Alibaba op weg naar Amerikaanse beurs

Alibaba op weg naar Amerikaanse beurs

De Chinese e-commercereus Alibaba bekijkt een mogelijke Amerikaanse beursgang, nadat onderhandelingen met de beurs van Hongkong tot niets hebben geleid. Dat nieuws zal mogelijk zorgen voor een strijd tussen de twee grootste aandelenbeurzen in de VS, de NYSE Euronext en Nasdaq.

Traditioneel op Nasdaq

Tot voor kort vonden technologiebedrijven traditioneel hun weg naar de Nasdaq, maar door de niet zo vlotte beursgang van Facebook lijkt die echter een deel van zijn imago te zijn kwijtgespeeld. Zo neigt ook Twitter al naar de New York Stock Exchange, wanneer het binnenkort naar de beurs trekt. De NYSE zal er dan ook alles aan doen om een reus als Alibaba in huis te halen en zo een grote klant binnen te halen voor de neus van de Nasdaq.

 

De waarde van Alibaba wordt momenteel geschat op ongeveer 120 miljard dollar (ongeveer 89 miljard euro) en heeft een marktaandeel van 80 procent op vlak van e-commerce in China. Hiermee is Alibaba het derde grootste internetbedrijf ter wereld, na Amazon en Google.

 

Wet weerhoudt Alibaba van Hongkongse beursgang

Het is dan ook een grote klap voor de beurs van Hongkong, dat Alibaba nu meer dan waarschijnlijk gaat kiezen voor de VS. Die keuze heeft te maken met de aandelenstructuur van het bedrijf: Alibaba gebruikt de duale aandelenstructuur, die heel vaak gebruikt wordt bij online bedrijven, zoals ook Google en Facebook, maar die verboden is in Hongkong.

 

Alibaba sluit met dit nieuws een week van onderhandelingen met de beurs van Hongkong en met de regulatoren af. "We zijn aan het einde van de dialoog met Hongkong gekomen en we draaien ons nu naar de Verenigde Staten om het proces rond de beursgang te starten", zegt een bron binnen het bedrijf aan Reuters. Het zou al Amerikaanse advocatenbureaus hebben aangesproken en zal binnenkort ook contact leggen met enkele banken om de beursgang op te volgen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


LensGroup neemt twee Duitse webwinkels over

18/01/2018

Het Belgische LensGroup, moederbedrijf van online lenzenverkoper LensOnline, heeft twee Duitse webwinkels overgenomen. Het betreedt zo voor de eerste keer de Duitse markt, het vijfde Europese land voor de groep.

Wint jouw bedrijf de bpost Omnichannel Award 2018?

18/01/2018

Welke retailer volgt in 2018 Juttu op als winnaar van de bpost Omnichannel Award? Kandidaten kunnen zich nu aanmelden. De award wordt uitgereikt tijdens het Omnichannel Congress op 1 maart.

"Vijfde van alle aankopen wordt gedaan via digitale spraakassistenten”

17/01/2018

Kopen via spraakassistenten zoals Siri of Amazon Alexa wordt heel groot, meent Capgemini. Al 35% van de consumenten zou aan zogeheten ‘conversational commerce’ doen: kopen of bestellen via zo’n digitale spraakassistent.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

Wibra weet weer wat winst is

17/01/2018

Budgetketen Wibra heeft in 2016 opnieuw winst weten te maken, nadat het de voorbije jaren vooral verliezen had moeten slikken. De omzet blijft wel in dalende lijn en voorlopig lijkt het er niet op dat die trend gaat keren.

Hema gaat Arabisch en opent winkels in Midden-Oosten

15/01/2018

Voor het eerst in zijn geschiedenis waagt Hema zich buiten Europa: het opent dit jaar drie winkels in Dubai. In de komende vijf jaar wil de Nederlandse keten een fors aantal winkels in het Midden-Oosten openen.

Back to top