Alibaba investeert in logistiek, ook in Europa | RetailDetail

Alibaba investeert in logistiek, ook in Europa

Alibaba investeert in logistiek, ook in Europa
Foto: Andrey Lebedev / Shutterstock.com

De Chinese retailreus Alibaba investeert 1,4 miljard dollar in postbedrijf ZTO en krijgt zo 10% van de Chinese pakjesleveraar in handen. Alibaba zou ook op zoek zijn naar een logistiek centrum in Duitsland, om de Europese markt te veroveren.

 

Alibaba trekt logistiek naar zich toe

Voor zo’n 1,2 miljard euro heeft Alibaba zich ingekocht in de logistiekspecialist ZTO, die in China bestellingen levert voor Alibaba en concurrenten als JD.com. Alibaba zet steeds meer in op eigen logistiek: het is de tweede keer in een jaar tijd dat de Chinese multinational investeert in de sector. Eerder verhoogde het al de participatie in magazijnbedrijf Cainiao, zodat het er nu een meerderheidsbelang van 51% heeft.

 

De retailholding trekt op die manier meer en meer schakels in de toevoerketen naar zich toe, wat duidelijk maakt dat het van een verkoopplatform evolueert naar een allround-retailer, die net zoals Amazon zoveel mogelijk tussenschakels uit de waardeketen wil schrappen. Alibaba heeft ook eigen magazijnen nodig als het zijn snel groeiend aantal winkels wil bevoorraden, waaronder de Hema-supermarkten, en voor zijn merkenplatform Tmall.

 

Aanval op Europa

Ook in Europa is Alibaba op zoek naar magazijnruimte: Wirtschaftswoche schrijft dat de Chinezen in gesprek zijn met de haven van Hamburg om daar een eigen logistiek centrum te openen. Van daaruit zou het zijn aanval op het Europese vasteland inzetten. De Duitse hub zou vooral de Duitse en Scandinavische markten gaan bedienen, volgens het Duitse blad. Er worden via Alibaba vandaag al 50.000 pakketten per dag naar Duitsland gestuurd. Het blad heeft het daarenboven nog over een Belgische distributiecentrum, al is dit nog niet bevestigd. 

 

Alibaba zou ook al een magazijn in Tsjechië aan het bouwen zijn. Topman Jack Ma heeft bovendien te kennen gegeven dat het wil investeren in Frankrijk en de Bulgaarse overheid had het eerder over concrete plannen in het land. De Chinese invasie lijkt dus stilaan vorm te krijgen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Pabo start door als ‘be you’

21/06/2018

Het failliete erotiekconcern Beate Uhse, het moederbedrijf achter Pabo, neemt een doorstart onder een nieuwe merknaam. De focus ligt op online handel.

KantoorExpert koopt Office Centre van Staples

21/06/2018

KantoorExpert wil de 39 Nederlandse vestigingen van Office Centre overnemen van Staples. De leverancier van kantoorbenodigdheden uit Soest zou zo’n 40 miljoen euro veil hebben voor Office Centre.

Frankrijk plant taks op e-commerce

21/06/2018

Online bestellingen zouden duurder kunnen worden voor Franse consumenten: een nieuw wetsvoorstel voorziet een taks van 1 tot 2% op de verkoopprijs, in functie van de afstand die een product heeft afgelegd.

Google investeert 550 miljoen dollar in JD.com

18/06/2018

Niemand wil de trein missen in de snel groeiende Aziatische markt. Ook Google heeft dat begrepen: de Amerikanen nemen een participatie in JD.com, de grote concurrent van Alibaba.

28 juni: The Future of Shopping-tafelgesprek met Wouter Kolk (Albert Heijn)

15/06/2018

Op 28 juni voert Albert Heijn-CEO Wouter Kolk een exclusief tafelgesprek over de toekomst van het winkelen met Jorg Snoeck en Pauline Neerman, auteurs van het boek 'The Future of Shopping', in boekhandel Scheltema in Amsterdam.

Hema opent eerste winkel in Berlijn

15/06/2018

Hema heeft zijn eerste Berlijnse winkel geopend, alweer de vijftiende in Duitsland.Hema ziet in Duitsland een belangrijke groeimarkt: reeds volgende maand opent de de keten haar tweede Berlijnse winkel.