Online uitgaven groeien met 10 procent in ons land

Alweer 10% meer online uitgaven in ons land

Alweer 10% meer online uitgaven in ons land

Alle Belgen samen spendeerden de voorbije drie kwartalen liefst 7,35 miljard euro online, 10% meer dan in dezelfde periode van vorig jaar. De voorspelde kaap van tien miljard euro bestedingen is volgens GfK dan ook nog steeds haalbaar.

Aantal klanten stagneert, aantal aankopen stijgt

Hoewel niet méér Belgen online winkelen ‑ een status quo vergeleken met dezelfde periode vorig jaar ‑ steeg het aantal online aankopen wel met 2%. Dat blijkt uit de cijfers tot en met het derde kwartaal van BeCommerce Market Monitor 2017, uitgevoerd door marktonderzoeksbureau GfK. In absolute cijfers gaat het om 63,6 miljoen extra online aankopen. 

 

Met 7,35 miljard euro aan bestedingen is de onlinehandel in ons land intussen al goed voor 16,9% van alle uitgaven: 8,7% van alle uitgaven aan producten en liefst 63,9% van alle diensten. “Om de kaap van 10 miljard te bereiken, kijken we vooral naar het effect van nieuwe, buitenlandse trends”, zegt digital expert Bert Hendrickx. “Black Friday en Cyber Monday maakten dit jaar echt hun intrede in België. Amazon, met Amazon Prime, profileerde zich voor het eerst ook duidelijk naar de Vlaamse consument.” Om van de traditioneel drukke decembermaand nog te zwijgen.

 

Derde kwartaal, recordkwartaal

In het derde kwartaal van 2017 stegen de online uitgaven met 12% tegenover dezelfde periode van vorig jaar en werd er voor 2,45 miljard euro online geshopt. Dat is wel (net) iets minder dan de recordgroei van 13% gedurende het vorige kwartaal. Deze stijging is vooral in Vlaanderen zichtbaar, waar de onlinemarkt met liefst 16% is gegroeid. Daarmee doet Vlaanderen beter dan Nederland, dat er (maar) 14% op vooruitging.

 

Belgen spenderen ook gewoon meer: gemiddeld 105 euro per aankoop, circa 10% meer dan in het derde kwartaal van 2016. De categorie “Health & Beauty” groeit relatief gezien het meest: van 1,9% vorig jaar naar 2,9%. In Vlaanderen is dat de sterkst groeiende categorie, in Wallonië valt die eer te beurt aan de categorie “Sport & Recreatie”.

 

Mobiel betalen wordt vaste waarde

22% van de Belgen deed in het derde kwartaal minimaal één online aankoop met een smartphone (vorig jaar nog maar 16%), 15% haalde de tablet boven. “Deze trend van mobiel betalen is reeds gedurende een tijd zichtbaar en blijft zich verder manifesteren. We zien vooral dat technologisch vaardige consumenten, zogenaamde ‘Leading Edge Consumers’, dit concept oppikken en er in geloven”, aldus Bert Hendrickx.

 

“Er is nog heel wat werk aan de winkel, maar met onder andere het invoeren van contactvrije betalingen voor kleine bedragen, weliswaar nog via betaalkaarten, maken we een mooie sprong vooruit. Wanneer de technologie breder en vlotter beschikbaar raakt bij de retailers, zullen we zien dat de drempel om mobiel te betalen een heel stuk lager komt te liggen", klinkt het nog bij GfK.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Dieprood Galeria Kaufhof (en Inno) vestigt alle hoop op fusie

20/07/2018

Galeria Kaufhof (waar ook Galeria Inno toe behoort) zit diep in de rode cijfers: het verlies zou er oplopen tot zo'n 30 miljoen euro. Een fusie tussen Karstadt en Galeria Kaufhof moet volgens eigenaar Hudson's Bay heil brengen.

Bestseller investeert in About You

20/07/2018

De Deense Bestseller-groep neemt een aanzienlijke participatie in het Duitse modeplatform About You. Een kapitaalverhoging met zo’n 250 miljoen euro moet een verdere groei van de online retailer mogelijk maken.

Walmart en Microsoft bundelen krachten tegen Amazon

18/07/2018

Walmart is de grootste retailconcurrent van Amazon en Microsoft is de belangrijkste rivaal voor Amazons clouddiensten. Beide bedrijven proberen de internetreus nu wat meer tegenwind te geven met een strategisch partnerschap voor vijf jaar.

Retailhub x Living Tomorrow: Nieuwe innovatieworkshops op maat

17/07/2018

Wat worden de megatrends van morgen en hoe ziet je strategie er best uit? Neem een frisse innovatiestart met de workshops van retailhub en Living Tomorrow: een gezonde mix van plezier, ontspanning en topeducatie op maat van je bedrijf.

Amazon Prime Day zorgt dit jaar voor spektakel en controverse

17/07/2018

Amazon Prime-leden vieren vandaag het jaarlijkse kortingenevenement Prime Day. De controversiële shopfeestdag wordt steeds grootser: Amazon startte het koopfestival met heuse muziekoptredens en ook concurrerende retailers pakken inmiddels met stuntprijzen uit.

Bol.com gaat distributiecentrum verdubbelen

16/07/2018

Minder dan een jaar na de officiële opening barst het distributiecentrum van bol.com in Waalwijk al uit zijn voegen. Begin 2019 beginnen uitbreidingswerken die een verdubbeling van de oppervlakte met zich meebrengen.