN Amro verwacht groei retailsector in 2015 | RetailDetail

ABN Amro verwacht groei retailsector in 2015

ABN Amro verwacht groei retailsector in 2015

Retailers kunnen vanaf volgend jaar weer rekenen op groei, verwacht ABN Amro. De bank noemt 2014 in zijn Visie op Retail 2014 een ‘overgangsjaar’.

Omzet en volumeontwikkeling stabiliseren

Na de jarenlange volumedaling verwacht de bank dat er weer ruimte voor groei ontstaat. Sommige onderdelen van de sector, zoals de kleding en doe-het-zelfbranche, profiteren waarschijnlijk het snelst van het herstel van de economie. De kledingbranche profiteerde in het verleden immers snel van de stijging van consumentenbestedingen. Vermoed wordt dat komende periode de omzet zal stabiliseren en het tempo van de volumedaling afneemt.

 

Afgelopen zeven jaar daalde de omzet van doe-het-zelfzaken, maar retailers in deze branche kunnen voorlopig opgelucht ademhalen. Komende maanden zal de verkoop niet verder dalen door het stijgende aantal transacties op de woningmarkt, verwacht ABN Amro.

 

Webshops specialiseren zich steeds vaker

Door de sterke opkomst van webshops werd in 2013 maar liefst 6,9 procent van de totale omzet online verdiend. Elektronicazaken blijven online het populairst; in totaal wordt 20 procent van de omzet in de branche via het internet verdiend. Online retailers kunnen zich het beste op nichemarkten richten om beter vindbaar te zijn en moeten zich positioneren als specialist, denkt de bank. Veel warenhuizen volgen dit voorbeeld en openen aparte websites voor specifieke productcategorieën.


Consumenten starten daarnaast hun zoektocht naar een product ook steeds vaker online, vertelt Chris Meijers van ABN Amro. “Die denkt bovendien niet langer in afzonderlijke kanalen, maar wil op elk gewenst moment en ongeacht het kanaal kunnen overgaan tot een aankoop. Of dit online of offline is, is hieraan ondergeschikt.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Google investeert 550 miljoen dollar in JD.com

18/06/2018

Niemand wil de trein missen in de snel groeiende Aziatische markt. Ook Google heeft dat begrepen: de Amerikanen nemen een participatie in JD.com, de grote concurrent van Alibaba.

28 juni: The Future of Shopping-tafelgesprek met Wouter Kolk (Albert Heijn)

15/06/2018

Op 28 juni voert Albert Heijn-CEO Wouter Kolk een exclusief tafelgesprek over de toekomst van het winkelen met Jorg Snoeck en Pauline Neerman, auteurs van het boek 'The Future of Shopping', in boekhandel Scheltema in Amsterdam.

Hema opent eerste winkel in Berlijn

15/06/2018

Hema heeft zijn eerste Berlijnse winkel geopend, alweer de vijftiende in Duitsland.Hema ziet in Duitsland een belangrijke groeimarkt: reeds volgende maand opent de de keten haar tweede Berlijnse winkel.

Bol.com rolt herhaalservice Bespaar Continu online uit

15/06/2018

Bol.com lanceert herhaalservice Bespaar Continu op de website. Vergelijkbaar met Amazon Prime, bezorgt de dienst vaste commodity-producten die mensen altijd in huis willen hebben tegen kortingen.

Franchisesector sneller gegroeid dan hele Nederlandse economie

14/06/2018

Terwijl de Nederlandse economie in de periode 2015-2017 met 7,37% groeide, klokte de franchisesector af op een groei van 7,57%. En dat ondanks de lichte daling van het aantal formules en vooral de "dieprode cijfers" van de modesector.

Ludo Bijvoet is nieuwe topman Blokker

14/06/2018

Het management van Blokker is weer compleet: Ludo Bijvoet - vandaag topman van Xenos - heeft vanaf 1 juli de leiding bij de winkelketen in moeilijkheden, Frank Cocx wordt financieel directeur. Linda Keijzer gaat Xenos leiden.