Acht zaken die we onthouden van het RetailDetail People Congress

RetailDetail

Op donderdag 25 februari organiseerde RetailDetail het People Congress met Carla Velghe (Hema), Koen Tengrootenhuysen (Decathlon), Toon Bossuyt (colora) en Kristel Muls (McDonald's België). Het online event werd gestreamd vanuit de eigen studio in de Antwerpse Stadsfeestzaal. Wat onthouden we?

 

1. Durf te veranderen

In normale omstandigheden is Hema een fun winkel, waar mensen komen om zich te ontspannen. Dat is door COVID-19 helaas niet meer mogelijk. Hema paste daarom haar assortiment aan de huidige omstandigheden aan en stapte over op basisproducten zoals pyjama’s, beddengoed, kussens...
 

Ook Koen Tengrootenhuysen van Decathlon voerde enkele veranderingen door. “Decathlon werkte vroeger met een organisatie volgens een piramidaal systeem. Daar zijn we enkele jaren geleden van afgestapt en Decathlon schakelde over naar een vlakke netwerkstructuur.” Daardoor kan de retailer sneller schakelen.

 

2 Houd (fysiek) contact met je werknemers

Ga eens wandelen met je werknemers, zo dacht Carla Velghe, de topvrouw in België bij Hema. Het doet deugd om je collega’s nog eens in het echt te ontmoeten en een keer af te stappen van de vele digitale vergaderingen.

 

3. Blijf communiceren

Zoek op heel regelmatige basis contact op met je collega’s. Het is een essentieel onderdeel van het welbevinden van het personeel en het draaiend houden van je onderneming. 

 

4. Het zit hem in de kleine dingen

Verras je werknemers af en toe met een kleine attentie. Zo blijven de mensen in je bedrijf ook in deze barre tijden gemotiveerd en geëngageerd. 

 

5. Werk samen

De webshop en de fysieke verkooppunten hoeven niet altijd de strijd met elkaar aan te gaan. Ze kunnen ook perfect samenwerken, vindt Toon Bossuyt, CEO van colora de verfwinkel. “Wanneer iemand op onze webshop een bestelling plaatst, dan krijgt die persoon de facto een factuur van één van onze fysieke winkels. Op die manier kan de klant bij een verkooppunt in de buurt terecht om vragen te stellen en eventuele problemen met de levering op te lossen. De ideale combinatie van het online gebeuren en een persoonlijk advies: een echte omnichannel ervaring.”

 

6. Grijp je kansen, ook in turbulente tijden

“Online klanten zijn ook de beste offline klanten”, is het motto van Carla Velghe van Hema. Daarmee alludeert ze op het feit dat heel wat retailers sinds de coronacrisis op de kar zijn gesprongen van de online verkoop om het omzetverlies van de fysieke verkoop te compenseren. En dat werkt, want veel klanten hebben de weg naar de online verkoopkanalen gevonden. Deze mensen blijven klant omdat het een ‘nieuw’ gegeven is. Dat geldt evengoed voor de andere sprekers. Ook zij hebben zich toegespitst op het digitaliseren van hun bedrijfsactiviteiten.

 

7. Veiligheid primeert

Als een land volledig in de ban is van een virus, dan volgen er veiligheidsmaatregelen. Daar gingen alle vier de sprekers mee akkoord en zij passen deze regels dan ook nauwgezet toe.

 

8. Blijven leren

Opleiding is key. “De bedoeling is dat al onze werknemers zo goed mogelijk de corona maatregelen tot in het detail opvolgen”, vertelt Kristel Muls van McDonald's België. “Onze mensen hebben bijna nooit een  besmetting opgelopen op de werkvloer. En die regels implementeren zij ook in hun privéleven. Taking care for each other, dat is onze belangrijkste drijfveer.”