Amsterdam verbiedt ongevraagde reclamefolders

Amsterdam verbiedt ongevraagde reclamefolders
Shutterstock

Vanaf 1 januari ontvangen de Amsterdammers enkel nog reclamefolders als ze daar expliciet om vragen. Brancheorganisaties probeerden de invoering van de ja/ja-sticker vergeefs tegen te houden bij de rechtbank. 

Afvalberg verkleinen

De gemeente Amsterdam kiest daarmee voor een opt-in-systeem voor reclamefolders, waarbij mensen die reclame in de brievenbus willen dat ook expliciet moeten aangeven met een ja/ja-sticker. Tot dusver gold de omgekeerde regel: wie géén folders wou, moest daarvoor een sticker aanvragen.

 

Met de maatregel wil het Amsterdamse stadsbestuur voorkomen dat folders ongelezen bij het oud papier terechtkomen en de afvalberg nodeloos vergroten. De keuze voor een opt-in-systeem zou Amsterdam een besparing van naar schatting 1,8 miljoen kilo per jaar opleveren.

 

Ja/ja-sticker krijgt ‘neen’ van brancheorganisaties

De invoering van de ja/ja-sticker viel niet bij iedereen in goede aarde: de reclamefolderbranche spande zelfs een rechtzaak in om de maatregel tegen te houden. Verdelers van reclamefolders zouden financieel onredelijk benadeeld worden, aldus brancheorganisaties Kvgo, Spotta en MailDB. De Amsterdamse rechter had echter geen oren naar hun argumenten. De brancheorganisaties overwegen om in beroep te gaan tegen de beslissing. 

 

Wat de gevolgen voor de reclamefolderbranche zijn, is nog niet duidelijk. Bovendien is het volgens drukkerij-belangenbehartiger Kvgo waarschijnlijk dat advertenties toch nog bij de Amsterdammers blijven terechtkomen via de gratis huis-aan-huisbladen, die dan dikker zullen worden.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Beate Uhse vraagt faillissement aan

15/12/2017

Het Duitse eroticabedrijf Beate Uhse heeft het faillissement aangevraagd. Het bedrijf had al langer problemen om in een digitale wereld de omzet op peil te houden. De winkels blijven open. 

Deze retailers pakken uit met knappe kerstcommercials

15/12/2017

Heel wat internationale retailers pakken in de aanloop naar de eindejaarsfeesten uit met ambitieuze kerstcommercials. RetailDetail selecteerde twaalf opmerkelijke reclamespots. Laat u ook een traantje van ontroering?

Retail vraagt om innovatie en transformatiekracht

13/12/2017

Vedis Retail Platform organiseert op dinsdag 19 december de vierde editie van de New Retail Champions Award. Hiermee stimuleert Vedis de innovatie in de retail en plaatst het nieuwkomers in de kijker. Gastspreker is onze eigen Jorg Snoeck.

Lees het nieuwe RetailDetail Magazine online

13/12/2017

Ja, er staat bekend volk op de cover van de decembereditie van RetailDetail Magazine, naar aanleiding van onze boeklancering. Maar blader vooral verder, want dit nummer staat ook boordevol boeiende interviews met grote namen uit de retailwereld.  

Colruyt Group: omzet stijgt, winst daalt

12/12/2017

De toegenomen promotiedruk op de Belgische foodretailmarkt weegt op de resultaten van Colruyt Group, zo blijkt uit de halfjaarcijfers. Met de concurrentiepositie van de retailer is niets mis, maar de marges krimpen.

De toekomst van het winkelen: waar iedereen retailer is

12/12/2017

Waarom gingen Mexx en vele anderen ten onder, wat bezielt Amazon en kunnen kleine handelaars morgen nog overleven? RetailDetails eigen Jorg Snoeck en Pauline Neerman leggen het uit in hun eerste boek The Future of Shopping: Waar iedereen retailer is.

Back to top