Amper overtredingen op soldenwetgeving

Amper overtredingen op soldenwetgeving

Amper overtredingen op soldenwetgeving

Uit onderzoek van de Economische Inspectie blijkt dat liefst 96,5% van de kledingwinkels de regels over prijsaanduidingen en prijsverminderingen tijdens de soldenperiode naleeft. Amper veertien gecontroleerde bedrijven gingen in de fout.

Vijf inbreuken, negen misleidingen

Van juli tot september 2016 controleerde de Economische Inspectie zo’n 400 mode-, schoenen- en lederwarenwinkels om na te gaan of ze de regels inzake prijsaanduiding en kortingen wel naleven. De resultaten van het onderzoek zijn positief: slechts bij veertien ondernemingen is een probleem vastgesteld. Vijf handelaars maakten inbreuken op de prijsaanduiding: drie winkels kondigden solden aan buiten de wettelijk vastgelegde periode, twee verkochten producten in solden die ze niet verkochten in de voorafgaande periode van minstens dertig dagen.

 

Negen ondernemingen hadden met de prijzen en prijsverlagingen ‘gefoefeld’: zes kledingzaken en drie schoenenwinkels. Er was sprake van een referentieprijs die niet eerder van toepassing was, dubbelzinnige prijsverminderingen of moeilijkheden voor de consument om de uiteindelijke prijs te berekenen.

 

“Geruststellend” ondanks grotere vrijheid

“De resultaten zijn geruststellend. Het ontkracht een gevoel dat soms leeft dat de misleiding is toegenomen sinds de afschaffing van de preciezere regels rond de aankondiging van kortingen”, zegt minister van consumentenzaken Kris Peeters. “De inspectie zal blijven controleren in de toekomst, om zeker te zijn dat de goede resultaten worden aangehouden of zelfs nog worden verbeterd.”

 

De wet op de marktpraktijken en de consumentenbescherming werd in 2015 aangepast na een uitspraak van het Europese Hof voor Justitie. Dat oordeelde dat de precieze Belgische regels in strijd waren met de Europese. Sindsdien hebben handelaars een grotere vrijheid om prijspromoties te voeren, maar ze mogen de consument op geen enkele manier misleiden.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Eigenaar 3i wil Action toch voor zichzelf houden

22/05/2018

Investeerder 3i wil Action dan toch helemaal houden. Hoewel de eigenaar van de discountketen vorige week liet uitschijnen een koper te zoeken voor een deel van zijn participatie in Action, ontkent 3i dat nu.

Marks & Spencer haalt het mes boven: 100 winkels dicht

22/05/2018

De Britse retailer wil ingrijpend herstructureren. De komende vier jaar moeten niet 60, maar wel 100 Britse winkels de deuren sluiten. “Noodzakelijk om de toekomst veilig te stellen”, klinkt het.

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.