Amazon-oprichter wil elk jaar voor 1 miljard dollar aandelen verkopen

Amazon-oprichter wil elk jaar voor 1 miljard dollar aandelen verkopen

Amazon-oprichter wil elk jaar voor 1 miljard dollar aandelen verkopen
© Blue Origin

Jeff Bezos, oprichter en topman van e-commercegigant Amazon, heeft aangekondigd dat hij jaarlijks voor een miljard dollar Amazon-aandelen wil verkopen. De opbrengst ervan wil hij in zijn nieuwste ‘speeltje’ pompen: ruimtevaartbedrijf Blue Origin.

Elon Musk achterna

De 53-jarige Bezos kondigde zijn voornemen aan op een Amerikaans symposium over ruimtevaart. Blue Origin wil in 2018 de eerste suborbitale ruimtevlucht (op een hoogte van zo’n 62 kilometer) met betalende passagiers lanceren. De trip, die amper elf minuten zal duren, zou ongeveer 300.000 dollar moeten kosten.

 

Dat is een flink bedrag, maar de ontwikkeling van een raket kost dan ook ongelofelijk veel geld: Bezos denkt in een eerste fase ongeveer 2,5 miljard dollar nodig te hebben. Om dat te bekostigen, gaat hij dus aandelen in Amazon verzilveren. Bezos bezit een kleine 17% van de aandelen, goed voor een waarde van 73,5 miljard dollar.

 

Bezos’ totale vermogen wordt tegenwoordig op zowat 75 miljard euro geraamd. De laatste tijd zit de koers van het Amazon-aandeel flink in de lift en de recente overname van de Arabische webshop Souq.com deed daar nog een flinke schep bovenop. De voorbije drie maanden zag Bezos zijn vermogen met 10,2 miljard dollar aangroeien, waardoor hij zich sinds kort de op één na rijkste mens ter wereld mag noemen, na Bill Gates (ex-Microsoft) maar vóór superbelegger Warren Buffett en Zara-oprichter Amancio Ortega.

 

Met zijn plannen voor bemande ruimtevaart gaat Bezos de concurrentie aan met SpaceX, het ruimtevaartbedrijf van Tesla-oprichter Elon Musk. Die wil volgend jaar twee toeristen een ruimtetocht laten maken rond de maan.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Eigenaar 3i wil Action toch voor zichzelf houden

22/05/2018

Investeerder 3i wil Action dan toch helemaal houden. Hoewel de eigenaar van de discountketen vorige week liet uitschijnen een koper te zoeken voor een deel van zijn participatie in Action, ontkent 3i dat nu.

Marks & Spencer haalt het mes boven: 100 winkels dicht

22/05/2018

De Britse retailer wil ingrijpend herstructureren. De komende vier jaar moeten niet 60, maar wel 100 Britse winkels de deuren sluiten. “Noodzakelijk om de toekomst veilig te stellen”, klinkt het.

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.