Amazon stelt niet altijd goedkoopste producten voor

Amazon plaatst eigen producten eerst

Amazon plaatst eigen producten eerst

Amazon geeft op zijn webshop niet altijd de goedkoopste alternatieven wanneer klanten naar een bepaald product zoeken. Het kiest daarentegen vaak voor de producten die het zelf verkoopt of die via bedrijven worden verkocht die hun fulfilment via Amazon doen.

Tot 20 procent meer

Uit onderzoek van ProPublica blijkt dat Amazon in bijna driekwart van de gevallen niet het goedkoopste product in de 'buy box' zet. Wanneer klanten altijd voor die optie zouden kiezen, zouden ze tot 20 procent meer betalen voor hun bestelling. Toch blijkt uit onderzoek dat bezoekers meestal gewoon op ‘add to cart’ klikken, in plaats van verder op onderzoek te gaan.

 

Klanten kunnen producten ook vergelijken op basis van prijs plus de verzendingskosten, maar ook daar worden de eigen producten bevoordeeld, aangezien Amazon voor de eigen producten de verzendingskosten niet in rekening neemt. Daardoor krijgen de producten van Amazon in 80% van de gevallen een betere ranking.

 

Amazon laat in een reactie verstaan dat producten niet enkel op basis van de prijs in de ‘buy box’ terechtkomen, maar dat er ook rekening wordt gehouden met snelheid van levering en andere services. Dan rest natuurlijk wel de vraag waarom Amazon de verzendingskosten van de eigen producten niet in rekening neemt, wanneer het een ranking maakt op basis van de prijs plus verzendingskosten; zeker wanneer het gaat over een bedrijf dat er prat op gaat altijd de klant op de eerste plaats te zetten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Verkoop van pc’s groeit eerste keer in zes jaar

13/07/2018

Voor de eerste keer in zes jaar groeide de verkoop van pc's weer: in het tweede kwartaal van 2018 steeg die met 1,4%. Volgens onderzoekbureaus Gartner en IDC is de omzetstijging voornamelijk te danken aan de groei op zakelijke markten.

Starbucks wil af van plastic rietjes

12/07/2018

De Amerikaanse koffieketen Starbucks doet vanaf 2020 plastic rietjes in de ban. Een kleine stap voor de koffiefan, maar een grote stap voor het milieu: de koffiegigant gebruikt immers wereldwijd zo’n miljard rietjes per jaar.

Chinese webreus zet aanval op Italië in

11/07/2018

De Chinese webreus JD.com wil gaan uitbreiden naar Italië. Het zou voor de grote rivaal van Alibaba het tweede Europese kantoor op korte tijd betekenen.

Pepsico dankt stijgende omzet aan snacks

10/07/2018

Dranken- en snackreus Pepsico boekte in het tweede kwartaal van dit jaar een lichte omzetstijging van 2,4%. Dat was echter niet te merken aan de nettowinst, die 14% lager uitviel als gevolg van de globale belastinglast.   

Retailhub Inspiration Tour: De ‘customer journey’ wordt heel anders

09/07/2018

Met Retailhub van RetailDetail is Antwerpen een unieke retail-hotspot rijker: professionals beleven er de toekomst van retail in het enige inspiratie-platform van de Benelux met 1250 m² aan innovatieve technologie en megatrends.

'Mishandelde' eenden weg bij Plus, wel in 'diervriendelijke' dons

06/07/2018

Er komt veel reactie op de beelden van hardhandig eendentransport bij Nederlandse pluimveehouders. Supermarktketen Plus haalt per direct al het eendenvlees van slachterij Tomassen Duck-To uit het schap, maar de dons blijkt ook in "diervriendelijk" beddengoed te zitten.