Amerikaanse warenhuisketens blijven het moeilijk hebben

Amerikaanse warenhuisketens blijven het moeilijk hebben
Shutterstock

Heel wat Amerikaanse warenhuisketens blijven zwak presteren. Zo zagen zowel Macy’s als Kohl’s hun omzet dalen ten opzichte van een jaar eerder, al was dat minder dan gevreesd werd door analisten.

Belangrijke periode op komst

De verschillende ketens in de Verenigde Staten proberen al langer om hun resultaten recht te trekken, maar voorlopig slagen ze daar niet helemaal in. Zo daalde de omzet bij Macy’s van 5,9 miljard dollar (5 miljard euro) in het tweede kwartaal van 2016 naar 5,6 miljard dollar (4,8 miljard euro) dit jaar. De vergelijkbare omzet daalde ook met 2,8%. Bij Kohl’s daalde de omzet met 1% naar 4,14 miljard dollar (3,5 miljard euro).

 

Die dalingen waren wel lager dan verwacht werd door analisten, die er wel op wijzen dat de echt moeilijke periode er nu pas aankomt. De komende maanden zijn met het ‘terug naar school’-seizoen en de feestdagen immers een belangrijke periode voor de warenhuizen.

 

Nordstrom de uitzondering

Zowel Macy’s als Kohl’s slagen er wel in om hun kosten fors te drukken, waardoor de winstcijfers de goede kant uitgaan. Bij Kohl’s steeg de winst met 49% naar 208 miljoen dollar (175 miljoen euro), terwijl die bij Macy’s een sprong maakte van 9 miljoen dollar naar 113 miljoen dollar (net geen 100 miljoen euro).

 

De enige uitzondering in het verhaal is Nordstrom, waar de omzet wel steeg ten opzichte van een jaar eerder, vooral omdat het bedrijf er in slaagt om meer klanten online aan te trekken, iets waar de andere ketens minder in slagen. Ook de vergelijkbare omzet steeg bij Nordstrom met 1,7%. De winst daalde bij het bedrijf wel met 6% naar 110 miljoen dollar (93,6 miljoen euro).

 

Macy’s kondigde vorig jaar aan om maar liefst honderd winkels te willen sluiten, om het vastgoed waar ze gevestigd zijn van de hand te kunnen doen. Dat is een tactiek die Kohl’s niet wil volgen: daar wordt eerder gedacht aan kleinere winkels, in plaats van het botweg sluiten van vestigingen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Beate Uhse vraagt faillissement aan

15/12/2017

Het Duitse eroticabedrijf Beate Uhse heeft het faillissement aangevraagd. Het bedrijf had al langer problemen om in een digitale wereld de omzet op peil te houden. De winkels blijven open. 

Deze retailers pakken uit met knappe kerstcommercials

15/12/2017

Heel wat internationale retailers pakken in de aanloop naar de eindejaarsfeesten uit met ambitieuze kerstcommercials. RetailDetail selecteerde twaalf opmerkelijke reclamespots. Laat u ook een traantje van ontroering?

Retail vraagt om innovatie en transformatiekracht

13/12/2017

Vedis Retail Platform organiseert op dinsdag 19 december de vierde editie van de New Retail Champions Award. Hiermee stimuleert Vedis de innovatie in de retail en plaatst het nieuwkomers in de kijker. Gastspreker is onze eigen Jorg Snoeck.

Lees het nieuwe RetailDetail Magazine online

13/12/2017

Ja, er staat bekend volk op de cover van de decembereditie van RetailDetail Magazine, naar aanleiding van onze boeklancering. Maar blader vooral verder, want dit nummer staat ook boordevol boeiende interviews met grote namen uit de retailwereld.  

Colruyt Group: omzet stijgt, winst daalt

12/12/2017

De toegenomen promotiedruk op de Belgische foodretailmarkt weegt op de resultaten van Colruyt Group, zo blijkt uit de halfjaarcijfers. Met de concurrentiepositie van de retailer is niets mis, maar de marges krimpen.

De toekomst van het winkelen: waar iedereen retailer is

12/12/2017

Waarom gingen Mexx en vele anderen ten onder, wat bezielt Amazon en kunnen kleine handelaars morgen nog overleven? RetailDetails eigen Jorg Snoeck en Pauline Neerman leggen het uit in hun eerste boek The Future of Shopping: Waar iedereen retailer is.

Back to top