Amazon mikt met goedkopere Prime op lage inkomens | RetailDetail

Amazon mikt met goedkopere Prime op lage inkomens

Amazon mikt met goedkopere Prime op lage inkomens
Shutterstock

Het Amerikaanse Amazon heeft een goedkopere versie van zijn Prime-abonnement gelanceerd voor mensen die afhankelijk zijn van staatssteun. De eerste reacties variëren van "schandalig" tot "geniale zet".

De helft goedkoper

De prijs van Prime in het nieuwe systeem is slechts 5,99 dollar, bijna de helft van de normale prijs. De goedkopere deal is wel enkel toegankelijk voor consumenten die gebruik maken van zogenaamde ‘food stamps’ of gelijkaardige programma’s.

 

Dat Amazon mikt op consumenten en gezinnen met een laag inkomen, leverde hen onmiddellijk heel wat kritiek op. Zo vinden criticasters dat Amazon mikt op kwetsbare consumenten, die sowieso al geldproblemen hebben. Door ze aan te zetten om meer online te kopen, wordt dat er mogelijk niet beter op.

 

Daarnaast vragen heel wat experts zich af of het voor Amazon wel nuttig is om te mikken op gezinnen met een laag inkomen. Die hebben immers al minder toegang tot breedbandinternet en uit de data blijkt dat ze sowieso al een stuk minder online aankopen doen. Bovendien leent hun woonsituatie zich vaak niet tot het thuis geleverd krijgen van pakjes en beschikken ze minder vaak over een voertuig om bestellingen zelf op te halen.

 

Nieuw hoofdstuk in strijd met Walmart

Langs de andere kant zijn er experts die stellen dat Amazon geen groot stuk van die nieuwe markt moet aanspreken om het goedkopere Prime-abonnement toch een succes te maken. Ongeveer één vijfde van de Amerikaanse bevolking krijgt op de één of andere manier financiële hulp van de staat, maar het grootste deel van die consumenten vindt vooral de weg naar Walmart, de grootste concurrent van Amazon in de Verenigde Staten. Vorig jaar werd bijna 20 procent van de financiële hulp bij die keten uitgegeven.

 

Zelfs als Amazon er maar in slaagt om daar een klein aandeel van aan te spreken, dan weet het toch opnieuw een nieuwe groeimarkt aan te boren. Heel wat grote inkomens hebben al een abonnement bij Amazon Prime, maar die markt begint stilaan verzadigd te geraken.

 

Het is ook meteen de eerste keer dat Amazon de jacht inzet op de grootste groep klanten van Walmart, terwijl die laatste tegenwoordig steeds meer op zoek gaat naar manieren om Amazon het vuur aan de schenen te leggen. Het lijkt er dus op dat de strijd tussen de twee grootste retailers van de Verenigde Staten nog niet zijn einde nadert.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Walmart en Microsoft bundelen krachten tegen Amazon

18/07/2018

Walmart is de grootste retailconcurrent van Amazon, en Microsoft is de belangrijkste rivaal voor Amazons clouddiensten. Beide bedrijven zetten nu hun ambities kracht bij met een strategisch partnerschap voor vijf jaar.

Retailhub x Living Tomorrow: Nieuwe innovatieworkshops op maat

17/07/2018

Wat worden de megatrends van morgen en hoe ziet je strategie er best uit? Neem een frisse innovatiestart met de workshops van retailhub en Living Tomorrow: een gezonde mix van plezier, ontspanning en topeducatie op maat van je bedrijf.

Amazon Prime Day zorgt dit jaar voor spektakel en controverse

17/07/2018

Amazon Prime-leden vieren vandaag het jaarlijkse kortingenevenement Prime Day. De controversiële shopfeestdag wordt steeds grootser: Amazon startte het koopfestival met heuse muziekoptredens en ook concurrerende retailers pakken inmiddels met stuntprijzen uit.

Bol.com gaat distributiecentrum verdubbelen

16/07/2018

Minder dan een jaar na de officiële opening barst het distributiecentrum van bol.com in Waalwijk al uit zijn voegen. Begin 2019 beginnen uitbreidingswerken die een verdubbeling van de oppervlakte met zich meebrengen.

Adidas wil band met kleine winkelier versterken

15/07/2018

De Duitse sportmodereus Adidas wil de banden met de detailhandel aanhalen na protesten van winkeliers dat de Duitse gigant te agressief is in het promoten van zijn webshop. Daarbij zouden internationale fysieke ketens ook een (te?) grote rol krijgen.

Verkoop van pc’s groeit eerste keer in zes jaar

13/07/2018

Voor de eerste keer in zes jaar groeide de verkoop van pc's weer: in het tweede kwartaal van 2018 steeg die met 1,4%. Volgens onderzoekbureaus Gartner en IDC is de omzetstijging voornamelijk te danken aan de groei op zakelijke markten.