Ahold Delhaize maakt opwachting in EuroStoxx50

Ahold Delhaize vervangt Carrefour in EuroStoxx50

Ahold Delhaize vervangt Carrefour in EuroStoxx50

Nog geen twee maanden na de fusie mag de Belgisch-Nederlandse retailreus Ahold Delhaize toetreden tot de meest invloedrijke beursbarometer van de eurozone: de EuroStoxx50... ten koste van rivaal Carrefour.

Ook Adidas in beurslijst van eurotoppers

Op 19 september eerstkomende doet Ahold Delhaize officieel zijn intrede in de EuroStoxx50, de korf van vijftig belangrijkste aandelen in de eurozone. Die bevat klinkende namen als AB InBev, BMW, Danone, L’Oréal, LVMH, Philips en Volkswagen: veel schoon volk dus.

 

Toch is zo’n plaatsje in de index niet enkel een symbolische prestigekwestie. “Veel grote beleggers kopen met één muisklik een EuroStoxx50-tracker als ze snel in of uit 'Europa' willen stappen. Een plekje in deze index is daardoor doorgaans goed voor de volatiliteit en de koers van een aandeel”, schrijft zakenkrant De Tijd.

 

Ahold Delhaize neemt de plaats in van Carrefour: het aandeel van de Franse distributeur doet het de laatste tijd minder goed, waardoor de groep uit de index wordt ‘gebonjourd’. Hetzelfde lot ondergaan de financiële instellingen UniCredit en Generali. In hun plaats komen de Ierse bouwreus CRH en de Duitse fabrikant van sportartikelen Adidas.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Erotiekketen Christine le Duc wil weer verleiden

14/08/2018

De keten van eroticashops Christine le Duc wil in Nederlandse handen een nieuwe verleidingspoging wagen. Gered uit het failliete concern Beate Uhse, zet de retailer haar zinnen op de Belgische en Nederlandse markt.

Amazon mag levering volgende dag niet garanderen

13/08/2018

De Britse reclamewaakhond heeft het niet voor Amazons belofte om bestellingen van Prime-leden de volgende dag te zullen leveren. Tijdens de feestdagen vorig jaar waren er vertragingen, dus moet Amazon de garantie schrappen.

RetailDetail Day 2018: geobsedeerd door de klant

13/08/2018

Meer dan ooit staat de klant hoog op de agenda van retailers en merken. Maar is dat niet altijd zo geweest? De RetailDetail Day kijkt voorbij de hype en peilt naar de essentie van klantgericht ondernemen in het digitale tijdperk.

McGregor wint rechtszaak van Reebok

13/08/2018

Modemerk McGregor heeft verkregen dat Reebok de naam van vechtsporter Conor McGregor niet meer mag gebruiken. De naam is een inbreuk op het merkrecht, ook al bestaat McGregor momenteel niet: het label ging al twee jaar op rij failliet.

Hema onthoofdt eigen franchiseorganisatie

10/08/2018

Hema heeft de franchiseovereenkomst met de ondernemers aan het hoofd van haar franchiseorganisatie, samen goed voor 24 winkels, opgezegd. Er is al een tijdje fikse ruzie over de bijdrage die franchisenemers moeten afstaan voor onlineverkopen. 

Hoe koopt de consument van morgen?

09/08/2018

Wist je dat winkelen en kopen twee verschillende activiteiten zijn geworden? De weg die de klant van de toekomst aflegt, ziet er helemaal anders uit. Beleef hem zelf in een Inspiration Tour van retailhub en dompel je onder in 1.250 m² innovatie.