Amazon zoekt extra besparingen bij producenten | RetailDetail

Amazon zoekt extra besparingen bij producenten

Amazon zoekt extra besparingen bij producenten
Shutterstock

Amazon wil besparen en gaat daarom producenten sneller logistieke kosten aanrekenen. Tot nu toe nam de Amerikaanse online retailer die kosten vaak op zich, maar dat blijkt niet langer rendabel.

 

Wildgroei logistieke kosten

De beslissing komt er nadat de logistieke kosten in 2017 met maar liefst 43% gestegen waren naar 25 miljard dollar (20 miljard euro). Die kosten groeiden zo sneller dan de omzet, die met 31% steeg. Om het hoofd te bieden aan die wildgroei heeft Amazon volgens verschillende bronnen de leveringskost van elk artikel van nabij bestudeerd en besloten om in bepaalde gevallen meer kosten door te rekenen aan de producenten.

 

De nieuwe regels zouden vooral impact hebben op producenten van dranken, luiers en andere grote en zware artikels die moeilijker te vervoeren zijn. Zo zou onder andere Procter & Gamble stevig getroffen worden door de nieuwe manier van werken.

 

Add-on

Daarnaast wil Amazon ook zoveel mogelijk vermijden dat klanten bestellingen plaatsen voor een klein bedrag, door meer artikelen aan te duiden als ‘add-on’. Die mogen enkel besteld worden wanneer de totale bestelling hoger is dan 25 dollar. Het bedrijf zou dat systeem nu in bepaalde categorieën willen uitbreiden naar alle producten met een verkoopwaarde onder 7 dollar.

 

De nieuwe manier van werken is waarschijnlijk het gevolg van de agressieve strategie van Walmart, die op vlak van prijs steeds meer het gat weet te dichten met Amazon. Om de eigen prijzen zo laag mogelijk te houden, moet Amazon dus ergens anders op zoek naar marge en die heeft het nu gevonden bij de producenten zelf.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Pabo start door als ‘be you’

21/06/2018

Het failliete erotiekconcern Beate Uhse, het moederbedrijf achter Pabo, neemt een doorstart onder een nieuwe merknaam. De focus ligt op online handel.

KantoorExpert koopt Office Centre van Staples

21/06/2018

KantoorExpert wil de 39 Nederlandse vestigingen van Office Centre overnemen van Staples. De leverancier van kantoorbenodigdheden uit Soest zou zo’n 40 miljoen euro veil hebben voor Office Centre.

Frankrijk plant taks op e-commerce

21/06/2018

Online bestellingen zouden duurder kunnen worden voor Franse consumenten: een nieuw wetsvoorstel voorziet een taks van 1 tot 2% op de verkoopprijs, in functie van de afstand die een product heeft afgelegd.

Google investeert 550 miljoen dollar in JD.com

18/06/2018

Niemand wil de trein missen in de snel groeiende Aziatische markt. Ook Google heeft dat begrepen: de Amerikanen nemen een participatie in JD.com, de grote concurrent van Alibaba.

28 juni: The Future of Shopping-tafelgesprek met Wouter Kolk (Albert Heijn)

15/06/2018

Op 28 juni voert Albert Heijn-CEO Wouter Kolk een exclusief tafelgesprek over de toekomst van het winkelen met Jorg Snoeck en Pauline Neerman, auteurs van het boek 'The Future of Shopping', in boekhandel Scheltema in Amsterdam.

Hema opent eerste winkel in Berlijn

15/06/2018

Hema heeft zijn eerste Berlijnse winkel geopend, alweer de vijftiende in Duitsland.Hema ziet in Duitsland een belangrijke groeimarkt: reeds volgende maand opent de de keten haar tweede Berlijnse winkel.