Action pikt omzet supermarkten in | RetailDetail

Action pikt omzet supermarkten in

Action pikt omzet supermarkten in

Non-fooddiscounter Action verkoopt steeds meer producten die traditioneel verkocht worden bij supermarkten. In de eerste twee kwartalen van 2014 verkocht de keten liefst 17 procent meer in dat segment.

Nog andere concurrentie

Die extra omzet haalt Action voornamelijk weg bij de traditionele verkopers. Action zegt zelf ongeveer 30 procent van zijn omzet te halen uit producten als zoetwaren, dierenvoeding, wasmiddelen en schoonmaakproducten.

 

Volgens een onderzoek van GfK komt echters slechts 1 procent van die groei voort uit een groei van de markt, wat inhoudt dat Action 16 procent van zijn groei bij andere verkopers weghaalt. Die evolutie zou ook te zien zijn bij andere discounters zoals Big Bazar en Op=Op Voordeelshop.

 

De non-fooddiscounters zijn niet de enige groep die er volgens GfK voor zorgen dat de omzetgroei van traditionele supermarkten beperkt blijft: zo is er de snelle opmars van Lidl en komt er steeds meer concurrentie van online.

 

"Wie een huisdier heeft, kent waarschijnlijk webwinkel Zooplus. De rechtstreekse verkoop aan consumenten van Nespresso is een bekend voorbeeld. Maar kijk ook naar een partij als Wijnvoordeel.nl. Daarnaast 
komen lokaal ondernemerscollectieven op van bakkers, slagers en 
andere speciaalzaken die online gaan verkopen. En aan de andere kant van het spectrum de maaltijddozen van Hello Fresh", zegt account group manager Bas van Eekelen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Eigenaar 3i wil Action toch voor zichzelf houden

22/05/2018

Investeerder 3i wil Action dan toch helemaal houden. Hoewel de eigenaar van de discountketen vorige week liet uitschijnen een koper te zoeken voor een deel van zijn participatie in Action, ontkent 3i dat nu.

Marks & Spencer haalt het mes boven: 100 winkels dicht

22/05/2018

De Britse retailer wil ingrijpend herstructureren. De komende vier jaar moeten niet 60, maar wel 100 Britse winkels de deuren sluiten. “Noodzakelijk om de toekomst veilig te stellen”, klinkt het.

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.