Amazon verwacht winstdaling in eerste kwartaal | RetailDetail

Amazon verwacht winstdaling in eerste kwartaal

Amazon verwacht winstdaling in eerste kwartaal

Het Amerikaanse Amazon houdt in het eerste kwartaal rekening met een forse daling van de operationele winst, ondanks het feit dat het uitgaat van een omzetstijging tussen 14 en 23%.

Investeringen drukken op winst

In het vierde kwartaal van 2016 steeg de omzet bij Amazon met 22,4% naar 43,74 miljard dollar (41 miljard euro): daarmee deed het bedrijf het wel slechter dan de 44,68 miljard dollar (41,5 miljard euro) die analisten verwacht hadden. De nettowinst was dan weer wel hoger dan verwacht en steeg met 55% naar 749 miljoen dollar (700 miljoen euro).

 

Voor het eerste kwartaal verwacht Amazon nu dus ook een fikse omzetstijging, maar het verwacht wel dat de operationele winst daalt naar een bedrag tussen 250 en 900 miljoen dollar (230 tot 840 miljoen euro). Analisten gaan nochtans uit van een operationele winst van 1,34 miljard dollar (1,25 miljard euro).

 

De lagere winst is het gevolg van de grote investeringen die Amazon doet in het ontwikkelen van tv-programma’s en eigen gadgets, en het uitbouwen van het logistieke netwerk, om zo abonnees van Amazon Prime nog sneller en beter van dienst te kunnen zijn. Bovendien verwacht het een stevige impact van negatieve wisselkoerseffecten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Amazon verbant klanten die teveel retourneren

24/05/2018

Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.

Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Eigenaar 3i wil Action toch voor zichzelf houden

22/05/2018

Investeerder 3i wil Action dan toch helemaal houden. Hoewel de eigenaar van de discountketen vorige week liet uitschijnen een koper te zoeken voor een deel van zijn participatie in Action, ontkent 3i dat nu.

Marks & Spencer haalt het mes boven: 100 winkels dicht

22/05/2018

De Britse retailer wil ingrijpend herstructureren. De komende vier jaar moeten niet 60, maar wel 100 Britse winkels de deuren sluiten. “Noodzakelijk om de toekomst veilig te stellen”, klinkt het.