Amazon-oprichter wil elk jaar voor 1 miljard dollar aandelen verkopen

Amazon-oprichter wil elk jaar voor 1 miljard dollar aandelen verkopen

Amazon-oprichter wil elk jaar voor 1 miljard dollar aandelen verkopen
© Blue Origin

Jeff Bezos, oprichter en topman van e-commercegigant Amazon, heeft aangekondigd dat hij jaarlijks voor een miljard dollar Amazon-aandelen wil verkopen. De opbrengst ervan wil hij in zijn nieuwste ‘speeltje’ pompen: ruimtevaartbedrijf Blue Origin.

Elon Musk achterna

De 53-jarige Bezos kondigde zijn voornemen aan op een Amerikaans symposium over ruimtevaart. Blue Origin wil in 2018 de eerste suborbitale ruimtevlucht (op een hoogte van zo’n 62 kilometer) met betalende passagiers lanceren. De trip, die amper elf minuten zal duren, zou ongeveer 300.000 dollar moeten kosten.

 

Dat is een flink bedrag, maar de ontwikkeling van een raket kost dan ook ongelofelijk veel geld: Bezos denkt in een eerste fase ongeveer 2,5 miljard dollar nodig te hebben. Om dat te bekostigen, gaat hij dus aandelen in Amazon verzilveren. Bezos bezit een kleine 17% van de aandelen, goed voor een waarde van 73,5 miljard dollar.

 

Bezos’ totale vermogen wordt tegenwoordig op zowat 75 miljard euro geraamd. De laatste tijd zit de koers van het Amazon-aandeel flink in de lift en de recente overname van de Arabische webshop Souq.com deed daar nog een flinke schep bovenop. De voorbije drie maanden zag Bezos zijn vermogen met 10,2 miljard dollar aangroeien, waardoor hij zich sinds kort de op één na rijkste mens ter wereld mag noemen, na Bill Gates (ex-Microsoft) maar vóór superbelegger Warren Buffett en Zara-oprichter Amancio Ortega.

 

Met zijn plannen voor bemande ruimtevaart gaat Bezos de concurrentie aan met SpaceX, het ruimtevaartbedrijf van Tesla-oprichter Elon Musk. Die wil volgend jaar twee toeristen een ruimtetocht laten maken rond de maan.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Walmart en Microsoft bundelen krachten tegen Amazon

18/07/2018

Walmart is de grootste retailconcurrent van Amazon en Microsoft is de belangrijkste rivaal voor Amazons clouddiensten. Beide bedrijven proberen de internetreus nu wat meer tegenwind te geven met een strategisch partnerschap voor vijf jaar.

Retailhub x Living Tomorrow: Nieuwe innovatieworkshops op maat

17/07/2018

Wat worden de megatrends van morgen en hoe ziet je strategie er best uit? Neem een frisse innovatiestart met de workshops van retailhub en Living Tomorrow: een gezonde mix van plezier, ontspanning en topeducatie op maat van je bedrijf.

Amazon Prime Day zorgt dit jaar voor spektakel en controverse

17/07/2018

Amazon Prime-leden vieren vandaag het jaarlijkse kortingenevenement Prime Day. De controversiële shopfeestdag wordt steeds grootser: Amazon startte het koopfestival met heuse muziekoptredens en ook concurrerende retailers pakken inmiddels met stuntprijzen uit.

Bol.com gaat distributiecentrum verdubbelen

16/07/2018

Minder dan een jaar na de officiële opening barst het distributiecentrum van bol.com in Waalwijk al uit zijn voegen. Begin 2019 beginnen uitbreidingswerken die een verdubbeling van de oppervlakte met zich meebrengen.

Verkoop van pc’s groeit eerste keer in zes jaar

13/07/2018

Voor de eerste keer in zes jaar groeide de verkoop van pc's weer: in het tweede kwartaal van 2018 steeg die met 1,4%. Volgens onderzoekbureaus Gartner en IDC is de omzetstijging voornamelijk te danken aan de groei op zakelijke markten.

Starbucks wil af van plastic rietjes

12/07/2018

De Amerikaanse koffieketen Starbucks doet vanaf 2020 plastic rietjes in de ban. Een kleine stap voor de koffiefan, maar een grote stap voor het milieu: de koffiegigant gebruikt immers wereldwijd zo’n miljard rietjes per jaar.