'Amazon werkt aan Nederlandse shop' | RetailDetail

'Amazon werkt aan Nederlandse shop'

'Amazon werkt aan Nederlandse shop'
De grootste online handelaar ter wereld, Amazon, is bezig met het opzetten van een volledig op Nederland gerichte winkel. Deze moet uiterlijk komende zomer live gaan. Tot nu toe werden Nederlandse klanten bij Amazon verwezen naar de Amerikaanse, Britse of Duitse sites van het bedrijf.

Dat schrijft dagblad De Telegraaf op basis van een bron binnen de marketingwereld. De start beperkt zich waarschijnlijk tot alleen een Nederlandse website, waarbij de afhandeling nog gebeurt in één van de omringende landen. Daarnaast komt er een marketingafdeling die ervoor moet zorgen dat het marktaandeel van Amazon in Nederland wordt vergroot.



De lancering van Amazon in Nederland heeft het potentieel de markt voor online winkelen in Nederland compleet op zijn kop zetten. Het bedrijf heeft zich in de loop der jaren ontwikkeld van een boekwinkel tot een enorm online warenhuis met een omzet van 34,2 miljard dollar. Met de e-reader Kindle heeft het bedrijf bovendien een groot marktaandeel op de markt voor e-books. Recent werd onder de naam Kindle Fire ook een tablet gelanceerd die de concurrentie aangaat met de iPad en de Samsung Galaxy Tab.



In Nederland wordt op dit moment de rol van Amazon.com ingevuld door Bol.com. Dit bedrijf ziet de eventuele komst van Amazon evenwel niet als een bedreiging: Bol.com zegt dat er vooral nog veel omzet uit de winkelstraten naar online kan worden getrokken en dat andere webwinkels derhalve niet als de belangrijkste concurrenten worden gezien.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Eigenaar 3i wil Action toch voor zichzelf houden

22/05/2018

Investeerder 3i wil Action dan toch helemaal houden. Hoewel de eigenaar van de discountketen vorige week liet uitschijnen een koper te zoeken voor een deel van zijn participatie in Action, ontkent 3i dat nu.

Marks & Spencer haalt het mes boven: 100 winkels dicht

22/05/2018

De Britse retailer wil ingrijpend herstructureren. De komende vier jaar moeten niet 60, maar wel 100 Britse winkels de deuren sluiten. “Noodzakelijk om de toekomst veilig te stellen”, klinkt het.

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.