Amazon onthult nieuw concept in Londen: een... kapsalon

Shutterstock

Amazon is al lang veel meer dan een e-commercegigant. Dat bewijst de groep voortdurend met de lancering van allerhande fysieke winkelconcepten. De nieuwste innovatie opent binnenkort de deuren in Londen: een kapsalon met de lekker bekkende naam Amazon Salon.

 

Haarkleur kiezen met augmented reality

Het Britse Retail Week kreeg een sneak preview van het nieuwe concept in de Londense wijk Spitalfields. Het salon is ongeveer 140 m² groot en zit tjokvol Amazon-technologie en -producten.

 

Zo kunnen klanten in het twee verdiepingen tellende salon via 'augmented reality'-technologie experimenteren met verschillende haarkleuren en -stijlen. Ze kunnen via Amazons 'point and learn'-technologie ook snuisteren in het almaar groeiende aanbod beauty-producten van de retailreus. Concreet wijzen klanten dan een product aan, en op een scherm krijgen ze informatie en video's te zien. Als ze willen overgaan tot aankoop, leidt een QR-code naar de betreffende pagina in de webwinkel.

 

Iedereen is welkom in het Amazon Salon, dat met andere woorden niet exclusief voor Prime-leden is. Uiteraard heb je wel een Amazon-account nodig om producten aan te kopen. In tegenstelling tot de kassaloze winkels van Amazon, zal het kapsalon niet uitgerust zijn met 'just walk out'-technologie (waarbij klanten automatisch betalen voor producten waarmee ze buiten stappen).

 

(Nog) geen keten

Op dit moment heeft Amazon naar eigen zeggen geen plannen om het Amazon Salon uit te bouwen tot een volwaardige keten van kapsalons. Volgens country manager John Boumphrey is het salon "een plek waar we met de sector kunnen samenwerken om nieuwe technologieën uit te testen". Het lijkt er dus meer op dat Amazon hiermee een soort van 'proof of concept' wil afleveren om het in een later stadium te verkopen aan bestaande kapsalons. Al houden we daarbij best een slag om de arm: het is niet omdat er nu officieel geen plannen zijn voor bijkomende Amazon Salons, dat dat per se altijd zal blijven.

 

Londen ontpopt zich met deze innovatie stilaan wel als een groot laboratorium voor nieuwe Amazon-concepten. De stad ontving eerder al de eerste Amazon Fresh-winkel buiten de VS, en Amazon wil snel doorgroeien naar tien vestigingen in de Britse hoofdstad.