Amazon zoekt extra besparingen bij producenten | RetailDetail

Amazon zoekt extra besparingen bij producenten

Amazon zoekt extra besparingen bij producenten
Shutterstock

Amazon wil besparen en gaat daarom producenten sneller logistieke kosten aanrekenen. Tot nu toe nam de Amerikaanse online retailer die kosten vaak op zich, maar dat blijkt niet langer rendabel.

 

Wildgroei logistieke kosten

De beslissing komt er nadat de logistieke kosten in 2017 met maar liefst 43% gestegen waren naar 25 miljard dollar (20 miljard euro). Die kosten groeiden zo sneller dan de omzet, die met 31% steeg. Om het hoofd te bieden aan die wildgroei heeft Amazon volgens verschillende bronnen de leveringskost van elk artikel van nabij bestudeerd en besloten om in bepaalde gevallen meer kosten door te rekenen aan de producenten.

 

De nieuwe regels zouden vooral impact hebben op producenten van dranken, luiers en andere grote en zware artikels die moeilijker te vervoeren zijn. Zo zou onder andere Procter & Gamble stevig getroffen worden door de nieuwe manier van werken.

 

Add-on

Daarnaast wil Amazon ook zoveel mogelijk vermijden dat klanten bestellingen plaatsen voor een klein bedrag, door meer artikelen aan te duiden als ‘add-on’. Die mogen enkel besteld worden wanneer de totale bestelling hoger is dan 25 dollar. Het bedrijf zou dat systeem nu in bepaalde categorieën willen uitbreiden naar alle producten met een verkoopwaarde onder 7 dollar.

 

De nieuwe manier van werken is waarschijnlijk het gevolg van de agressieve strategie van Walmart, die op vlak van prijs steeds meer het gat weet te dichten met Amazon. Om de eigen prijzen zo laag mogelijk te houden, moet Amazon dus ergens anders op zoek naar marge en die heeft het nu gevonden bij de producenten zelf.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Amazon telt al 100 miljoen Prime-abonnees

19/04/2018

E-commercegigant Amazon heeft de kaap van de honderd miljoen Prime-abonnees overschreden. En dat is maar een van de vele mijlpalen waarover CEO Jeff Bezos het heeft in zijn jaarlijkse brief aan de aandeelhouders.

Tien tips om de digitale retailreuzen te verslaan

19/04/2018

“Verkoop wat mensen willen, niet wat je hebt.” Zo luidt het bondige advies van Myrna Moorthamer en Arjan Leest (Retail Rebels) aan retailers die de digitale revolutie willen overleven.

Distributeurs en transporteurs eisen schonere vrachtwagens

19/04/2018

35 bedrijven, waaronder Colruyt, Carrefour en Ikea, vragen dat Europa de constructeurs van vrachtwagens verplicht de uitstoot tegen 2025 met een vierde terug te dringen. “Totaal onrealistisch”, reageert de spreekbuis van de constructeurs.

Kijkshop probeert doorstart met KijkBijMij

18/04/2018

Warenhuisformule Kijkshop ging begin dit jaar over de kop, maar het Zweedse moederbedrijf TheOne wil het bedrijf met zijn consumentenplatform KijkBijMij nog een bescheiden doorstart geven. 

JD.com gaat duizend winkels per dag openen

17/04/2018

JD.com heeft plannen om maar liefst duizend supermarkten per dag te openen in China. Met dit indrukwekkende streefdoel zet het tweede grootste e-commercebedrijf van het land zijn ambities om ook de offline markt te veroveren, kracht bij.

Carrefour en E.Leclerc starten wedloop om stadsafhaalpunten

17/04/2018

Een nieuwe fase lijkt gestart in de concurrentiestrijd op de Franse e-commercemarkt. Zowel Carrefour als E.Leclerc openen nu zogenaamde ‘drives piéton’, of afhaalpunten voor voetgangers in stadscentra.