Amazon weigert niet-essentiële producten in magazijnen

Mike Mareen / Shutterstock.com

Amazon laat tijdens de coronacrisis alleen nog de hoogstnoodzakelijke voorraden toe in zijn Amerikaanse en Europese magazijnen. De onlineretailer wil zo plaats vrijhouden voor medische en dringende producten.

 

Coronavraag krijgt voorrang

De onlinevraag stijgt snel, nu steeds meer mensen in isolatie gaan voor het coronavirus. Om aan die nieuwe vraag naar vooral dagelijkse en gezondheidsproducten te kunnen blijven voldoen, maakt de webretailer plaats vrij in zijn magazijnen en weert het momenteel andere, niet-essentiële goederen.

 

Verkooppartners op het platform kregen dinsdag de melding dat de voorraden van huishoudelijke basisproducten en medische benodigdheden uitgeput geraken, en dat Amazon daarom bepaalde categorieën voorrang zal geven om "deze producten snel te ontvangen, bij te vullen en naar de klanten te verzenden", bericht Reuters.

 

Babyspullen, kruidenierswaren en boeken

Tot 5 april zal Amazon enkel essentiële voorraden toelaten in zijn Amerikaanse en Europese distributiecentra. Dat betekent niet dat Amazon tijdelijk stopt met de verkoop van niet-essentiële artikelen, zoals elektronica en speelgoed; alleen dat die producten in de komende weken wellicht eerder opraken of dat verkopers ze rechtstreeks naar de consument moeten verzenden.

 

Amazon heeft alvast zelf bepaald wat dan essentiële categorieën zijn die wel nog binnen mogen in de magazijnen. Het gaat concreet onder meer om babyproducten, schoonheids- en verzorgingsproducten, kruidenierswaren, maar ook industriële en wetenschappelijke producten, huisdierbenodigdheden en boeken.

 

Amazon rekent op "begrip" verkooppartners

"We begrijpen dat dit een verandering is voor onze verkooppartners en waarderen hun begrip", zei Amazon in een verklaring. Toch kan de zet ook onvoorziene gevolgen krijgen voor de onlinereus, meent Reuters: zo ziet het ernaar uit dat de - voor Amazon erg lucratieve - reclame-inkomsten weleens kunnen ineenstuiken als handelaars minder gebruik kunnen maken van het platform. 

 

Bovendien is de kans groot dat verkopers op zoek gaan naar andere afzetkanalen, zoals Wish of eBay, zeker nu in China de productie net weer op gang komt. Het is duidelijk dat de corona-uitbraak zelfs Amazon danig op de proef stelt. Eerder kondigde de e-commercegigant uit Seattle al aan dringend op zoek te zijn naar 100.000 extra medewerkers in de VS om aan de piek in de vraag te kunnen voldoen.