Albert Heijn stopt handdoekenpromo maar ontkent link met protest Hema-baas

Albert Heijn bonus
Dutchmen Photography / Shutterstock.com

Na de forse uithaal van Hema-baas Tjeerd Jegen heeft Albert Heijn beslist om een 1+1-actie met badhanddoeken stop te zetten. Jegen verweet zijn concurrent een gebrek aan solidariteit nu de Hema-winkels in Nederland langer dicht moeten blijven door de verlengde lockdown. 


Albert Heijn: "Niets te maken met uithaal Jegen"

"Dit is blijkbaar retail solidariteit middenin een lockdown", waren de striemende woorden van Jegen op LinkedIn. De oorzaak was de nieuwe promofolder van Albert Heijn, waarin ook een actie met badhanddoeken stond. Een typisch Hema-product, maar de winkels van Hema gelden als niet-essentieel en moeten dicht blijven tijdens de verlengde lockdown in Nederland. En dus zat het er bovenarms op.

 

Nu blijkt dat de actie met de badhanddoeken vervroegd wordt afgebroken. Dergelijke acties met non-foodproducten lopen bij Albert Heijn doorgaans 3 weken, maar nu is het na een week al gedaan. Niet omdat Jegen protesteerde, benadrukt woordvoerster Anousjka Aspeslagh bij RTL Nieuws. De bewuste folder was 4 weken geleden al gedrukt, en toen was er nog geen sprake van een langere lockdown. Omdat er geen tijd was om een nieuwe te drukken, is de promo wel van start gegaan maar met de nadrukkelijke keuze om ze maar een week te laten lopen.

 

De forse aanval van Jegen heeft wel een debat losgemaakt over wie nu gelijk heeft. Sommige retailexperts vinden dat Albert Heijn "terughoudender" had moeten zijn met promoties op producten die niet tot het kernassortiment behoren. "Albert Heijn heeft al veel extra omzet in de schoot geworpen gekregen, mede doordat de horeca dicht is", zegt Kitty Koelemeijer, hoogleraar Marketing & Retailing aan de Nyenrode Business Universiteit tegen RTL. "Om hier dan duidelijk voordeel uit te halen vind ik op zijn zwakst gezegd onhandig."

 

Maar ook Jegen komt niet zonder kleerscheuren uit de discussie. Vooral de toon van zijn boodschap en de zeer publieke en persoonlijke aanval tegen de toplui van Albert Heijn en diens moederbedrijf Ahold, kunnen op weinig genade rekenen. Het feit dat Hema zich eerder nog als essentiële winkel probeerde te laten erkennen omdat de keten onder meer babyspulletjes verkoopt, doet een expert zelfs spreken van "huichelachtig gedrag". 

 

Retailexpert Rupert Parker Brady wijst er tot slot fijntjes op dat Blokker, toch een meer rechtstreekse concurrent van Hema, tijdens de lockdown is gestart met het leveren van bestellingen via de webshop. Hema doet dat vooralsnog niet. In de plaats daarvan lobbyt de groep bij de overheid om een afhaalpunt in de winkels te mogen organiseren.