Amazon verwacht winstdaling in eerste kwartaal | RetailDetail

Amazon verwacht winstdaling in eerste kwartaal

Amazon verwacht winstdaling in eerste kwartaal

Het Amerikaanse Amazon houdt in het eerste kwartaal rekening met een forse daling van de operationele winst, ondanks het feit dat het uitgaat van een omzetstijging tussen 14 en 23%.

Investeringen drukken op winst

In het vierde kwartaal van 2016 steeg de omzet bij Amazon met 22,4% naar 43,74 miljard dollar (41 miljard euro): daarmee deed het bedrijf het wel slechter dan de 44,68 miljard dollar (41,5 miljard euro) die analisten verwacht hadden. De nettowinst was dan weer wel hoger dan verwacht en steeg met 55% naar 749 miljoen dollar (700 miljoen euro).

 

Voor het eerste kwartaal verwacht Amazon nu dus ook een fikse omzetstijging, maar het verwacht wel dat de operationele winst daalt naar een bedrag tussen 250 en 900 miljoen dollar (230 tot 840 miljoen euro). Analisten gaan nochtans uit van een operationele winst van 1,34 miljard dollar (1,25 miljard euro).

 

De lagere winst is het gevolg van de grote investeringen die Amazon doet in het ontwikkelen van tv-programma’s en eigen gadgets, en het uitbouwen van het logistieke netwerk, om zo abonnees van Amazon Prime nog sneller en beter van dienst te kunnen zijn. Bovendien verwacht het een stevige impact van negatieve wisselkoerseffecten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Amazon Prime Day zorgt dit jaar voor spektakel en controverse

17/07/2018

Amazon Prime-leden vieren vandaag het jaarlijkse kortingenevenement Prime Day. De controversiële shopfeestdag wordt steeds grootser: Amazon startte het koopfestival met heuse muziekoptredens en ook concurrerende retailers pakken inmiddels met stuntprijzen uit.

Bol.com gaat distributiecentrum verdubbelen

16/07/2018

Minder dan een jaar na de officiële opening barst het distributiecentrum van bol.com in Waalwijk al uit zijn voegen. Begin 2019 beginnen uitbreidingswerken die een verdubbeling van de oppervlakte met zich meebrengen.

Adidas wil band met kleine winkelier versterken

15/07/2018

De Duitse sportmodereus Adidas wil de banden met de detailhandel aanhalen na protesten van winkeliers dat de Duitse gigant te agressief is in het promoten van zijn webshop. Daarbij zouden internationale fysieke ketens ook een (te?) grote rol krijgen.

Verkoop van pc’s groeit eerste keer in zes jaar

13/07/2018

Voor de eerste keer in zes jaar groeide de verkoop van pc's weer: in het tweede kwartaal van 2018 steeg die met 1,4%. Volgens onderzoekbureaus Gartner en IDC is de omzetstijging voornamelijk te danken aan de groei op zakelijke markten.

Starbucks wil af van plastic rietjes

12/07/2018

De Amerikaanse koffieketen Starbucks doet vanaf 2020 plastic rietjes in de ban. Een kleine stap voor de koffiefan, maar een grote stap voor het milieu: de koffiegigant gebruikt immers wereldwijd zo’n miljard rietjes per jaar.

Verkoop Burberry stijgt dankzij nieuwe strategie

11/07/2018

De nieuwe strategie van het Britse modemerk Burberry begint te renderen: het bedrijf zag het afgelopen kwartaal de omzet in de eigen filialen met 3% stijgen. In totaal boekte Burberry een omzet van 479 miljoen pond (520 miljoen euro).