Amerikaanse warenhuisketens blijven het moeilijk hebben

Amerikaanse warenhuisketens blijven het moeilijk hebben
Shutterstock

Heel wat Amerikaanse warenhuisketens blijven zwak presteren. Zo zagen zowel Macy’s als Kohl’s hun omzet dalen ten opzichte van een jaar eerder, al was dat minder dan gevreesd werd door analisten.

Belangrijke periode op komst

De verschillende ketens in de Verenigde Staten proberen al langer om hun resultaten recht te trekken, maar voorlopig slagen ze daar niet helemaal in. Zo daalde de omzet bij Macy’s van 5,9 miljard dollar (5 miljard euro) in het tweede kwartaal van 2016 naar 5,6 miljard dollar (4,8 miljard euro) dit jaar. De vergelijkbare omzet daalde ook met 2,8%. Bij Kohl’s daalde de omzet met 1% naar 4,14 miljard dollar (3,5 miljard euro).

 

Die dalingen waren wel lager dan verwacht werd door analisten, die er wel op wijzen dat de echt moeilijke periode er nu pas aankomt. De komende maanden zijn met het ‘terug naar school’-seizoen en de feestdagen immers een belangrijke periode voor de warenhuizen.

 

Nordstrom de uitzondering

Zowel Macy’s als Kohl’s slagen er wel in om hun kosten fors te drukken, waardoor de winstcijfers de goede kant uitgaan. Bij Kohl’s steeg de winst met 49% naar 208 miljoen dollar (175 miljoen euro), terwijl die bij Macy’s een sprong maakte van 9 miljoen dollar naar 113 miljoen dollar (net geen 100 miljoen euro).

 

De enige uitzondering in het verhaal is Nordstrom, waar de omzet wel steeg ten opzichte van een jaar eerder, vooral omdat het bedrijf er in slaagt om meer klanten online aan te trekken, iets waar de andere ketens minder in slagen. Ook de vergelijkbare omzet steeg bij Nordstrom met 1,7%. De winst daalde bij het bedrijf wel met 6% naar 110 miljoen dollar (93,6 miljoen euro).

 

Macy’s kondigde vorig jaar aan om maar liefst honderd winkels te willen sluiten, om het vastgoed waar ze gevestigd zijn van de hand te kunnen doen. Dat is een tactiek die Kohl’s niet wil volgen: daar wordt eerder gedacht aan kleinere winkels, in plaats van het botweg sluiten van vestigingen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Meer dan helft Amerikaanse huishoudens in de ban van Amazon

21/10/2017

Liefst 90 miljoen Amerikanen zijn lid van Amazon Prime, het getrouwheidsprogramma van Amazon, op een totaal van 126 miljoen geschatte huishoudens in de VS. Amazon heeft zijn thuismarkt dus stevig in de greep. Wat kunnen we daar in Europa van leren?

 

Zooplus groeit met vijfde in derde kwartaal

20/10/2017

In het derde kwartaal van 2017 is de omzet van huisdierenwebshop Zooplus met 22% gegroeid naar 277 miljoen euro. Daarmee zet het bedrijf de groei van de eerste kwartalen verder.

Action opent duizendste winkel

20/10/2017

Morgen is een belangrijke dag voor discounter Action: dan opent de keten in Gorinchem zijn duizendste vestiging. Het neemt daarvoor zijn intrek in een pand waar voorheen Charles Vögele en Aldi te vinden waren.

RetailDetail Magazine #5 staat online

18/10/2017

Op de cover van de oktobereditie van RetailDetail Magazine prijkt de nieuwe CEO van e5 mode, Alexander Talpe. Verder in dit nummer: een uitgebreid dossier over winkelvastgoed en stadsmobiliteit.

Nederlandse brillenverkoper Eyelove nu ook in België

18/10/2017

Het Nederlandse Eyelove, een prijzenbreker op de brillenmarkt, opent vandaag zijn eerste twee winkels in België. Daarnaast worden er ook al gesprekken gevoerd om snel nog meer vestigingen te openen.

Richemont verwacht forse winststijging voor eerste halfjaar

17/10/2017

Het Zwitserse luxebedrijf Richemont, eigenaar van onder andere horlogemerk Cartier, verwacht dat de winst voor de eerste helft van het boekjaar met maar liefst 80% de hoogte in gaat. De omzet gaat met meer dan 10% vooruit.

Back to top