Action verlengt titel als beste winkelketen van Nederland | RetailDetail

Action verlengt titel als beste winkelketen van Nederland

Action verlengt titel als beste winkelketen van Nederland

Het is een leuke week voor Action: de keten is net als vorig jaar uitgeroepen tot ABN AMRO Beste Winkelketen van Nederland in 2015 én topman Ronald van der Mark kreeg de vakprijs voor Retail Executive 2015.

Meer dan 400 ketens in de running

De voorbije zes maanden gaven 400.000 consumenten hun oordeel over meer dan 400 winkelketens met minstens vijf vestigingen in Nederland. Ze moesten die beoordelen op negen aspecten, waarbij prijs, assortiment en beleving centraal stonden. De erkenningen zijn een initiatief van Q&A Research & Consultancy, dat de competitie al voor de dertiende keer organiseerde. ABN Amro is er naamsponsor van.

 

In een eerste ronde werden de winnaars in dertig categorieën aangeduid. Nadien werd onder die winnaars een overall winnaar gekozen: net als in 2014 werd dat Action. Er werden ook andere prijzen uitgereikt: beste webshop werd 123inkt.nl, de Cross Channel Award was voor sportwinkelketen Bever.

 

De consumenten vonden de samenstelling van het assortiment en een betaalbare prijs minder belangrijk dan de voorgaande jaren: dit jaar zeiden ze nadrukkelijker te kijken naar het serviceniveau dat retailers bieden, al blijven het aanbod en de prijs-kwaliteitsverhouding nog steeds de belangrijkste criteria bij de keuze van een winkel. Bij webshops was er eveneens sprake van een lichte stijging van het belang van een goede klantenservice.

 

Vakprijs ook voor Action

Er waren overigens niet alleen publieksprijzen, maar ook vakprijzen: die werden toegekend aan een topman en aan een managementteam. Hier gaven retailers in een eerste stemronde aan wie zij wilden nomineren en op basis hiervan werd voor beide categorieën een top-10 samengesteld, die in een tweede ronde herleid werd tot een top-5. Tijdens het ABN AMRO Retailer of the Year Gala konden retailers vervolgens hun stem uitbrengen om de laureaat aan te duiden.

 

De vakprijs voor Retail Executive 2015 ging naar topman Ronald van der Mark van Action. Hij haalde het van Harry Bruijniks (Euretco), Giovanni Colauto (De Bijenkorf), Bart Karis (Zeeman) en Philip Mountford (Hunkemöller). Het managementteam van het jaar werd dat van Jumbo: dat versloeg in de finaleronde de teams van Hunkemöller, IKEA, Lidl en vanHaren.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Dieprood Galeria Kaufhof (en Inno) vestigt alle hoop op fusie

20/07/2018

Galeria Kaufhof (waar ook Galeria Inno toe behoort) zit diep in de rode cijfers: het verlies zou er oplopen tot zo'n 30 miljoen euro. Een fusie tussen Karstadt en Galeria Kaufhof moet volgens eigenaar Hudson's Bay heil brengen.

Walmart en Microsoft bundelen krachten tegen Amazon

18/07/2018

Walmart is de grootste retailconcurrent van Amazon en Microsoft is de belangrijkste rivaal voor Amazons clouddiensten. Beide bedrijven proberen de internetreus nu wat meer tegenwind te geven met een strategisch partnerschap voor vijf jaar.

Retailhub x Living Tomorrow: Nieuwe innovatieworkshops op maat

17/07/2018

Wat worden de megatrends van morgen en hoe ziet je strategie er best uit? Neem een frisse innovatiestart met de workshops van retailhub en Living Tomorrow: een gezonde mix van plezier, ontspanning en topeducatie op maat van je bedrijf.

Amazon Prime Day zorgt dit jaar voor spektakel en controverse

17/07/2018

Amazon Prime-leden vieren vandaag het jaarlijkse kortingenevenement Prime Day. De controversiële shopfeestdag wordt steeds grootser: Amazon startte het koopfestival met heuse muziekoptredens en ook concurrerende retailers pakken inmiddels met stuntprijzen uit.

Bol.com gaat distributiecentrum verdubbelen

16/07/2018

Minder dan een jaar na de officiële opening barst het distributiecentrum van bol.com in Waalwijk al uit zijn voegen. Begin 2019 beginnen uitbreidingswerken die een verdubbeling van de oppervlakte met zich meebrengen.

Verkoop van pc’s groeit eerste keer in zes jaar

13/07/2018

Voor de eerste keer in zes jaar groeide de verkoop van pc's weer: in het tweede kwartaal van 2018 steeg die met 1,4%. Volgens onderzoekbureaus Gartner en IDC is de omzetstijging voornamelijk te danken aan de groei op zakelijke markten.