Amerikanen duwen Ahold-winst 42% lager

Amerikanen duwen Ahold-winst 42% lager

Warenhuisgroep Ahold heeft in het vierde kwartaal van 2012 slechts 158 miljoen euro winst geboekt, liefst 42% minder dan in dezelfde periode van 2011. De forse daling is wel vooral het gevolg van het doorslikken van een pensioenlast in de VS en afschrijvingen op Amerikaanse en Slowaakse operaties.

Overname bol.com maakt Nederland grootste groeimarkt

Het beste Ahold-nieuws kwam uit Nederland, waar in het vierde kwartaal steeg de omzet met 207,9 miljoen euro steeg tot 2,7 miljard euro. Daarvan nam Bol.com 145,8 miljoen euro voor zijn rekening. Op vergelijkbare basis was de groei wel amper 0,2%, onder andere door hogere marketingkosten.

 

Albert Heijn, Etos en Gall & Gall draaiden in 2012 wel iets minder rendement dan een jaar eerder, maar Albert Heijn groeide toch mooi dankzij de overname van vijftien Jumbo-winkels.

 

Amerikaanse pensioenen kleuren winstcijfers rood

In de VS diende Ahold in het laatste kwartaal van 2012 bijkomend 121 miljoen euro uit te trekken voor zijn pensioenfonds, waar het voor oudere werknemers met een toegezegd pensioen werkt. Wel werd dat bedrag gedeeltelijk gecompenseerd door een meevaller van 33 miljoen euro op de pensioenrekening in Nederland.

 

Daarnaast boekte Ahold extra afschrijvingen: een afboeking op software in de VS kostte het concern 88 miljoen euro en een waardevermindering van vooral de Slowaakse activiteiten kostte nog eens 26 miljoen euro.

 

Omzet stijgt (bijna) overal 

Operationeel deed Ahold het wel goed in het vierde kwartaal: zoals Ahold in januari al aankondigde, steeg de kwartaalomzet  liefst 7,5% naar 7,835 miljard euro. “De omzet ging omhoog en we hebben in al onze markten marktaandeel gewonnen”, jubelde topman Dick Boer.

 

In de Verenigde Staten ging de omzet met 4,3% omhoog tot 6,1 miljard dollar dankzij de succesvolle promotieacties tijdens de feestperiode. In “overig Europa” (Tsjechië en Slowakije) was er daarentegen een daling van het verkoopcijfer met 3,0% door de verhoging van het belangrijkste btw-tarief Tsjechië.

 

Tevreden over 2012, voorzichtig voor 2013

Voor heel 2012 tikte de omzet van Ahold af op 32,841 miljard euro, een toename met 8,5%. Daarop werd een nettowinst verdiend van 827 miljoen euro, 19% minder dan het resultaat van vorig jaar - grotendeels door de Amerikaanse pensioentegenvaller.

 

Voor 2013 blijft topman Boer voorzichtig. “Onze focus blijft liggen bij de vereenvoudiging van onze activiteiten om kosten te kunnen verlagen. (…) We geloven dat onze bedrijven goed gepositioneerd zijn voor de toekomst en blijven streven naar een steeds betere winkelervaring voor onze klanten, in onze winkels en online.”   (JVG/KB/MR)

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Coolblue lanceert eerste Coolblue XXL in Amsterdam

24/11/2017

De Rotterdamse webwinkel Coolblue zet zijn omnichannel-strategie kracht bij met de lancering van het concept Coolblue XXL. Klanten kunnen er meer dan duizend producten ter plekke testen en afhalen, soms al een minuut na de bestelling.

Unilever start zoektocht naar opvolger CEO Paul Polman

24/11/2017

Unilever is gestart met de zoektocht naar een opvolger voor CEO Paul Polman. Het heeft daarvoor headhunter Egon Zehnder ingehuurd, dat nu op zoek zal gaan naar geschikte kandidaten.

Harrods plant grootste make-over in 180-jarig bestaan

24/11/2017

Harrods zal de komende drie jaar een immense opfrissing ondergaan. Het Londense luxewarenhuis investeert liefst 225 miljoen euro in de renovatie, de grootste in zijn 183-jarige bestaan, en in nieuwe diensten voor Chinese klanten op zijn webshop.

Black Friday bij Amazon overschaduwd door grote staking

24/11/2017

Werknemers van Amazon in Duitsland prikten Black Friday als de uitgelezen dag om het werk neer te leggen. Met de staking willen ze hun eis om meer loon en betere arbeidsvoorwaarden kracht bijzetten. De actie loopt tot zaterdagavond.

Retailers verzetten zich tegen Black Friday

23/11/2017

In Frankrijk rijst er onder retailers verzet tegen Black Friday: sommigen boycotten het 'retailfeest', anderen gaan zelfs nog een stapje verder en sluiten hun webshop gewoon voor een dag.

Amsterdam verbiedt ongevraagde reclamefolders

23/11/2017

Vanaf 1 januari ontvangen de Amsterdammers enkel nog reclamefolders als ze daar expliciet om vragen. Brancheorganisaties probeerden de invoering van de ja/ja-sticker vergeefs tegen te houden bij de rechtbank. 

Back to top