Alibaba-rivaal JD.com tekent 40% omzetgroei op

Alibaba-rivaal JD.com tekent 40% omzetgroei op
Shutterstock

De omzet van JD.com, dat deels in handen is van het Amerikaanse Walmart, is in het derde kwartaal met 39,2% gegroeid ten opzichte van een jaar eerder. Dit jaar wist het Chinese bedrijf ook winst te maken, in tegenstelling tot in 2016.

“Solide groei”

De omzet van JD.com kwam in het derde kwartaal uit op 83,7 miljard yuan (10,8 miljard euro), een groei van 39,2%. De brutowinst steeg daarbij met 50,3% naar 13 miljard yuan (1,7 miljard euro), netto bleef daar nog 1 miljard yuan (130 miljoen euro) van over. Een jaar eerder leed de online retailer nog een verlies van 500 miljoen yuan (65 miljoen euro).

 

“We vinden het zeer bemoedigend dat we opnieuw een kwartaal met solide groei hebben, met een recordwinst”, aldus financieel directeur Sidney Huang. “In de toekomst zullen we blijven investeren in technologie en R&D-talent, terwijl we onze visie om de Chinese retailindustrie te revolutioneren uitvoeren.”

 

Singles’ Day

Ook voor het huidige kwartaal verwacht JD.com een omzetgroei van 35 tot 39 %. Het vierde kwartaal is bijzonder belangrijk voor de Chinese online spelers vanwege het belang van Singles’ Day op 11 november. JD.com haalde die dag een omzet van maar liefst 127,1 miljard yuan (16 miljard euro) Grote concurrent Alibaba haalde op die ene dag een omzet van bijna 22 miljard euro en verpulverde daarbij nog maar eens het eigen record.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Lagere omzet en nieuwe CEO voor Geox

19/01/2018

De omzet bij het Italiaanse schoenenmerk Geox is in het voorbije boekjaar licht gedaald. Daarnaast werd voormalig CEO Gregorio Borgo vervangen door Matteo Mascazzini, die overkomt van het Italiaanse modemerk Gucci.

Primark ziet groei vertragen

18/01/2018

In het eerste kwartaal van het boekjaar is de omzet bij de Ierse modeketen Primark bij constante wisselkoersen met 7% gestegen, inclusief wisselkoerseffecten was dat zelfs met 9%. Dat is wel lager dan wat analisten verwacht hadden.

LensGroup neemt twee Duitse webwinkels over

18/01/2018

Het Belgische LensGroup, moederbedrijf van online lenzenverkoper LensOnline, heeft twee Duitse webwinkels overgenomen. Het betreedt zo voor de eerste keer de Duitse markt, het vijfde Europese land voor de groep.

Wint jouw bedrijf de bpost Omnichannel Award 2018?

18/01/2018

Welke retailer volgt in 2018 Juttu op als winnaar van de bpost Omnichannel Award? Kandidaten kunnen zich nu aanmelden. De award wordt uitgereikt tijdens het Omnichannel Congress op 1 maart.

Carrefour zet punt achter moeilijk jaar

17/01/2018

Ondanks verbetering in het vierde kwartaal heeft de groep Carrefour een bijzonder moeilijk jaar achter de rug. Ook in België kon de retailer niet groeien. Het is nu uitkijken naar de maatregelen die CEO Bompard volgende week aankondigt.

"Vijfde van alle aankopen wordt gedaan via digitale spraakassistenten”

17/01/2018

Kopen via spraakassistenten zoals Siri of Amazon Alexa wordt heel groot, meent Capgemini. Al 35% van de consumenten zou aan zogeheten ‘conversational commerce’ doen: kopen of bestellen via zo’n digitale spraakassistent.

Back to top