Amerikanen duwen Ahold-winst 42% lager | RetailDetail

Amerikanen duwen Ahold-winst 42% lager

Amerikanen duwen Ahold-winst 42% lager

Warenhuisgroep Ahold heeft in het vierde kwartaal van 2012 slechts 158 miljoen euro winst geboekt, liefst 42% minder dan in dezelfde periode van 2011. De forse daling is wel vooral het gevolg van het doorslikken van een pensioenlast in de VS en afschrijvingen op Amerikaanse en Slowaakse operaties.

Overname bol.com maakt Nederland grootste groeimarkt

Het beste Ahold-nieuws kwam uit Nederland, waar in het vierde kwartaal steeg de omzet met 207,9 miljoen euro steeg tot 2,7 miljard euro. Daarvan nam Bol.com 145,8 miljoen euro voor zijn rekening. Op vergelijkbare basis was de groei wel amper 0,2%, onder andere door hogere marketingkosten.

 

Albert Heijn, Etos en Gall & Gall draaiden in 2012 wel iets minder rendement dan een jaar eerder, maar Albert Heijn groeide toch mooi dankzij de overname van vijftien Jumbo-winkels.

 

Amerikaanse pensioenen kleuren winstcijfers rood

In de VS diende Ahold in het laatste kwartaal van 2012 bijkomend 121 miljoen euro uit te trekken voor zijn pensioenfonds, waar het voor oudere werknemers met een toegezegd pensioen werkt. Wel werd dat bedrag gedeeltelijk gecompenseerd door een meevaller van 33 miljoen euro op de pensioenrekening in Nederland.

 

Daarnaast boekte Ahold extra afschrijvingen: een afboeking op software in de VS kostte het concern 88 miljoen euro en een waardevermindering van vooral de Slowaakse activiteiten kostte nog eens 26 miljoen euro.

 

Omzet stijgt (bijna) overal 

Operationeel deed Ahold het wel goed in het vierde kwartaal: zoals Ahold in januari al aankondigde, steeg de kwartaalomzet  liefst 7,5% naar 7,835 miljard euro. “De omzet ging omhoog en we hebben in al onze markten marktaandeel gewonnen”, jubelde topman Dick Boer.

 

In de Verenigde Staten ging de omzet met 4,3% omhoog tot 6,1 miljard dollar dankzij de succesvolle promotieacties tijdens de feestperiode. In “overig Europa” (Tsjechië en Slowakije) was er daarentegen een daling van het verkoopcijfer met 3,0% door de verhoging van het belangrijkste btw-tarief Tsjechië.

 

Tevreden over 2012, voorzichtig voor 2013

Voor heel 2012 tikte de omzet van Ahold af op 32,841 miljard euro, een toename met 8,5%. Daarop werd een nettowinst verdiend van 827 miljoen euro, 19% minder dan het resultaat van vorig jaar - grotendeels door de Amerikaanse pensioentegenvaller.

 

Voor 2013 blijft topman Boer voorzichtig. “Onze focus blijft liggen bij de vereenvoudiging van onze activiteiten om kosten te kunnen verlagen. (…) We geloven dat onze bedrijven goed gepositioneerd zijn voor de toekomst en blijven streven naar een steeds betere winkelervaring voor onze klanten, in onze winkels en online.”   (JVG/KB/MR)

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Eigenaar 3i wil Action toch voor zichzelf houden

22/05/2018

Investeerder 3i wil Action dan toch helemaal houden. Hoewel de eigenaar van de discountketen vorige week liet uitschijnen een koper te zoeken voor een deel van zijn participatie in Action, ontkent 3i dat nu.

Marks & Spencer haalt het mes boven: 100 winkels dicht

22/05/2018

De Britse retailer wil ingrijpend herstructureren. De komende vier jaar moeten niet 60, maar wel 100 Britse winkels de deuren sluiten. “Noodzakelijk om de toekomst veilig te stellen”, klinkt het.

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.