Afwachtende houding bedreigt ontwikkeling winkellandschap | RetailDetail

Afwachtende houding bedreigt ontwikkeling winkellandschap

Afwachtende houding bedreigt ontwikkeling winkellandschap

Binnen tien jaar verdwijnt een deel van de winkelgebieden: ventra die een afwachtende houding aannemen en daardoor in de toekomst niet meer onderscheidend en relevant zijn, zullen de concurrentie niet overleven.

Concurrentie online

Dat stelt Ben van de Vrie, directeur Marketing & Onderzoek van ING deze week in het rapport 'Winkelgebied 2025'. "De economische crisis, oplopende werkeloosheid, stijgende lasten en dalende koopkracht hebben ertoe geleid dat de consument de hand op de knip houdt. Daarnaast trekt ook de snelle opkomst van e-commerce geld weg uit de winkelstraat en transformeren demografische ontwikkelingen, zoals vergrijzing, bepaalde delen van Nederland tot krimpgebieden", zegt hij.

 

Van de Vrie roept retailers daarom op om nauwer samen te werken: "Gevaar is dat een afwachtende houding van één of meerdere partijen elk initiatief in de kiem smoort. Een succesvolle transitie van winkelgebieden richting 2025 vereist dat alle betrokken partijen gelijktijdig in actie komen."

 

Veranderende verwachtingen consument

In het rapport wordt onder andere benadrukt dat de consument zich komende jaren een stuk kieskeuriger zal gaan gedragen. Daarom moeten retailers een duidelijke positionering kiezen om zich te onderscheiden in de markt. De relevantie voor de consument moet hierin centraal staan.

 

Tegelijkertijd zijn snelheid en flexibiliteit van belang om veranderende trends niet alleen te kunnen volgen, maar zelfs voor te zijn. "Belangrijk daarvoor zijn kennis van markt en consument en het vermogen daarop in te kunnen spelen. Dit vraagt om een 'supply chain' waarin samenwerking centraal staat. Integratie van technologie in de 'supply chain' en de winkel moet retailers in staat stellen dit alles in de praktijk te kunnen verwezenlijken", schrijft het rapport. 

 

Hierbij wordt als voorbeeld het gebruik van (big) data genoemd, waarbij informatie over consumenten op internet en in winkels wordt gecombineerd om beter op individuele wensen in te kunnen spelen. Daarnaast mag service in de winkel zelf allerminst vergeten worden: personeel zal een doorslaggevende rol spelen in winst of verlies.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Google investeert 550 miljoen dollar in JD.com

18/06/2018

Niemand wil de trein missen in de snel groeiende Aziatische markt. Ook Google heeft dat begrepen: de Amerikanen nemen een participatie in JD.com, de grote concurrent van Alibaba.

28 juni: The Future of Shopping-tafelgesprek met Wouter Kolk (Albert Heijn)

15/06/2018

Op 28 juni voert Albert Heijn-CEO Wouter Kolk een exclusief tafelgesprek over de toekomst van het winkelen met Jorg Snoeck en Pauline Neerman, auteurs van het boek 'The Future of Shopping', in boekhandel Scheltema in Amsterdam.

Hema opent eerste winkel in Berlijn

15/06/2018

Hema heeft zijn eerste Berlijnse winkel geopend, alweer de vijftiende in Duitsland.Hema ziet in Duitsland een belangrijke groeimarkt: reeds volgende maand opent de de keten haar tweede Berlijnse winkel.

Bol.com rolt herhaalservice Bespaar Continu online uit

15/06/2018

Bol.com lanceert herhaalservice Bespaar Continu op de website. Vergelijkbaar met Amazon Prime, bezorgt de dienst vaste commodity-producten die mensen altijd in huis willen hebben tegen kortingen.

Franchisesector sneller gegroeid dan hele Nederlandse economie

14/06/2018

Terwijl de Nederlandse economie in de periode 2015-2017 met 7,37% groeide, klokte de franchisesector af op een groei van 7,57%. En dat ondanks de lichte daling van het aantal formules en vooral de "dieprode cijfers" van de modesector.

Ludo Bijvoet is nieuwe topman Blokker

14/06/2018

Het management van Blokker is weer compleet: Ludo Bijvoet - vandaag topman van Xenos - heeft vanaf 1 juli de leiding bij de winkelketen in moeilijkheden, Frank Cocx wordt financieel directeur. Linda Keijzer gaat Xenos leiden.