Alibaba verdubbelt investering in Lazada | RetailDetail

Alibaba verdubbelt investering in Lazada

Alibaba verdubbelt investering in Lazada

Het Chinese Alibaba gaat opnieuw 2 miljard dollar (1,6 miljard euro) investeren in e-commercebedrijf Lazada, dat actief is in Zuidoost-Azië. Twee jaar geleden investeerde het al een gelijkaardig bedrag in de groep.

 

Groeimarkt

“De investering onderstreept het vertrouwen van Alibaba in de toekomst van Lazada en het groeipotentieel in Zuidoost-Azië, een regio die cruciaal is voor de globale groeistrategie van Alibaba”, laat het Chinese bedrijf verstaan. Met de investering wil Alibaba in de regio meer tegengewicht bieden tegen andere grote spelers, zoals JD.com en Amazon. Sinds Alibaba in Lazada is gestapt, is het in de regio al flink uitgebreid. Bovendien is Zuidoost-Azië een markt waar nog grote groei kan worden gehaald.

 

Naast de verdere investering heeft Alibaba ook een bekend gezicht aan het hoofd van Lazada geplaatst. Lucy Peng, een van de oprichters van Alibaba, neemt de plek van Max Bittner in als CEO. Die laatste gaat dan weer aan de slag als adviseur bij Alibaba.

 

In de zomer van vorig jaar nam Alibaba al de aandelen van Rocket Internet en Kinnevik in Lazada over, goed voor een extra aandeel van 12,4%. Toen had Alibaba alles samen al 83% van de aandelen in handen. Het is niet duidelijk hoeveel procent van de aandelen nu in bezit van Alibaba zijn.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Google investeert 550 miljoen dollar in JD.com

18/06/2018

Niemand wil de trein missen in de snel groeiende Aziatische markt. Ook Google heeft dat begrepen: de Amerikanen nemen een participatie in JD.com, de grote concurrent van Alibaba.

28 juni: The Future of Shopping-tafelgesprek met Wouter Kolk (Albert Heijn)

15/06/2018

Op 28 juni voert Albert Heijn-CEO Wouter Kolk een exclusief tafelgesprek over de toekomst van het winkelen met Jorg Snoeck en Pauline Neerman, auteurs van het boek 'The Future of Shopping', in boekhandel Scheltema in Amsterdam.

Hema opent eerste winkel in Berlijn

15/06/2018

Hema heeft zijn eerste Berlijnse winkel geopend, alweer de vijftiende in Duitsland.Hema ziet in Duitsland een belangrijke groeimarkt: reeds volgende maand opent de de keten haar tweede Berlijnse winkel.

Bol.com rolt herhaalservice Bespaar Continu online uit

15/06/2018

Bol.com lanceert herhaalservice Bespaar Continu op de website. Vergelijkbaar met Amazon Prime, bezorgt de dienst vaste commodity-producten die mensen altijd in huis willen hebben tegen kortingen.

LVMH-topman Arnault pompt miljoenen in BackMarket

14/06/2018

BackMarket, een Franse start-up die zich positioneert als (super)marktplaats voor ‘refurbished’ ofte ‘opgelapte’ tweedehandse smartphones, tablets en laptops, heeft zopas 41 miljoen euro groeigeld opgehaald.

Franchisesector sneller gegroeid dan hele Nederlandse economie

14/06/2018

Terwijl de Nederlandse economie in de periode 2015-2017 met 7,37% groeide, klokte de franchisesector af op een groei van 7,57%. En dat ondanks de lichte daling van het aantal formules en vooral de "dieprode cijfers" van de modesector.