A.S. Adventure mikt op 45 Franse winkels | RetailDetail

A.S. Adventure mikt op 45 Franse winkels

A.S. Adventure mikt op 45 Franse winkels
A.S. Adventure Polygone Riviera

De verovering van Frankrijk is begonnen: vorige week opende A.S. Adventure een vestiging vlakbij Nice. Deze winkelopening illustreert de vernieuwde buitenlandse expansiestrategie van de retailer, die leerde uit eerder gemaakte fouten. 

Geen copy/paste

Vier winkels per jaar wil A.S. Adventure vanaf nu openen in Frankrijk. Het startschot van de nieuwe expansiepolitiek werd gegeven op 7 juni met de opening van een verkooppunt in het moderne winkelcentrum Polygone Riviera in Cagnes-sur-Mer (nabij Nice). De winkel is geen kopie van een Belgische A.S. Adventure, maar werd op verschillende aspecten aangepast aan de Franse markt. 

 

“Bij onze eerste poging om met A.S. Adventure naar Frankrijk uit te breiden, maakten we fouten”, gaf CEO Dominique Motte toe op het seminar “Retailers going cross-border” van BLSC en Comeos tijdens de vastgoedbeurs Realty. “In 2011 hanteerden we een ‘copy/paste’ aanpak. We openden Franse winkels met dezelfde oppervlakte als de Belgische, op dezelfde destination locaties, met een Belgische merkenmix tegen Belgische prijzen. En we hanteerden het ‘watervalprincipe’: we begonnen in het nabije noorden, en van daar zouden we naar het zuiden afzakken. Vandaag weten we dat die aanpak niet werkt.” Een winkel in Metz werd gesloten, een vestiging in Reims bleef wel open en fungeerde als testcase voor een aangepast concept.

 

High traffic locaties

Want A.S. Adventure leerde uit de fouten en gaat nu voor een aanpak op maat van de Franse markt. Omwille van de rentabiliteit kiest de retailer voor winkels met een wat kleinere oppervlakte (zo’n 1.500 m²), zonder bibliotheek, koffiecorner of mezzanine en zonder afdelingen Bike en Run (wegens de sterke positie van Decathlon). De merkenmix werd aangepast. Hiervoor huurde de keten de diensten in van de voormalige inkoopdirecteur van de Franse retailer Au Vieux Campeur

 

Omdat het een volstrekt onbekende naam is voor de Franse consument, opteert A.S. Adventure voor locaties met veel passage, bij voorkeur in grote winkelcentra, waarvan er in Frankrijk heel wat zijn. Voor deze winkelcentra is het aanbod van de outdoorretailer vernieuwend en complementair. Polygone Riviera in Nice is goed voor acht miljoen bezoekers. In oktober van dit jaar zal A.S. Adventure een winkel openen in Carré Senart, ten zuiden van Parijs, waar ook Veritas een verkooppunt heeft. Dat winkelcentrum is goed voor vijftien miljoen bezoekers. 

 

“En we kijken verder, onder andere naar Parijs, Annecy, Lyon, Marseille, Aix-en-Provence, Toulouse, Bordeaux… Het moet mogelijk zijn om op termijn 40 tot 45 winkels te openen en marktleider te worden als outdoor merkenretailer, aangezien Decathlon een privatelabelspeler is.” 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Dieprood Galeria Kaufhof (en Inno) vestigt alle hoop op fusie

20/07/2018

Galeria Kaufhof (waar ook Galeria Inno toe behoort) zit diep in de rode cijfers: het verlies zou er oplopen tot zo'n 30 miljoen euro. Een fusie tussen Karstadt en Galeria Kaufhof moet volgens eigenaar Hudson's Bay heil brengen.

Walmart en Microsoft bundelen krachten tegen Amazon

18/07/2018

Walmart is de grootste retailconcurrent van Amazon en Microsoft is de belangrijkste rivaal voor Amazons clouddiensten. Beide bedrijven proberen de internetreus nu wat meer tegenwind te geven met een strategisch partnerschap voor vijf jaar.

Retailhub x Living Tomorrow: Nieuwe innovatieworkshops op maat

17/07/2018

Wat worden de megatrends van morgen en hoe ziet je strategie er best uit? Neem een frisse innovatiestart met de workshops van retailhub en Living Tomorrow: een gezonde mix van plezier, ontspanning en topeducatie op maat van je bedrijf.

Amazon Prime Day zorgt dit jaar voor spektakel en controverse

17/07/2018

Amazon Prime-leden vieren vandaag het jaarlijkse kortingenevenement Prime Day. De controversiële shopfeestdag wordt steeds grootser: Amazon startte het koopfestival met heuse muziekoptredens en ook concurrerende retailers pakken inmiddels met stuntprijzen uit.

Bol.com gaat distributiecentrum verdubbelen

16/07/2018

Minder dan een jaar na de officiële opening barst het distributiecentrum van bol.com in Waalwijk al uit zijn voegen. Begin 2019 beginnen uitbreidingswerken die een verdubbeling van de oppervlakte met zich meebrengen.

Verkoop van pc’s groeit eerste keer in zes jaar

13/07/2018

Voor de eerste keer in zes jaar groeide de verkoop van pc's weer: in het tweede kwartaal van 2018 steeg die met 1,4%. Volgens onderzoekbureaus Gartner en IDC is de omzetstijging voornamelijk te danken aan de groei op zakelijke markten.