Action pikt omzet supermarkten in | RetailDetail

Action pikt omzet supermarkten in

Action pikt omzet supermarkten in

Non-fooddiscounter Action verkoopt steeds meer producten die traditioneel verkocht worden bij supermarkten. In de eerste twee kwartalen van 2014 verkocht de keten liefst 17 procent meer in dat segment.

Nog andere concurrentie

Die extra omzet haalt Action voornamelijk weg bij de traditionele verkopers. Action zegt zelf ongeveer 30 procent van zijn omzet te halen uit producten als zoetwaren, dierenvoeding, wasmiddelen en schoonmaakproducten.

 

Volgens een onderzoek van GfK komt echters slechts 1 procent van die groei voort uit een groei van de markt, wat inhoudt dat Action 16 procent van zijn groei bij andere verkopers weghaalt. Die evolutie zou ook te zien zijn bij andere discounters zoals Big Bazar en Op=Op Voordeelshop.

 

De non-fooddiscounters zijn niet de enige groep die er volgens GfK voor zorgen dat de omzetgroei van traditionele supermarkten beperkt blijft: zo is er de snelle opmars van Lidl en komt er steeds meer concurrentie van online.

 

"Wie een huisdier heeft, kent waarschijnlijk webwinkel Zooplus. De rechtstreekse verkoop aan consumenten van Nespresso is een bekend voorbeeld. Maar kijk ook naar een partij als Wijnvoordeel.nl. Daarnaast 
komen lokaal ondernemerscollectieven op van bakkers, slagers en 
andere speciaalzaken die online gaan verkopen. En aan de andere kant van het spectrum de maaltijddozen van Hello Fresh", zegt account group manager Bas van Eekelen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Dieprood Galeria Kaufhof (en Inno) vestigt alle hoop op fusie

20/07/2018

Galeria Kaufhof (waar ook Galeria Inno toe behoort) zit diep in de rode cijfers: het verlies zou er oplopen tot zo'n 30 miljoen euro. Een fusie tussen Karstadt en Galeria Kaufhof moet volgens eigenaar Hudson's Bay heil brengen.

Walmart en Microsoft bundelen krachten tegen Amazon

18/07/2018

Walmart is de grootste retailconcurrent van Amazon en Microsoft is de belangrijkste rivaal voor Amazons clouddiensten. Beide bedrijven proberen de internetreus nu wat meer tegenwind te geven met een strategisch partnerschap voor vijf jaar.

Retailhub x Living Tomorrow: Nieuwe innovatieworkshops op maat

17/07/2018

Wat worden de megatrends van morgen en hoe ziet je strategie er best uit? Neem een frisse innovatiestart met de workshops van retailhub en Living Tomorrow: een gezonde mix van plezier, ontspanning en topeducatie op maat van je bedrijf.

Amazon Prime Day zorgt dit jaar voor spektakel en controverse

17/07/2018

Amazon Prime-leden vieren vandaag het jaarlijkse kortingenevenement Prime Day. De controversiële shopfeestdag wordt steeds grootser: Amazon startte het koopfestival met heuse muziekoptredens en ook concurrerende retailers pakken inmiddels met stuntprijzen uit.

Bol.com gaat distributiecentrum verdubbelen

16/07/2018

Minder dan een jaar na de officiële opening barst het distributiecentrum van bol.com in Waalwijk al uit zijn voegen. Begin 2019 beginnen uitbreidingswerken die een verdubbeling van de oppervlakte met zich meebrengen.

Verkoop van pc’s groeit eerste keer in zes jaar

13/07/2018

Voor de eerste keer in zes jaar groeide de verkoop van pc's weer: in het tweede kwartaal van 2018 steeg die met 1,4%. Volgens onderzoekbureaus Gartner en IDC is de omzetstijging voornamelijk te danken aan de groei op zakelijke markten.