Amsterdam in Europese winkeltop | RetailDetail

Amsterdam in Europese winkeltop

Amsterdam in Europese winkeltop
Shutterstock

Amsterdam is de vijfde meest aantrekkelijke stad om te winkelen. Vooral het brede aanbod aan verschillende winkels zorgt ervoor dat Amsterdam hoger scoort dan veel concurrerende steden.

Dat schrijft het weekblad The Economist, dat een top acht van Europese winkelsteden presenteerde. Nummer één op de ranglijst is het Britse Londen, terwijl de Spaanse steden Barcelona en Madrid de tweede plaats delen. Vooral de goede eetgelegenheden waar consumenten na het shoppen terecht kunnen, spreekt voor de nummers twee. Londen dankt de eerste plaats aan de wel erg grote variatie in het winkelaanbod. In Londen zijn talloze unieke winkels te vinden, waarvoor klanten niet elders terecht kunnen. Wel is het prijsniveau een punt van zorg voor veel consumenten, stelt The Economist.

In totaal testte het blad 33 steden. Amsterdam komt gunstig naar voren als plezierige stad om te winkelen vanwege de goede hotels en transport, cultuur en klimaat. Daarmee blijft de Nederlandse hoofdstad een groot aantal andere toonaangevende Europese steden voor. Opvallend is dat Amsterdam ook geprezen wordt om zijn musea, terwijl veel van de toonaangevende musea al jaren geheel of gedeeltelijk gesloten zijn.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Isabel Marant opent eerste winkel in Nederland

24/05/2018

Modemerk Isabel Marant heeft de deuren geopend van een eerste Nederlandse boetiek in Amsterdam. De winkel is te vinden in de P.C. Hooftstraat, in het pand waar vroeger McGregor zat.

Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Eigenaar 3i wil Action toch voor zichzelf houden

22/05/2018

Investeerder 3i wil Action dan toch helemaal houden. Hoewel de eigenaar van de discountketen vorige week liet uitschijnen een koper te zoeken voor een deel van zijn participatie in Action, ontkent 3i dat nu.

Marks & Spencer haalt het mes boven: 100 winkels dicht

22/05/2018

De Britse retailer wil ingrijpend herstructureren. De komende vier jaar moeten niet 60, maar wel 100 Britse winkels de deuren sluiten. “Noodzakelijk om de toekomst veilig te stellen”, klinkt het.

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.