Alibaba op weg naar Amerikaanse beurs | RetailDetail

Alibaba op weg naar Amerikaanse beurs

Alibaba op weg naar Amerikaanse beurs

De Chinese e-commercereus Alibaba bekijkt een mogelijke Amerikaanse beursgang, nadat onderhandelingen met de beurs van Hongkong tot niets hebben geleid. Dat nieuws zal mogelijk zorgen voor een strijd tussen de twee grootste aandelenbeurzen in de VS, de NYSE Euronext en Nasdaq.

Traditioneel op Nasdaq

Tot voor kort vonden technologiebedrijven traditioneel hun weg naar de Nasdaq, maar door de niet zo vlotte beursgang van Facebook lijkt die echter een deel van zijn imago te zijn kwijtgespeeld. Zo neigt ook Twitter al naar de New York Stock Exchange, wanneer het binnenkort naar de beurs trekt. De NYSE zal er dan ook alles aan doen om een reus als Alibaba in huis te halen en zo een grote klant binnen te halen voor de neus van de Nasdaq.

 

De waarde van Alibaba wordt momenteel geschat op ongeveer 120 miljard dollar (ongeveer 89 miljard euro) en heeft een marktaandeel van 80 procent op vlak van e-commerce in China. Hiermee is Alibaba het derde grootste internetbedrijf ter wereld, na Amazon en Google.

 

Wet weerhoudt Alibaba van Hongkongse beursgang

Het is dan ook een grote klap voor de beurs van Hongkong, dat Alibaba nu meer dan waarschijnlijk gaat kiezen voor de VS. Die keuze heeft te maken met de aandelenstructuur van het bedrijf: Alibaba gebruikt de duale aandelenstructuur, die heel vaak gebruikt wordt bij online bedrijven, zoals ook Google en Facebook, maar die verboden is in Hongkong.

 

Alibaba sluit met dit nieuws een week van onderhandelingen met de beurs van Hongkong en met de regulatoren af. "We zijn aan het einde van de dialoog met Hongkong gekomen en we draaien ons nu naar de Verenigde Staten om het proces rond de beursgang te starten", zegt een bron binnen het bedrijf aan Reuters. Het zou al Amerikaanse advocatenbureaus hebben aangesproken en zal binnenkort ook contact leggen met enkele banken om de beursgang op te volgen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Pabo start door als ‘be you’

21/06/2018

Het failliete erotiekconcern Beate Uhse, het moederbedrijf achter Pabo, neemt een doorstart onder een nieuwe merknaam. De focus ligt op online handel.

KantoorExpert koopt Office Centre van Staples

21/06/2018

KantoorExpert wil de 39 Nederlandse vestigingen van Office Centre overnemen van Staples. De leverancier van kantoorbenodigdheden uit Soest zou zo’n 40 miljoen euro veil hebben voor Office Centre.

Frankrijk plant taks op e-commerce

21/06/2018

Online bestellingen zouden duurder kunnen worden voor Franse consumenten: een nieuw wetsvoorstel voorziet een taks van 1 tot 2% op de verkoopprijs, in functie van de afstand die een product heeft afgelegd.

Google investeert 550 miljoen dollar in JD.com

18/06/2018

Niemand wil de trein missen in de snel groeiende Aziatische markt. Ook Google heeft dat begrepen: de Amerikanen nemen een participatie in JD.com, de grote concurrent van Alibaba.

28 juni: The Future of Shopping-tafelgesprek met Wouter Kolk (Albert Heijn)

15/06/2018

Op 28 juni voert Albert Heijn-CEO Wouter Kolk een exclusief tafelgesprek over de toekomst van het winkelen met Jorg Snoeck en Pauline Neerman, auteurs van het boek 'The Future of Shopping', in boekhandel Scheltema in Amsterdam.

Hema opent eerste winkel in Berlijn

15/06/2018

Hema heeft zijn eerste Berlijnse winkel geopend, alweer de vijftiende in Duitsland.Hema ziet in Duitsland een belangrijke groeimarkt: reeds volgende maand opent de de keten haar tweede Berlijnse winkel.