Amerikanen duwen Ahold-winst 42% lager

Amerikanen duwen Ahold-winst 42% lager

Warenhuisgroep Ahold heeft in het vierde kwartaal van 2012 slechts 158 miljoen euro winst geboekt, liefst 42% minder dan in dezelfde periode van 2011. De forse daling is wel vooral het gevolg van het doorslikken van een pensioenlast in de VS en afschrijvingen op Amerikaanse en Slowaakse operaties.

Overname bol.com maakt Nederland grootste groeimarkt

Het beste Ahold-nieuws kwam uit Nederland, waar in het vierde kwartaal steeg de omzet met 207,9 miljoen euro steeg tot 2,7 miljard euro. Daarvan nam Bol.com 145,8 miljoen euro voor zijn rekening. Op vergelijkbare basis was de groei wel amper 0,2%, onder andere door hogere marketingkosten.

 

Albert Heijn, Etos en Gall & Gall draaiden in 2012 wel iets minder rendement dan een jaar eerder, maar Albert Heijn groeide toch mooi dankzij de overname van vijftien Jumbo-winkels.

 

Amerikaanse pensioenen kleuren winstcijfers rood

In de VS diende Ahold in het laatste kwartaal van 2012 bijkomend 121 miljoen euro uit te trekken voor zijn pensioenfonds, waar het voor oudere werknemers met een toegezegd pensioen werkt. Wel werd dat bedrag gedeeltelijk gecompenseerd door een meevaller van 33 miljoen euro op de pensioenrekening in Nederland.

 

Daarnaast boekte Ahold extra afschrijvingen: een afboeking op software in de VS kostte het concern 88 miljoen euro en een waardevermindering van vooral de Slowaakse activiteiten kostte nog eens 26 miljoen euro.

 

Omzet stijgt (bijna) overal 

Operationeel deed Ahold het wel goed in het vierde kwartaal: zoals Ahold in januari al aankondigde, steeg de kwartaalomzet  liefst 7,5% naar 7,835 miljard euro. “De omzet ging omhoog en we hebben in al onze markten marktaandeel gewonnen”, jubelde topman Dick Boer.

 

In de Verenigde Staten ging de omzet met 4,3% omhoog tot 6,1 miljard dollar dankzij de succesvolle promotieacties tijdens de feestperiode. In “overig Europa” (Tsjechië en Slowakije) was er daarentegen een daling van het verkoopcijfer met 3,0% door de verhoging van het belangrijkste btw-tarief Tsjechië.

 

Tevreden over 2012, voorzichtig voor 2013

Voor heel 2012 tikte de omzet van Ahold af op 32,841 miljard euro, een toename met 8,5%. Daarop werd een nettowinst verdiend van 827 miljoen euro, 19% minder dan het resultaat van vorig jaar - grotendeels door de Amerikaanse pensioentegenvaller.

 

Voor 2013 blijft topman Boer voorzichtig. “Onze focus blijft liggen bij de vereenvoudiging van onze activiteiten om kosten te kunnen verlagen. (…) We geloven dat onze bedrijven goed gepositioneerd zijn voor de toekomst en blijven streven naar een steeds betere winkelervaring voor onze klanten, in onze winkels en online.”   (JVG/KB/MR)

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


LensGroup neemt twee Duitse webwinkels over

18/01/2018

Het Belgische LensGroup, moederbedrijf van online lenzenverkoper LensOnline, heeft twee Duitse webwinkels overgenomen. Het betreedt zo voor de eerste keer de Duitse markt, het vijfde Europese land voor de groep.

Wint jouw bedrijf de bpost Omnichannel Award 2018?

18/01/2018

Welke retailer volgt in 2018 Juttu op als winnaar van de bpost Omnichannel Award? Kandidaten kunnen zich nu aanmelden. De award wordt uitgereikt tijdens het Omnichannel Congress op 1 maart.

"Vijfde van alle aankopen wordt gedaan via digitale spraakassistenten”

17/01/2018

Kopen via spraakassistenten zoals Siri of Amazon Alexa wordt heel groot, meent Capgemini. Al 35% van de consumenten zou aan zogeheten ‘conversational commerce’ doen: kopen of bestellen via zo’n digitale spraakassistent.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

Wibra weet weer wat winst is

17/01/2018

Budgetketen Wibra heeft in 2016 opnieuw winst weten te maken, nadat het de voorbije jaren vooral verliezen had moeten slikken. De omzet blijft wel in dalende lijn en voorlopig lijkt het er niet op dat die trend gaat keren.

Hema gaat Arabisch en opent winkels in Midden-Oosten

15/01/2018

Voor het eerst in zijn geschiedenis waagt Hema zich buiten Europa: het opent dit jaar drie winkels in Dubai. In de komende vijf jaar wil de Nederlandse keten een fors aantal winkels in het Midden-Oosten openen.

Back to top