Ambitieus Rakuten groeit, maar blijft klein in Europa

De Japanse e-commercereus Rakuten heeft er een sterk jaar opzitten: de omzet steeg in 2018 met bijna 17% en de nettowinst ging er met meer dan 28% op vooruit. De Europese activiteiten blijven voorlopig wel beperkt.

 

Groot ecosysteem

De groep zet inmiddels 8,8 miljard euro om, blijkt uit de jaarresultaten. Die inkomsten komen niet enkel uit e-commerce en reisactiviteiten, maar ook uit andere diensten zoals een bank, een betaalapp, streamingdiensten en verzekeringen. Al die verschillende divisies versterken elkaar als één groot ecosysteem, en dat is meteen ook de grote troef van het concern. Ondanks de grote internationale ambities van het bedrijf, vertegenwoordigt de Japanse thuismarkt nog meer dan 80% van de inkomsten. Opmerkelijk is dat Rakuten zijn e-commerceactiviteiten ook in deze mature markt nog met dubbele cijfers weet te doen groeien.

 

Europa is momenteel goed voor 230 miljoen euro of amper 3% van de omzet. Rakuten is sinds de overname van de webshops Priceminister en Tradoria actief met e-commerce in Frankrijk en Duitsland, en met video on demand in Spanje en het Verenigd Koninkrijk. De Franse divisie is weliswaar verlieslatend, meldt LSA. Dat is onder andere het gevolg van enkele zware investeringen, zoals de recente rebranding van Priceminister naar Rakuten en de implementatie van nieuwe technologische platforms. Ook dit jaar ambieert de groep een omzetgroei met dubbele cijfers.