ABN Amro verwacht groei retailsector in 2015

ABN Amro verwacht groei retailsector in 2015

Retailers kunnen vanaf volgend jaar weer rekenen op groei, verwacht ABN Amro. De bank noemt 2014 in zijn Visie op Retail 2014 een ‘overgangsjaar’.

Omzet en volumeontwikkeling stabiliseren

Na de jarenlange volumedaling verwacht de bank dat er weer ruimte voor groei ontstaat. Sommige onderdelen van de sector, zoals de kleding en doe-het-zelfbranche, profiteren waarschijnlijk het snelst van het herstel van de economie. De kledingbranche profiteerde in het verleden immers snel van de stijging van consumentenbestedingen. Vermoed wordt dat komende periode de omzet zal stabiliseren en het tempo van de volumedaling afneemt.

 

Afgelopen zeven jaar daalde de omzet van doe-het-zelfzaken, maar retailers in deze branche kunnen voorlopig opgelucht ademhalen. Komende maanden zal de verkoop niet verder dalen door het stijgende aantal transacties op de woningmarkt, verwacht ABN Amro.

 

Webshops specialiseren zich steeds vaker

Door de sterke opkomst van webshops werd in 2013 maar liefst 6,9 procent van de totale omzet online verdiend. Elektronicazaken blijven online het populairst; in totaal wordt 20 procent van de omzet in de branche via het internet verdiend. Online retailers kunnen zich het beste op nichemarkten richten om beter vindbaar te zijn en moeten zich positioneren als specialist, denkt de bank. Veel warenhuizen volgen dit voorbeeld en openen aparte websites voor specifieke productcategorieën.


Consumenten starten daarnaast hun zoektocht naar een product ook steeds vaker online, vertelt Chris Meijers van ABN Amro. “Die denkt bovendien niet langer in afzonderlijke kanalen, maar wil op elk gewenst moment en ongeacht het kanaal kunnen overgaan tot een aankoop. Of dit online of offline is, is hieraan ondergeschikt.”

Tags: