Amerikaanse warenhuisketens blijven het moeilijk hebben | RetailDetail

Amerikaanse warenhuisketens blijven het moeilijk hebben

Amerikaanse warenhuisketens blijven het moeilijk hebben
Shutterstock

Heel wat Amerikaanse warenhuisketens blijven zwak presteren. Zo zagen zowel Macy’s als Kohl’s hun omzet dalen ten opzichte van een jaar eerder, al was dat minder dan gevreesd werd door analisten.

Belangrijke periode op komst

De verschillende ketens in de Verenigde Staten proberen al langer om hun resultaten recht te trekken, maar voorlopig slagen ze daar niet helemaal in. Zo daalde de omzet bij Macy’s van 5,9 miljard dollar (5 miljard euro) in het tweede kwartaal van 2016 naar 5,6 miljard dollar (4,8 miljard euro) dit jaar. De vergelijkbare omzet daalde ook met 2,8%. Bij Kohl’s daalde de omzet met 1% naar 4,14 miljard dollar (3,5 miljard euro).

 

Die dalingen waren wel lager dan verwacht werd door analisten, die er wel op wijzen dat de echt moeilijke periode er nu pas aankomt. De komende maanden zijn met het ‘terug naar school’-seizoen en de feestdagen immers een belangrijke periode voor de warenhuizen.

 

Nordstrom de uitzondering

Zowel Macy’s als Kohl’s slagen er wel in om hun kosten fors te drukken, waardoor de winstcijfers de goede kant uitgaan. Bij Kohl’s steeg de winst met 49% naar 208 miljoen dollar (175 miljoen euro), terwijl die bij Macy’s een sprong maakte van 9 miljoen dollar naar 113 miljoen dollar (net geen 100 miljoen euro).

 

De enige uitzondering in het verhaal is Nordstrom, waar de omzet wel steeg ten opzichte van een jaar eerder, vooral omdat het bedrijf er in slaagt om meer klanten online aan te trekken, iets waar de andere ketens minder in slagen. Ook de vergelijkbare omzet steeg bij Nordstrom met 1,7%. De winst daalde bij het bedrijf wel met 6% naar 110 miljoen dollar (93,6 miljoen euro).

 

Macy’s kondigde vorig jaar aan om maar liefst honderd winkels te willen sluiten, om het vastgoed waar ze gevestigd zijn van de hand te kunnen doen. Dat is een tactiek die Kohl’s niet wil volgen: daar wordt eerder gedacht aan kleinere winkels, in plaats van het botweg sluiten van vestigingen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Erotiekketen Christine le Duc wil weer verleiden

14/08/2018

De keten van eroticashops Christine le Duc wil in Nederlandse handen een nieuwe verleidingspoging wagen. Gered uit het failliete concern Beate Uhse, zet de retailer haar zinnen op de Belgische en Nederlandse markt.

Ex-medewerksters beschuldigen Nike van discriminatie

14/08/2018

Enkele Amerikaanse ex-werknemers van Nike hebben een rechtszaak aangespannen tegen het sportmerk. De vrouwen zouden minder loon hebben gekregen dan mannelijke collega’s en ongepast gedrag moeten ondergaan.

Amazon mag levering volgende dag niet garanderen

13/08/2018

De Britse reclamewaakhond heeft het niet voor Amazons belofte om bestellingen van Prime-leden de volgende dag te zullen leveren. Tijdens de feestdagen vorig jaar waren er vertragingen, dus moet Amazon de garantie schrappen.

RetailDetail Day 2018: geobsedeerd door de klant

13/08/2018

Meer dan ooit staat de klant hoog op de agenda van retailers en merken. Maar is dat niet altijd zo geweest? De RetailDetail Day kijkt voorbij de hype en peilt naar de essentie van klantgericht ondernemen in het digitale tijdperk.

Hema onthoofdt eigen franchiseorganisatie

10/08/2018

Hema heeft de franchiseovereenkomst met de ondernemers aan het hoofd van haar franchiseorganisatie, samen goed voor 24 winkels, opgezegd. Er is al een tijdje fikse ruzie over de bijdrage die franchisenemers moeten afstaan voor onlineverkopen. 

Hoe koopt de consument van morgen?

09/08/2018

Wist je dat winkelen en kopen twee verschillende activiteiten zijn geworden? De weg die de klant van de toekomst aflegt, ziet er helemaal anders uit. Beleef hem zelf in een Inspiration Tour van retailhub en dompel je onder in 1.250 m² innovatie.