Amazon wil concurreren met Ticketmaster | RetailDetail

Amazon wil concurreren met Ticketmaster

Amazon wil concurreren met Ticketmaster
Shutterstock

Amazon is in gesprek met eigenaars van Amerikaanse evenementenlocaties om te bekijken of het in de nabije toekomst mogelijk is om tickets voor die evenementen te verkopen via de webshop van het Amerikaanse bedrijf.

Bundelen met Prime

Het zou zo rechtstreeks de concurrentie aangaan met Ticketmaster, dat het grootste deel van de Amerikaanse ticketmarkt in handen heeft. Heel wat klanten zijn ontevreden over de extra kosten die bedrijven als Ticketmaster steevast vragen, maar dankzij zijn grootte zou Amazon die kosten in principe een stuk lager kunnen houden.

 

Daarnaast kan Amazon de verkoop van tickets bundelen met een aantal andere voordelen. Artiesten of sportteams kunnen bijvoorbeeld hun merchandise aanbieden via Amazon en kortingen geven wanneer een klant ook een ticket voor een optreden of wedstrijd koopt, en het kan abonnees van Prime voordelen geven bij het kopen van tickets, zoals een pre-sale of voorbehouden plekken op een locatie.

 

Amazon zou eerder al geprobeerd hebben om een samenwerking aan te gaan met Ticketmaster zelf, maar die gesprekken zijn volgens bronnen volledig in het slop geraakt. Er wordt ook gepraat met sportbonden over de mogelijkheid om een soort marktplaats op te zetten voor het doorverkopen van inkomtickets.

 

Nu al ticketverkoop in Verenigd Koninkrijk

Het is trouwens niet de eerste keer dat Amazon zich op ticketverkoop stort. In het Verenigd Koninkrijk brengt het al sinds 2015 kaartjes voor de West End aan de man en daar verkoopt het bij sommige evenementen zelfs al beter dan Ticketmaster. In tegenstelling tot in de Verenigde Staten, is het in het Verenigd Koninkrijk ook minder gewoon dat locaties exclusief samenwerken met een ticketverkoper.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Extra korting voor Amazon Prime-leden bij Whole Foods

17/05/2018

Amazon Prime-leden krijgen een extra korting op honderden producten bij Whole Foods, de supermarktketen die sinds juni in handen is van de Amerikaanse e-commercegigant. Achter de toenadering zit een duidelijke strategie, zeggen specialisten.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.

Hema investeert verder in grote Belgische winkels

11/05/2018

Hema Oostende beleeft een feestelijke heropening: de winkel werd aangepast naar het nieuwe internationale concept dat de retailer ontwikkelde voor steden als Barcelona, Parijs en Londen. Die formule bleek eerder succesvol in Antwerpen en Brussel.

Belgisch fonds dicht bij overname HEMA

09/05/2018

De Belgische Core Equity-holding zou dicht bij een overname van HEMA staan: er zou een mondeling akkoord zijn, de handtekeningen zouden snel kunnen volgen.

Opinie: “Help, er zit een Chinees in mijn broek!”

08/05/2018

Techbedrijven als Alibaba en Amazon gaan er met uw data vandoor, Europa stond erbij en keek ernaar. En de merken en retailers? Die sponsoren de hele operatie, zodat hun grootste concurrenten nog groter worden.