Alibaba verpulvert verkooprecord tijdens Singles’ Day

Alibaba verpulvert verkooprecord tijdens Singles’ Day
Alibaba Group

Met een omzet van bijna 22 miljard euro laat Alibaba opnieuw een spectaculair record noteren op Singles’ Day. De Chinese internetgigant plukt de vruchten van zijn Global Shopping Festival, met een hoofdrol voor Nicole Kidman.

Feest van de vrijgezel verkoopt

In onze contreien is Singles’ Day nog relatief onbekend, maar wereldwijd staat het van oorsprong Chinese feest van de vrijgezel inmiddels gelijk aan een koopfestijn zonder weerga. Maar liefst 168 miljard yuan (een ‘kleine’ 22 miljard euro) had de online shopper dit jaar veil voor de flink afgeprijsde koopwaar van Alibaba. Dat is maar liefst 39% beter dan het record van vorig jaar (15.3 miljard euro), dat na amper 13 uur al naar de archieven verwezen werd.

 

Op het hoogtepunt mocht Alipay, de eWallet-betaaloplossing van Alibaba, zo’n 256.000 betalingen per seconde registreren. Het totale aantal transacties bereikte net niet de kaap van anderhalf miljard transacties, goed voor een dikke 800 miljoen pakjes die de komende dagen en weken bij de consument bezorgd zullen worden.  

 

Shopping is entertainment

Met zijn Global Shopping Festival toont Alibaba ook op Singles’ Day aan dat de samensmelting tussen online en offline de toekomst voor retail is. “New Retail zorgt voor een shopervaring waarbij alle mogelijke kanalen zijn geïntegreerd,” klinkt het bij Roland Palmer, algemeen directeur van Alibaba Benelux. “Kijkers van de See Now, Buy Now modeshow konden bijvoorbeeld hun favoriete producten bestellen door met hun smartphone te schudden op het moment dat ze deze voorbij zagen komen.”

 

Aan het evenement werd een indrukwekkend gala gekoppeld met actrice Nicole Kidman en rapper Pharrell Williams als gastvrouw- en heer. Daarmee zet Alibaba volop de kaart in van entertainment om de verkoop te stimuleren: een weloverwogen keuze, zo blijkt. “Het Singles’ Day Gala combineerde entertainment met shopping en interactieve betrokkenheid en zorgde zo voor een uniek succes,” laat Palmer daarover weten. “Shopping staat vandaag gelijk aan entertainment.”

 

Het evenement komt niet alleen Chinese verkopers ten goede: maar liefst 60.000 internationale merken boden op Singles’ Day hun producten aan; zes daarvan gingen met meer dan 150 miljoen dollar (bijna 130 miljoen euro) aan de haal. Onder de topverkopers bevonden zich bedrijven uit Japan, de Verenigde Staten, Australië en Duitsland. 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Beate Uhse vraagt faillissement aan

15/12/2017

Het Duitse eroticabedrijf Beate Uhse heeft het faillissement aangevraagd. Het bedrijf had al langer problemen om in een digitale wereld de omzet op peil te houden. De winkels blijven open. 

Deze retailers pakken uit met knappe kerstcommercials

15/12/2017

Heel wat internationale retailers pakken in de aanloop naar de eindejaarsfeesten uit met ambitieuze kerstcommercials. RetailDetail selecteerde twaalf opmerkelijke reclamespots. Laat u ook een traantje van ontroering?

Minder klanten en dus minder omzet voor H&M

15/12/2017

De Zweedse H&M Group heeft in het vierde kwartaal de omzet met 4 procent zien dalen. Die daling is te wijten aan het feit dat de winkels van het modebedrijf minder klanten over de vloer hebben gekregen.

Retail vraagt om innovatie en transformatiekracht

13/12/2017

Vedis Retail Platform organiseert op dinsdag 19 december de vierde editie van de New Retail Champions Award. Hiermee stimuleert Vedis de innovatie in de retail en plaatst het nieuwkomers in de kijker. Gastspreker is onze eigen Jorg Snoeck.

Lees het nieuwe RetailDetail Magazine online

13/12/2017

Ja, er staat bekend volk op de cover van de decembereditie van RetailDetail Magazine, naar aanleiding van onze boeklancering. Maar blader vooral verder, want dit nummer staat ook boordevol boeiende interviews met grote namen uit de retailwereld.  

Colruyt Group: omzet stijgt, winst daalt

12/12/2017

De toegenomen promotiedruk op de Belgische foodretailmarkt weegt op de resultaten van Colruyt Group, zo blijkt uit de halfjaarcijfers. Met de concurrentiepositie van de retailer is niets mis, maar de marges krimpen.

Back to top