Alibaba op weg naar Amerikaanse beurs

Alibaba op weg naar Amerikaanse beurs

De Chinese e-commercereus Alibaba bekijkt een mogelijke Amerikaanse beursgang, nadat onderhandelingen met de beurs van Hongkong tot niets hebben geleid. Dat nieuws zal mogelijk zorgen voor een strijd tussen de twee grootste aandelenbeurzen in de VS, de NYSE Euronext en Nasdaq.

Traditioneel op Nasdaq

Tot voor kort vonden technologiebedrijven traditioneel hun weg naar de Nasdaq, maar door de niet zo vlotte beursgang van Facebook lijkt die echter een deel van zijn imago te zijn kwijtgespeeld. Zo neigt ook Twitter al naar de New York Stock Exchange, wanneer het binnenkort naar de beurs trekt. De NYSE zal er dan ook alles aan doen om een reus als Alibaba in huis te halen en zo een grote klant binnen te halen voor de neus van de Nasdaq.

 

De waarde van Alibaba wordt momenteel geschat op ongeveer 120 miljard dollar (ongeveer 89 miljard euro) en heeft een marktaandeel van 80 procent op vlak van e-commerce in China. Hiermee is Alibaba het derde grootste internetbedrijf ter wereld, na Amazon en Google.

 

Wet weerhoudt Alibaba van Hongkongse beursgang

Het is dan ook een grote klap voor de beurs van Hongkong, dat Alibaba nu meer dan waarschijnlijk gaat kiezen voor de VS. Die keuze heeft te maken met de aandelenstructuur van het bedrijf: Alibaba gebruikt de duale aandelenstructuur, die heel vaak gebruikt wordt bij online bedrijven, zoals ook Google en Facebook, maar die verboden is in Hongkong.

 

Alibaba sluit met dit nieuws een week van onderhandelingen met de beurs van Hongkong en met de regulatoren af. "We zijn aan het einde van de dialoog met Hongkong gekomen en we draaien ons nu naar de Verenigde Staten om het proces rond de beursgang te starten", zegt een bron binnen het bedrijf aan Reuters. Het zou al Amerikaanse advocatenbureaus hebben aangesproken en zal binnenkort ook contact leggen met enkele banken om de beursgang op te volgen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Hema wil fors uitbreiden in Duitsland

21/11/2017

De Nederlandse winkelketen Hema heeft nog grote plannen in Duitsland. De komende drie jaar wil het er immers minstens 70 nieuwe vestigingen openen. Momenteel heeft het in Duitsland slechts 11 winkels.

"Amazon bijna klaar om kassaloze Go te lanceren"

20/11/2017

Volgens sommige bronnen werft Amazon momenteel bouwmanagers en marketeers aan voor zijn Amazon Go-team. Dat wijst er mogelijk op dat de supermarkt zonder personeel nu ook echt in de startblokken staat.

Mark Thomson (Zebra): "De tools voor de toekomst zijn al voorhanden"

17/11/2017

Volgens Mark Thomson, director of retail industry solutions bij Zebra, verandert de retail in de nabije toekomst ingrijpender dan in de voorbije vijftig jaar bij elkaar opgeteld. Tegen 2020 zal de connectiviteit met klanten immers groter zijn dan ooit, wat een uiterst persoonlijke winkelervaring mogelijk maakt. 

Qrf Beste Winkelketen van België en Qrf Webshop Awards: spanning stijgt!

16/11/2017

Op donderdag 23 november is het zover: op die avond worden de winnaars van de ‘Qrf Beste Winkelketen van België’ en ‘Qrf Webshop Awards’ bekendgemaakt tijdens de RetailDetail Night. 

Barbie wijst G.I. Joe & Co (voorlopig?) af

16/11/2017

Speelgoedreus Mattel zou het overnamebod door concurrent Hasbro hebben afgewezen, schrijft persbureau Reuters op basis van bronnen dicht bij het dossier. Welke gevolgen dat heeft, is vooralsnog onduidelijk.

“Menselijke factor onderbelicht in omnichannelretail”

16/11/2017

Als zaakvoerder van het digitale retailbureau Kega is Kees Verkade begaan met consistente merkbeleving. De rol van het winkelpersoneel in het creëren van een optimale customer journey, zowel online als offline, trekt zijn aandacht.

Back to top