Alibaba verpulvert verkooprecord tijdens Singles’ Day

Alibaba verpulvert verkooprecord tijdens Singles’ Day

Alibaba verpulvert verkooprecord tijdens Singles’ Day
Alibaba Group

Met een omzet van bijna 22 miljard euro laat Alibaba opnieuw een spectaculair record noteren op Singles’ Day. De Chinese internetgigant plukt de vruchten van zijn Global Shopping Festival, met een hoofdrol voor Nicole Kidman.

Feest van de vrijgezel verkoopt

In onze contreien is Singles’ Day nog relatief onbekend, maar wereldwijd staat het van oorsprong Chinese feest van de vrijgezel inmiddels gelijk aan een koopfestijn zonder weerga. Maar liefst 168 miljard yuan (een ‘kleine’ 22 miljard euro) had de online shopper dit jaar veil voor de flink afgeprijsde koopwaar van Alibaba. Dat is maar liefst 39% beter dan het record van vorig jaar (15.3 miljard euro), dat na amper 13 uur al naar de archieven verwezen werd.

 

Op het hoogtepunt mocht Alipay, de eWallet-betaaloplossing van Alibaba, zo’n 256.000 betalingen per seconde registreren. Het totale aantal transacties bereikte net niet de kaap van anderhalf miljard transacties, goed voor een dikke 800 miljoen pakjes die de komende dagen en weken bij de consument bezorgd zullen worden.  

 

Shopping is entertainment

Met zijn Global Shopping Festival toont Alibaba ook op Singles’ Day aan dat de samensmelting tussen online en offline de toekomst voor retail is. “New Retail zorgt voor een shopervaring waarbij alle mogelijke kanalen zijn geïntegreerd,” klinkt het bij Roland Palmer, algemeen directeur van Alibaba Benelux. “Kijkers van de See Now, Buy Now modeshow konden bijvoorbeeld hun favoriete producten bestellen door met hun smartphone te schudden op het moment dat ze deze voorbij zagen komen.”

 

Aan het evenement werd een indrukwekkend gala gekoppeld met actrice Nicole Kidman en rapper Pharrell Williams als gastvrouw- en heer. Daarmee zet Alibaba volop de kaart in van entertainment om de verkoop te stimuleren: een weloverwogen keuze, zo blijkt. “Het Singles’ Day Gala combineerde entertainment met shopping en interactieve betrokkenheid en zorgde zo voor een uniek succes,” laat Palmer daarover weten. “Shopping staat vandaag gelijk aan entertainment.”

 

Het evenement komt niet alleen Chinese verkopers ten goede: maar liefst 60.000 internationale merken boden op Singles’ Day hun producten aan; zes daarvan gingen met meer dan 150 miljoen dollar (bijna 130 miljoen euro) aan de haal. Onder de topverkopers bevonden zich bedrijven uit Japan, de Verenigde Staten, Australië en Duitsland. 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Hoe Polette de Zara van de brillen wil worden

25/06/2018

Excentrieke designmonturen voor geen geld, online besteld en rechtstreeks geleverd vanuit de fabriek in China: Polette gaat voor niets minder dan disruptie in de optiekwereld. Het fast-fashion brillenmerk wil de wereld veroveren.

Pabo start door als ‘be you’

21/06/2018

Het failliete erotiekconcern Beate Uhse, het moederbedrijf achter Pabo, neemt een doorstart onder een nieuwe merknaam. De focus ligt op online handel.

KantoorExpert koopt Office Centre van Staples

21/06/2018

KantoorExpert wil de 39 Nederlandse vestigingen van Office Centre overnemen van Staples. De leverancier van kantoorbenodigdheden uit Soest zou zo’n 40 miljoen euro veil hebben voor Office Centre.

Frankrijk plant taks op e-commerce

21/06/2018

Online bestellingen zouden duurder kunnen worden voor Franse consumenten: een nieuw wetsvoorstel voorziet een taks van 1 tot 2% op de verkoopprijs, in functie van de afstand die een product heeft afgelegd.

Google investeert 550 miljoen dollar in JD.com

18/06/2018

Niemand wil de trein missen in de snel groeiende Aziatische markt. Ook Google heeft dat begrepen: de Amerikanen nemen een participatie in JD.com, de grote concurrent van Alibaba.

28 juni: The Future of Shopping-tafelgesprek met Wouter Kolk (Albert Heijn)

15/06/2018

Op 28 juni voert Albert Heijn-CEO Wouter Kolk een exclusief tafelgesprek over de toekomst van het winkelen met Jorg Snoeck en Pauline Neerman, auteurs van het boek 'The Future of Shopping', in boekhandel Scheltema in Amsterdam.