Ambassadeur opent Haagse winkel Marks & Spencer

Ambassadeur opent Haagse winkel Marks & Spencer

Deze middag heeft CEO Marc Bolland, samen met de Britse ambassadeur, de Haagse Marks & Spencer geopend. Die vond onderdak in het gerenoveerde project De Markies in hartje Den Haag.

"Een van onze grootste internationale winkels"

Met zijn 4.800 m² winkeloppervlakte, verdeeld over drie verdiepingen, wordt het vlaggenschip in De Markies "een van onze grootste internationale winkels, met het meest uitgebreide aanbod aan mode en voedingsmiddelen in Nederland", zegt Bolland, de Nederlandse CEO van het oer-Britse retailicoon. De nieuwe M&S biedt behalve de bekende dames-, heren- en kindercollecties ook zo'n 2.500 voedingsproducten aan in een 700 m² grote Foodhall.

 

De winkel beschikt voorts over een eigen bakkerij en een M&S Café met 112 zitjes. "Ideaal voor klanten die even een pauze nemen van het winkelen en gebruik willen maken van de gratis wifi. Hier kunnen ze genieten van een warme snack en een traditionele cream tea en Engels gebak, naast een uitgebreid aanbod Fairtrade-thee en –koffie, geserveerd door speciaal opgeleide barista's", probeert de topman nog wat extra klanten lekker te maken.

 

Sinds Marks & Spencer in april 2013 terugkeerde naar Nederland met www.marksandspencer.nl, heeft de keten niet stilgezeten. De groep opende eerst een multichannelwinkel in Amsterdam en intussen ook zes Marks & Spencer Food-pilots in BP-tankstations op belangrijke locaties in Amsterdam, Den Haag en Utrecht. Bovendien komt er in 2016 een tweede Amsterdamse vestiging (van liefst 6.100 m²!) op het Rokin.

 

Volop clicks & bricks

De Haagse winkel past volledig in de 'clicks & bricks'-strategie die de Britse retailer aan het uitrollen is. De voorbije weken konden voorbijgangers al met hun smartphone kledingstukken online kopen door QR-codes in de etalages te scannen en in de winkel zelf hebben de verkopers tablets bij zich waarmee ze bijvoorbeeld huishoudartikelen kunnen bestellen.

 

Marks & Spencer gelooft volop in de kracht van multichannel: in zijn recentste boekjaar had online al een aandeel van 13% in de non-food omzet, goed voor ruim 800 miljoen euro. Deze week nog raakte bekend dat de retailer een nieuwe website heeft gelanceerd op zijn thuismarkt, gebaseerd op een eigen platform en niet langer op de software van Amazon.

 

Marks & Spencer, dat bijna 130 jaar geleden werd opgericht, is intussen actief in 53 landen. De groep telt 770 Britse winkels en nog eens 440 internationale vestigingen (op het Europese vasteland, in het Midden-Oosten en in Azië), goed voor 82.000 medewerkers en - naar eigen zeggen - 20 miljoen klanten per week.

Tags: