Alibaba verkoopt voor 27 miljard op Singles’ Day

Het Chinese e-commerceplatform Alibaba heeft dit weekend tijdens 11.11 Global Shopping Festival voor 30,8 miljard dollar (27 miljard euro) aan verkopen gerealiseerd. Dit jaar deden 180.000 merken mee aan het koopjesfestival ter ere van Singles’ Day.

 

Een miljard na een minuut

Na een uur klokte Alibaba op tien miljard dollar af, de kaap van een miljard dollar werd zelfs al gerond na een minuut en 25 seconden. Daarin zitten alle verkopen die werden betaald met AliPay, het eigen digitale betaalsysteem van Alibaba. Het bedrijf breekt daarmee opnieuw de eigen records: vorig jaar was het shopfestival goed voor 25 miljard dollar. Meer dan 180.000 merken deden dit jaar mee, vorig jaar waren dat er nog ‘maar’ 140.000. Bij de eerste editie in 2009, deden overigens slechts 27 handelaars mee.

 

Het 11.11 Global Shopping Festival stond dit jaar ook weer garant voor heel wat spektakel: Miranda Kerr en Mariah Carey waren de wereldsterren van dienst en ook Cirque du Soleil mocht show komen verkopen tijdens het jaarlijkse aftelgala, dat het shopweekend feestelijk moet inluiden. De show werd dit jaar trouwens helemaal ‘omnichannel’-gewijs zowel via twee Chinese televisiekanalen als via het online streamingplatform Youku (uiteraard eigendom van Alibaba) uitgezonden.

 

Roland Palmer, algemeen directeur van Alibaba Benelux , is "Ontzettend blij dat wij de tiende editie van 11.11 Singles Day Global Shopping Festival hebben kunnen vieren." Niet verbazend gezien zijn titel is hij ook heel trots op "de enorme groei van de rol die Europese merken en merken uit de Benelux spelen tijdens het evenement, met dit jaar meerdere merken uit België die hebben deelgenomen. Voorbeelden hiervan zijn Ice-Watch en Neuhaus."