Alpro en Vanden Borre hebben ‘marketeer van het jaar’ in huis

Alpro en Vanden Borre hebben ‘marketeers van het jaar’ in huis

Alpro en Vanden Borre hebben ‘marketeers van het jaar’ in huis
Alpro en Vanden Borre hebben ‘marketeer van het jaar’ in huis

Severine Distave van voedingsproducent Alpro en Yannick Bouillon van elektroretailer Vanden Borre zijn gisteravond verkozen tot respectievelijk Nederlandstalige en Franstalige marketeer van het jaar door zakenblad Trends en marketingorganisatie STIMA.

“Consument in kern van bedrijf”

Distave stapte in 2010 over naar de producent van o.a. sojaproducten en is nu vicepresident marketing en innovatie bij Alpro Europe. “In vijf jaar is de omzet verdubbeld. Bovendien heeft Alpro bewust de beslissing genomen meer op de digitale media in te zetten en dat professioneel aan te pakken”, looft juryvoorzitter Jean Cornet, consultant bij Deloitte, de laureaat. “Er is een nieuwe ploeg geïnstalleerd in het hoofdkantoor in Gent en in de verschillende landen. Alpro heeft ook in het merk geïnvesteerd. Er is op merk- én productniveau geïnnoveerd.”

 

Distave zelf verklaart dat succes als volgt: “Je voelt dat de consument tot in de kern van het bedrijf zit en het is mijn rol erover te waken dat het zo blijft.” Het van oorsprong Belgische Alpro is na enkele ommetjes nu in handen van Danone, nadat de Franse multinational deze zomer WhiteWave Foods had overgenomen. Distave volgt Annick Lagae, de marketingdirecteur van de brouwerij Duvel-Moortgat, op. Leuk detail: beide dames waren ooit nog collega’s bij Unilever.

 

“Marketing als schakel tussen klant en specialist”

Aan Franstalige kant is Yannick Bouillon van Vanden Borre verkozen tot marketeer van het jaar. Na enkele jaren bij American Express trok Bouillon in 1993 al naar de elektroketen Vanden Borre: eerst als hoofd van de klantendienst, vanaf 1996 als marketingdirectrice. In 2000 kreeg ze daar ook nog eens de titel ‘directrice e-commerce’ bovenop.

 

“Heel het commerciële beleid van Vanden Borre is gestoeld op het menselijke aspect en op service, de beroemde ‘akte van vertrouwen’ tussen ons en de klant”, zegt Bouillon “De taak van de marketing bestaat er precies in deze akte te laten evolueren, zodat ze de verwachtingen van de consument blijft inlossen. De marketing moet fungeren als schakel tussen de klant en de specialist, en zorgen dat die elkaar op het juiste moment en de juiste plaats ontmoeten.”

 

Met een netwerk van 62 winkels en een omzet van 390 miljoen euro heeft Vanden Borre zo’n 10% van de Belgische elektromarkt in handen. Ook online ‘staat’ de keten er, met een onlineaanbod van meer dan 12.000 producten en een website die elke maand twee miljoen bezoekers trekt. Vanden Borre is sinds de overname van moederbedrijf Darty deze zomer eigendom van Fnac.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Eigenaar 3i wil Action toch voor zichzelf houden

22/05/2018

Investeerder 3i wil Action dan toch helemaal houden. Hoewel de eigenaar van de discountketen vorige week liet uitschijnen een koper te zoeken voor een deel van zijn participatie in Action, ontkent 3i dat nu.

Marks & Spencer haalt het mes boven: 100 winkels dicht

22/05/2018

De Britse retailer wil ingrijpend herstructureren. De komende vier jaar moeten niet 60, maar wel 100 Britse winkels de deuren sluiten. “Noodzakelijk om de toekomst veilig te stellen”, klinkt het.

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Fnac Darty en MediaMarkt Saturn sluiten inkoopalliantie

16/05/2018

De Franse elektronicaretailer Fnac Darty, de groep achter het Belgische Vanden Borre en het Nederlandse BCC, heeft een inkoopalliantie gesloten met concurrent MediaMarkt Saturn.