Action wil naar 10 miljard euro omzet

Action wil naar 10 miljard euro omzet
Shutterstock

Voor investeringsmaatschappij 3i is de aankoop van Action in 2011 de voorbije jaren uitgedraaid op een groot succes: vVorig jaar was de discountketen opnieuw het best presterende bedrijf van de groep. Een omzet van tien miljard euro is het doel.

Waarde meer dan vertienvoudigd

In 2016 haalde Action een omzet van 2,7 miljard euro, wat opnieuw een groei van 34 procent betekende. Dit jaar wordt er gemikt op een omzet boven 3,5 miljard euro. Die groei komt vooral voort uit nieuwe winkelopeningen. Vorig jaar kwamen er 197 nieuwe vestigingen bij en ondertussen zijn er meer dan 1.000 winkels van de keten.

 

Toch was er ook op vergelijkbare basis sprake van een omzetgroei tussen 6 en 7 procent, en werd er maar liefst 310 miljoen euro winst gemaakt. In 2011, toen Action in handen kwam van 3i, was dat nog maar 86 miljoen euro. De waarde van het bedrijf is ondertussen gegroeid naar 1,7 miljard pond (1,9 miljard euro), ten opzichte van 131 miljoen pond (146,7 miljoen euro) in 2011.

 

Expansie aan razend tempo

Bij 3i zijn ze dan ook nog niet van plan om de groei van Action een halt toe te roepen. Het doel is om de keten te laten doorgroeien naar een bedrijf met meer dan 10 miljard omzet, wat wil zeggen dat er nog heel wat nieuwe winkels de deuren zullen openen de komende jaren, dit jaar alvast enkele honderden. Daarbij wordt gedacht aan uitbreiding naar Spanje, Zwitserland, Italië, Tsjechië, Polen of Denemarken.

 

Action houdt in alle landen vast aan eenzelfde concept, met een gelijkaardig assortiment. Volgens de bewindvoerders is elke winkel winstgevend en is de investering in een nieuwe winkel binnen het jaar na opening terugverdiend. Een webwinkel staat er op korte termijn niet gepland.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Beate Uhse vraagt faillissement aan

15/12/2017

Het Duitse eroticabedrijf Beate Uhse heeft het faillissement aangevraagd. Het bedrijf had al langer problemen om in een digitale wereld de omzet op peil te houden. De winkels blijven open. 

Deze retailers pakken uit met knappe kerstcommercials

15/12/2017

Heel wat internationale retailers pakken in de aanloop naar de eindejaarsfeesten uit met ambitieuze kerstcommercials. RetailDetail selecteerde twaalf opmerkelijke reclamespots. Laat u ook een traantje van ontroering?

Minder klanten en dus minder omzet voor H&M

15/12/2017

De Zweedse H&M Group heeft in het vierde kwartaal de omzet met 4 procent zien dalen. Die daling is te wijten aan het feit dat de winkels van het modebedrijf minder klanten over de vloer hebben gekregen.

Amancio Ortega neemt afscheid van Inditex met grote kwartaalgroei

14/12/2017

In de eerste drie kwartalen van het boekjaar 2017 is de omzet van Inditex met 10% gegroeid naar 17,96 miljard euro. Dat maakte het Spaanse modebedrijf bekend in de schaduw van het afscheid van de grote man achter Inditex, Amancio Ortega.

Retail vraagt om innovatie en transformatiekracht

13/12/2017

Vedis Retail Platform organiseert op dinsdag 19 december de vierde editie van de New Retail Champions Award. Hiermee stimuleert Vedis de innovatie in de retail en plaatst het nieuwkomers in de kijker. Gastspreker is onze eigen Jorg Snoeck.

Lees het nieuwe RetailDetail Magazine online

13/12/2017

Ja, er staat bekend volk op de cover van de decembereditie van RetailDetail Magazine, naar aanleiding van onze boeklancering. Maar blader vooral verder, want dit nummer staat ook boordevol boeiende interviews met grote namen uit de retailwereld.  

Back to top