Alibaba investeert fors in ShopRunner

Alibaba investeert fors in ShopRunner

Alibaba lijkt zijn zinnen gezet te hebben op de Amerikaanse markt. De grootste e-tailer van China gaat daarom maar liefst 150 miljoen euro investeren in het Amerikaanse ShopRunner. Het is eBay dat zijn aandeel van 30 procent in het bedrijf verkocht aan Alibaba, kredietkaartbedrijf American Express en nog andere investeerders.

Strijd met Amazon

De bedoeling van Alibaba is om met ShopRunner de strijd aan te gaan met Amazon, dat momenteel marktleider is in de Verenigde Staten. ShopRunner is sterk vergelijkbaar met Tmall, dat onderdeel is van Alibaba en vanuit China werkt: daar kunnen grote merken hun producten promoten en verkopen op de website van Tmall.

 

Het is niet de eerste keer dat Alibaba in de Verenigde Staten een investering doet. Zo heeft het al een minderheidsaandeel in Fanatics Inc, dat sportmemorabilia verkoopt en onderdeel is van hetzelfde moederbedrijf als ShopRunner. In augustus van dit jaar had Alibaba al voor ongeveer 50 miljoen euro aan aandelen in het bedrijf gekocht.

 

ShopRunner is in handen van voormalig CEO van Yahoo Scott Thompson. Yahoo bezit op zijn beurt dan weer ongeveer een kwart van Alibaba, de absolute marktleider in het Chinese online segment en is een tijdje in onderhandelingen met de beurzen van New York en Hong Kong, maar voorlopig heeft dat nog niet geleid tot een beursgang.

Tags: