Ahold Delhaize gaat robotica ontwikkelen

Technologie

Ahold Delhaize en Technische Universiteit Delft gaan een vierjarige samenwerking aan om robotica en kunstmatige intelligentie binnen de retail te onderzoeken. Hiervoor zetten ze een testlocatie op, die in 2019 gelanceerd wordt.

 

Roboretail op komst?

Ahold Delhaize en het centrum RoboValley gaan bekijken hoe robotica kan worden ingezet in distributiecentra en winkels: wetenschappers, promovendi, masterstudenten en start-ups zullen er nieuwe prototypes bouwen en testen. Directeur Martijn Wisse van TU Delft Robotics vertelt dat er getest zal worden hoe robots het beste aanleren, hoe ze repetitieve taken uitvoeren en hoe ze met delicate producten als groenten en fruit moeten omgaan.

 

Verder bekijken de wetenschappers hoe de beeldherkenning van zowel producten als verpakkingen kan verbeterd worden en hoe de rekken kunnen geautomatiseerd worden. Ze moeten de beschikbaarheid van producten weergeven of zelfs advies bieden over de wijnkeuze bij een gerecht. Tot slot is het belangrijk om na te gaan hoe een robot veilig kan reageren in een onvoorspelbare omgeving met mensen.

 

'Last mile' efficiënter maken

Dankzij de wetenschappelijke vooruitgang zullen klanten veel sneller hun boodschappen kunnen doen, meent Ahold Delhaize-CEO Frans Muller: magazijnen zullen efficiënter werken en ook de 'last mile' van de logistieke keten wordt geoptimaliseerd. Het aantal pakketten dat dagelijks bezorgd moet worden neemt immers steeds toe en de consument heeft daarbij hoge verwachtingen. Via artificiële intelligentie kunnen efficiënte routes worden bepaald of ligt automatisering binnen handbereik.

 

In maart 2018 gaf onderzoeksbureau IDC aan dat retailbedrijven dit jaar ongeveer 2,76 miljard euro zouden investeren in artificiële intelligentie. Kort daarna besliste Ahold Delhaize daarop in te zetten via een samenwerking met het ICAI (Innovation Center for Artificial Intelligence), waarbij het eigen AIRLab gelanceerd werd. Dit industriële lab onderzoekt maatschappelijk verantwoorde algoritmes die aanbevelingen voor consumenten kunnen doen en AI-technologie voor de coördinatie van goederenstromen.