Amsterdam verbiedt ongevraagde reclamefolders

Amsterdam verbiedt ongevraagde reclamefolders

Amsterdam verbiedt ongevraagde reclamefolders
Shutterstock

Vanaf 1 januari ontvangen de Amsterdammers enkel nog reclamefolders als ze daar expliciet om vragen. Brancheorganisaties probeerden de invoering van de ja/ja-sticker vergeefs tegen te houden bij de rechtbank. 

Afvalberg verkleinen

De gemeente Amsterdam kiest daarmee voor een opt-in-systeem voor reclamefolders, waarbij mensen die reclame in de brievenbus willen dat ook expliciet moeten aangeven met een ja/ja-sticker. Tot dusver gold de omgekeerde regel: wie géén folders wou, moest daarvoor een sticker aanvragen.

 

Met de maatregel wil het Amsterdamse stadsbestuur voorkomen dat folders ongelezen bij het oud papier terechtkomen en de afvalberg nodeloos vergroten. De keuze voor een opt-in-systeem zou Amsterdam een besparing van naar schatting 1,8 miljoen kilo per jaar opleveren.

 

Ja/ja-sticker krijgt ‘neen’ van brancheorganisaties

De invoering van de ja/ja-sticker viel niet bij iedereen in goede aarde: de reclamefolderbranche spande zelfs een rechtzaak in om de maatregel tegen te houden. Verdelers van reclamefolders zouden financieel onredelijk benadeeld worden, aldus brancheorganisaties Kvgo, Spotta en MailDB. De Amsterdamse rechter had echter geen oren naar hun argumenten. De brancheorganisaties overwegen om in beroep te gaan tegen de beslissing. 

 

Wat de gevolgen voor de reclamefolderbranche zijn, is nog niet duidelijk. Bovendien is het volgens drukkerij-belangenbehartiger Kvgo waarschijnlijk dat advertenties toch nog bij de Amsterdammers blijven terechtkomen via de gratis huis-aan-huisbladen, die dan dikker zullen worden.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Pabo start door als ‘be you’

21/06/2018

Het failliete erotiekconcern Beate Uhse, het moederbedrijf achter Pabo, neemt een doorstart onder een nieuwe merknaam. De focus ligt op online handel.

KantoorExpert koopt Office Centre van Staples

21/06/2018

KantoorExpert wil de 39 Nederlandse vestigingen van Office Centre overnemen van Staples. De leverancier van kantoorbenodigdheden uit Soest zou zo’n 40 miljoen euro veil hebben voor Office Centre.

Frankrijk plant taks op e-commerce

21/06/2018

Online bestellingen zouden duurder kunnen worden voor Franse consumenten: een nieuw wetsvoorstel voorziet een taks van 1 tot 2% op de verkoopprijs, in functie van de afstand die een product heeft afgelegd.

Google investeert 550 miljoen dollar in JD.com

18/06/2018

Niemand wil de trein missen in de snel groeiende Aziatische markt. Ook Google heeft dat begrepen: de Amerikanen nemen een participatie in JD.com, de grote concurrent van Alibaba.

28 juni: The Future of Shopping-tafelgesprek met Wouter Kolk (Albert Heijn)

15/06/2018

Op 28 juni voert Albert Heijn-CEO Wouter Kolk een exclusief tafelgesprek over de toekomst van het winkelen met Jorg Snoeck en Pauline Neerman, auteurs van het boek 'The Future of Shopping', in boekhandel Scheltema in Amsterdam.

Hema opent eerste winkel in Berlijn

15/06/2018

Hema heeft zijn eerste Berlijnse winkel geopend, alweer de vijftiende in Duitsland.Hema ziet in Duitsland een belangrijke groeimarkt: reeds volgende maand opent de de keten haar tweede Berlijnse winkel.