Amsterdam in Europese winkeltop

Amsterdam in Europese winkeltop
Shutterstock

Amsterdam is de vijfde meest aantrekkelijke stad om te winkelen. Vooral het brede aanbod aan verschillende winkels zorgt ervoor dat Amsterdam hoger scoort dan veel concurrerende steden.

Dat schrijft het weekblad The Economist, dat een top acht van Europese winkelsteden presenteerde. Nummer één op de ranglijst is het Britse Londen, terwijl de Spaanse steden Barcelona en Madrid de tweede plaats delen. Vooral de goede eetgelegenheden waar consumenten na het shoppen terecht kunnen, spreekt voor de nummers twee. Londen dankt de eerste plaats aan de wel erg grote variatie in het winkelaanbod. In Londen zijn talloze unieke winkels te vinden, waarvoor klanten niet elders terecht kunnen. Wel is het prijsniveau een punt van zorg voor veel consumenten, stelt The Economist.

In totaal testte het blad 33 steden. Amsterdam komt gunstig naar voren als plezierige stad om te winkelen vanwege de goede hotels en transport, cultuur en klimaat. Daarmee blijft de Nederlandse hoofdstad een groot aantal andere toonaangevende Europese steden voor. Opvallend is dat Amsterdam ook geprezen wordt om zijn musea, terwijl veel van de toonaangevende musea al jaren geheel of gedeeltelijk gesloten zijn.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

"Vijfde van alle aankopen wordt gedaan via digitale spraakassistenten”

17/01/2018

Kopen via spraakassistenten zoals Siri of Amazon Alexa wordt heel groot, meent Capgemini. Al 35% van de consumenten zou aan zogeheten ‘conversational commerce’ doen: kopen of bestellen via zo’n digitale spraakassistent.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

Wibra weet weer wat winst is

17/01/2018

Budgetketen Wibra heeft in 2016 opnieuw winst weten te maken, nadat het de voorbije jaren vooral verliezen had moeten slikken. De omzet blijft wel in dalende lijn en voorlopig lijkt het er niet op dat die trend gaat keren.

Hema gaat Arabisch en opent winkels in Midden-Oosten

15/01/2018

Voor het eerst in zijn geschiedenis waagt Hema zich buiten Europa: het opent dit jaar drie winkels in Dubai. In de komende vijf jaar wil de Nederlandse keten een fors aantal winkels in het Midden-Oosten openen.

Metro Group tevreden met eerste kwartaal

15/01/2018

De Duitse Metro Group is tevreden met de prestaties in het eerste kwartaal. De omzet steeg na wisselkoersen wel met slechts 0,2%, maar op vergelijkbare basis was er een groei van 0,8%.

Ophef over etnisch profilerende klantenprofielen bij Albert Heijn

15/01/2018

Een blanke man met bril staat symbool voor de premiumklant bij Albert Heijn, een vrouw en kind met donkere huidskleur voor de budgetklant. Met deze klantenprofielen leerden medewerkers bij AH de klanten kennen, tot er vrijdag ophef over ontstond.

Back to top