Amazon bij tien grootste retailers ter wereld | RetailDetail

Amazon bij tien grootste retailers ter wereld

Amazon bij tien grootste retailers ter wereld

Elk jaar maakt Deloitte de rangschikking op van de 250 grootste retailers wereldwijd. Voor het eerst verschijnt Amazon in de top tien. Consumenten zijn op zoek naar verrassende producten en ervaringen, stelt de consultant. 

Vijf trends

Het rapport ‘Global Powers of Retailing’, dat intussen aan zijn twintigste editie toe is, heeft heel wat meer te bieden dan enkel een hitparade. Het analyseert de economische context, schetst groeivooruitzichten en definieert toonaangevende consumententrends. Technologie is niet langer een aanvulling op de winkelervaring, het is fundamenteel geworden, stelt het rapport. Alleen technologie volstaat echter niet: consumenten verlangen nieuwe en verrassende producten en ervaringen. 

 

Volgens Deloitte bepalen vijf trends bepalen het consumentengedrag: consumenten definiëren zichzelf minder door wat ze bezitten en meer door ervaringen, ze zijn op zoek naar ervaringen en producten die aansluiten bij het persoonlijke merk dat ze promoten op sociale media, er is de opkomst van de deeleconomie die het moeilijk maakt om nog te definiëren wat een retailer precies is en doet. Om relevant te blijven moeten retailers in staat zijn om in te spelen op de ‘on-demand’ ingesteldheid van de moderne consument. En tot slot: exponentiële technologische evoluties veranderen ons leven en hoe we winkelen. 

 

Dooreengeschud

In de editie 2017, gebaseerd op de financiële data van het jaar 2015, behouden de vier grootste retailers hun positie van vorig jaar, maar de rest van de erg Amerikaans getinte top tien wordt flink dooreengeschud als gevolg van acquisities en schommelende wisselkoersen. Walmart blijft de onbetwiste nummer één ondanks een wat zwakker jaar met ongunstige wisselkoersen, winkelsluitingen en lagere brandstofprijzen. De eerste Europese retailer is Schwarz, het moederbedrijf van Lidl, op de vierde plaats. 

 

De eind 2014 voltooide fusie tussen Walgreens en Alliance Boots leidt tot de vijfde grootste retailgroep ter wereld, een stijging met vijf plaatsen. Ook The Home Depot maakt een mooie vooruitgang, waardoor supermarktketens Carrefour en Aldi een plaatsje prijsgeven. Voor Tesco was 2015 een jaar van herstructureringen. Amazon, elk jaar goed voor groei met dubbele cijfers, verschijnt voor het eerst in de top tien. Dat gebeurt ten koste van Metro Group, dat zijn warenhuisdivisie Galeria Kaufhof verkocht aan Hudson’s Bay Company

 

Ahold en Delhaize staan nog afzonderlijk genoteerd in deze rangschikking (respectievelijk op plaats 23 en 34), de groep Louis Delhaize staat op 107, Colruyt op 120 en Jumbo op 161.
 

De top tien
 

  Rang  Evolutie  Bedrijf  Omzet 2015 (miljoen dollar)
 1.   -  Wal-Mart  482.130
 2.   -  Costco  116.199
 3.   -  Kroger  109.830
 4.   -  Schwarz  94.448
 5.   +5  Walgreens Boots Alliance  89.631
 6.   +3  The Home Depot  88.519
 7.    -1  Carrefour  84.856
 8.   -1  Aldi  82.164
 9.   -4  Tesco  81.019
 10.   +2  Amazon  79.268

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Eigenaar 3i wil Action toch voor zichzelf houden

22/05/2018

Investeerder 3i wil Action dan toch helemaal houden. Hoewel de eigenaar van de discountketen vorige week liet uitschijnen een koper te zoeken voor een deel van zijn participatie in Action, ontkent 3i dat nu.

Marks & Spencer haalt het mes boven: 100 winkels dicht

22/05/2018

De Britse retailer wil ingrijpend herstructureren. De komende vier jaar moeten niet 60, maar wel 100 Britse winkels de deuren sluiten. “Noodzakelijk om de toekomst veilig te stellen”, klinkt het.

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.