Amazon brengt viersterrenwinkels naar Europa

Retail Photographer / Shutterstock.com

Amazon heeft in het Verenigd Koninkrijk zijn eerste non-foodwinkel buiten Amerika geopend: in Greenhithe, vlakbij Londen, is voortaan een vestiging van Amazon 4-star te vinden.

 

Lokale selectie bestsellers

In het onopvallende plaatsje Greenhithe langs de Theems is vanaf nu een opvallende nieuwe winkel te vinden: Amazon heeft er in het lokale winkelcentrum Bluewater een vestiging van het winkelconcept 4-Star geopend. Het is de eerste winkel in zijn soort buiten de Verenigde Staten, waar al meer dan dertig vestigingen van het concept zijn.

 

De winkels zijn een soort fysieke showroom voor sterproducten van het platform. Het gecureerde assortiment bestaat uit 2000 producten die allemaal minstens vier sterren als klantenbeoordeling kregen op de website. De selectie van populairste en best beoordeelde producten omvat boeken, consumentenelektronica, speelgoed, games en huishoudartikelen, maar hoort ook constant in beweging te zijn. 

 

Het aanbod varieert op basis van de populariteit en de voorkeuren van het lokale winkelpubliek en is een weerspiegeling van wat Amazon-shoppers online kopen. Zo is er een "Most Wished For"-sectie, waarin de populairste producten op de verlanglijstjes van klanten worden getoond, een sectie met de populairste geschenken en meest gezochte (trending) producten in de omgeving.

 

Een winkel voor e-commerce

De winkel zal ook een grote tech-afdeling hebben met Amazon-apparaten als Kindle e-readers, Fire-tablets en Echo Dots. Volgens Natalie Berg, auteur van een boek over de e-commercereus, is dat namelijk een van de hoofdfuncties van de winkelformule: niet per se meer producten verkopen, maar wel consumenten naar Amazons ecosysteem lokken.

 

“Het gaat erom shoppers in contact te brengen met Amazon-apparaten, Prime-klanten te herinneren aan de waarde van hun lidmaatschap en extra keuze te bieden bij het afhalen en retourneren van online bestellingen”, vertelt de retailexperte aan BBC. De fysieke winkels willen paradoxaal genoeg vooral het online winkelen stimuleren.

 

Hoeveel dergelijke winkels naar het Verenigd Koninkrijk komen, wil de retailer nog niet kwijt. Dat er met Andy Jones een “directeur Amazon 4-star UK” is aangesteld, laat evenwel vermoeden dat het niet bij eentje blijft. Toch is Berg nog niet overtuigd van het succes: zij vindt de winkels van 4-Star nogal rommelig en ongeïnspireerd overkomen, dus het blijft afwachten wat de Britse consumenten ervan vinden.