Action geeft vol gas ondanks remmende omzetgroei | RetailDetail

Action geeft vol gas ondanks remmende omzetgroei

Action geeft vol gas ondanks remmende omzetgroei
Foto: defotoberg / Shutterstock.com

De omzet van Action groeide vorig jaar met 28% tot 3,4 miljard euro. Daarmee vertraagt de groei echter bij de discountketen, want vorige jaren lag die steeds boven de 30%. Wel wordt de keten steeds internationaler.

 

Dalende omzetgroei

Budgetwinkelketen Action heeft zijn omzetgroei vooral te danken aan de opening van nieuwe winkels: op vergelijkbare basis, met alleen winkels die al meer dan een jaar open zijn in beschouwing genomen, steeg de omzet amper met 5%.  Dat is niettemin logisch, aangezien de retailer er vorig jaar liefst 243 nieuwe winkels in zeven Europese landen bij kreeg en nog volop in de expansiefase zit. Action telt vandaag een kleine 1100 winkels en meer dan 40.000 werknemers. 

 

Ook dit jaar komen er honderden nieuwe winkels – normaal gezien meer dan vorig jaar – bij, vooral in Frankrijk en Duitsland. Om die groei te ondersteunen opent de non-fooddiscounter nog vier nieuwe distributiecentra, ter aanvulling van de huidige vier.

 

Toch remt ook de organische groei af: de 5% vergelijkbare omzettoename lag lager dan een jaar eerder, al benadrukt de keten dat ze daarmee nog altijd beter dan de markt presteert. De operationele winst steeg bovendien met een kwart ten opzichte van 2016 en bedraagt 387 miljoen euro. Met 11,3% kwam de operationele marge wel wat lager uit.

 

Action gaat de concurrentie aan met Decathlon

Topman Sander van der Laan zegt tevreden te zijn met de resultaten. De formule, die uit een “breed, verrassend en steeds veranderend aanbod” bestaat, slaat volgens hem duidelijk aan. Hij benadrukt ook dat Action nu echt een internationaal bedrijf is: zo’n twee derde van alle winkels liggen vandaag buiten Nederland. Opvallend is ook dat de opbrengsten in Frankrijk voor het eerst die op de Nederlandse thuismarkt overtroffen, zelfs al zijn er in Nederland toch nog meer winkels. 

 

De discountketen ziet verder veel potentieel in het verkopen van budgetvriendelijke sportkledij en -artikelen. Ze wil de concurrentie aangaan met sportwinkels en zal steeds meer goedkope sportschoenen, yogamatten en fitnessspullen aanbieden in zijn winkels.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Expansie duwt Suitsupply de rode cijfers in

15/05/2018

Forse investeringen in expansie brachten Suitsupply vorig jaar een mooie omzetgroei, maar ook een flink nettoverlies. Toch is dat de enige weg voorwaarts, meent de Nederlandse keten, die het oog strak op de Verenigde Staten gericht houdt.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.

HelloFresh verhoogt omzetprognose

14/05/2018

HelloFresh trekt zijn verwachtingen voor 2018 op: het bedrijf verwacht in 2018 tot 35% te groeien (eerder was dat maximum 30%) dankzij positieve cijfers in de Verenigde Staten, inmiddels de grootste markt voor de Duitsers.

Hema investeert verder in grote Belgische winkels

11/05/2018

Hema Oostende beleeft een feestelijke heropening: de winkel werd aangepast naar het nieuwe internationale concept dat de retailer ontwikkelde voor steden als Barcelona, Parijs en Londen. Die formule bleek eerder succesvol in Antwerpen en Brussel.

Henkel houdt stand in onzekere marktomstandigheden

09/05/2018

Ondanks negatieve wisselkoerseffecten en logistieke problemen in de Verenigde Staten ziet Henkel toch positieve ontwikkelingen in het eerste kwartaal. De lijmafdeling deed het beter dan de divisies wasmiddelen en beauty.