'Afgestofte' boekhandels herleven dankzij evenementen | RetailDetail

'Afgestofte' boekhandels herleven dankzij evenementen

'Afgestofte' boekhandels herleven dankzij evenementen

Na een lange periode van een dalende verkoop zit de omzet van de boekhandels weer in de lift: dat komt onder meer omdat de sector niet bij de pakken is blijven zitten en het bestofte imago van zich heeft afgeschud.

Verkoop neemt toe

De toename van de verkoop geldt voor algemene boeken op papier, voor kinderboeken én voor e-books, becijferde marktonderzoeker GfK. Over de eerste zes maanden lag de verkoop van algemene boeken 3,1% hoger, door de successen van prentenboeken en kleuterboeken groeide de verkoop van kinderboeken met 6% en ook voor e-books trok de omzet aan: zij staan nu voor zowat 7% van de totale verkopen.

 

De ommekeer is niet alleen het gevolg van het aantrekken van de economie, maar ook van het 'ontwaken' van de boekhandels: ze proberen met tal van evenementen extra volk te trekken naar hun verkooppunten. “Met zo’n 200 activiteiten per jaar trekken we rond de 15.000 man naar de winkels. En meer traffic leidt doorgaans tot meer verkopen”, zei boekhandel Paagman uit Den Haag recentelijk nog tegen het Financieel Dagblad.

 

Liever specialiseren

Een van de adviezen die vaak worden gegeven aan boekhandelaars is om zich te specialiseren: liever verdiepen dan verruimen. Ook via een snelle levering moet nog extra omzet te halen zijn, denkt de Koninklijke Boekverkopersbond: Centraal Boekhuis start daartoe in het eerste kwartaal van 2016 met een levering voor 12u ’s middags, waardoor de boekhandel sneller zou kunnen werken dan de pure internetwinkels.

 

Toch mag de boekhandelaar en niet te gerust in zijn, want veel uitgevers zoeken online rechtstreeks contact met de lezers. Banken zijn ook steeds minder bereid om het vak nog te ondersteunen, vandaar dat een aantal boekhandels al zijn heil zocht in crowdfunding om zijn activiteiten te kunnen ontwikkelen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Erotiekketen Christine le Duc wil weer verleiden

14/08/2018

De keten van eroticashops Christine le Duc wil in Nederlandse handen een nieuwe verleidingspoging wagen. Gered uit het failliete concern Beate Uhse, zet de retailer haar zinnen op de Belgische en Nederlandse markt.

Amazon mag levering volgende dag niet garanderen

13/08/2018

De Britse reclamewaakhond heeft het niet voor Amazons belofte om bestellingen van Prime-leden de volgende dag te zullen leveren. Tijdens de feestdagen vorig jaar waren er vertragingen, dus moet Amazon de garantie schrappen.

RetailDetail Day 2018: geobsedeerd door de klant

13/08/2018

Meer dan ooit staat de klant hoog op de agenda van retailers en merken. Maar is dat niet altijd zo geweest? De RetailDetail Day kijkt voorbij de hype en peilt naar de essentie van klantgericht ondernemen in het digitale tijdperk.

Hema onthoofdt eigen franchiseorganisatie

10/08/2018

Hema heeft de franchiseovereenkomst met de ondernemers aan het hoofd van haar franchiseorganisatie, samen goed voor 24 winkels, opgezegd. Er is al een tijdje fikse ruzie over de bijdrage die franchisenemers moeten afstaan voor onlineverkopen. 

Hoe koopt de consument van morgen?

09/08/2018

Wist je dat winkelen en kopen twee verschillende activiteiten zijn geworden? De weg die de klant van de toekomst aflegt, ziet er helemaal anders uit. Beleef hem zelf in een Inspiration Tour van retailhub en dompel je onder in 1.250 m² innovatie. 

Decathlon neemt Zwitserse sportketen Athleticum over

09/08/2018

Decathlon neemt de Zwitserse sportketen Athleticum over. Verkoper Maus Frères krijgt een minderheidsbelang in Decathlon Zwitserland, een overnamebedrag is niet meegedeeld.