Action wil naar 10 miljard euro omzet | RetailDetail

Action wil naar 10 miljard euro omzet

Action wil naar 10 miljard euro omzet
Shutterstock

Voor investeringsmaatschappij 3i is de aankoop van Action in 2011 de voorbije jaren uitgedraaid op een groot succes: vVorig jaar was de discountketen opnieuw het best presterende bedrijf van de groep. Een omzet van tien miljard euro is het doel.

Waarde meer dan vertienvoudigd

In 2016 haalde Action een omzet van 2,7 miljard euro, wat opnieuw een groei van 34 procent betekende. Dit jaar wordt er gemikt op een omzet boven 3,5 miljard euro. Die groei komt vooral voort uit nieuwe winkelopeningen. Vorig jaar kwamen er 197 nieuwe vestigingen bij en ondertussen zijn er meer dan 1.000 winkels van de keten.

 

Toch was er ook op vergelijkbare basis sprake van een omzetgroei tussen 6 en 7 procent, en werd er maar liefst 310 miljoen euro winst gemaakt. In 2011, toen Action in handen kwam van 3i, was dat nog maar 86 miljoen euro. De waarde van het bedrijf is ondertussen gegroeid naar 1,7 miljard pond (1,9 miljard euro), ten opzichte van 131 miljoen pond (146,7 miljoen euro) in 2011.

 

Expansie aan razend tempo

Bij 3i zijn ze dan ook nog niet van plan om de groei van Action een halt toe te roepen. Het doel is om de keten te laten doorgroeien naar een bedrijf met meer dan 10 miljard omzet, wat wil zeggen dat er nog heel wat nieuwe winkels de deuren zullen openen de komende jaren, dit jaar alvast enkele honderden. Daarbij wordt gedacht aan uitbreiding naar Spanje, Zwitserland, Italië, Tsjechië, Polen of Denemarken.

 

Action houdt in alle landen vast aan eenzelfde concept, met een gelijkaardig assortiment. Volgens de bewindvoerders is elke winkel winstgevend en is de investering in een nieuwe winkel binnen het jaar na opening terugverdiend. Een webwinkel staat er op korte termijn niet gepland.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Expansie duwt Suitsupply de rode cijfers in

15/05/2018

Forse investeringen in expansie brachten Suitsupply vorig jaar een mooie omzetgroei, maar ook een flink nettoverlies. Toch is dat de enige weg voorwaarts, meent de Nederlandse keten, die het oog strak op de Verenigde Staten gericht houdt.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.

HelloFresh verhoogt omzetprognose

14/05/2018

HelloFresh trekt zijn verwachtingen voor 2018 op: het bedrijf verwacht in 2018 tot 35% te groeien (eerder was dat maximum 30%) dankzij positieve cijfers in de Verenigde Staten, inmiddels de grootste markt voor de Duitsers.

Hema investeert verder in grote Belgische winkels

11/05/2018

Hema Oostende beleeft een feestelijke heropening: de winkel werd aangepast naar het nieuwe internationale concept dat de retailer ontwikkelde voor steden als Barcelona, Parijs en Londen. Die formule bleek eerder succesvol in Antwerpen en Brussel.

Henkel houdt stand in onzekere marktomstandigheden

09/05/2018

Ondanks negatieve wisselkoerseffecten en logistieke problemen in de Verenigde Staten ziet Henkel toch positieve ontwikkelingen in het eerste kwartaal. De lijmafdeling deed het beter dan de divisies wasmiddelen en beauty.