Amsterdam verbiedt ongevraagde reclamefolders

Amsterdam verbiedt ongevraagde reclamefolders

Amsterdam verbiedt ongevraagde reclamefolders
Shutterstock

Vanaf 1 januari ontvangen de Amsterdammers enkel nog reclamefolders als ze daar expliciet om vragen. Brancheorganisaties probeerden de invoering van de ja/ja-sticker vergeefs tegen te houden bij de rechtbank. 

Afvalberg verkleinen

De gemeente Amsterdam kiest daarmee voor een opt-in-systeem voor reclamefolders, waarbij mensen die reclame in de brievenbus willen dat ook expliciet moeten aangeven met een ja/ja-sticker. Tot dusver gold de omgekeerde regel: wie géén folders wou, moest daarvoor een sticker aanvragen.

 

Met de maatregel wil het Amsterdamse stadsbestuur voorkomen dat folders ongelezen bij het oud papier terechtkomen en de afvalberg nodeloos vergroten. De keuze voor een opt-in-systeem zou Amsterdam een besparing van naar schatting 1,8 miljoen kilo per jaar opleveren.

 

Ja/ja-sticker krijgt ‘neen’ van brancheorganisaties

De invoering van de ja/ja-sticker viel niet bij iedereen in goede aarde: de reclamefolderbranche spande zelfs een rechtzaak in om de maatregel tegen te houden. Verdelers van reclamefolders zouden financieel onredelijk benadeeld worden, aldus brancheorganisaties Kvgo, Spotta en MailDB. De Amsterdamse rechter had echter geen oren naar hun argumenten. De brancheorganisaties overwegen om in beroep te gaan tegen de beslissing. 

 

Wat de gevolgen voor de reclamefolderbranche zijn, is nog niet duidelijk. Bovendien is het volgens drukkerij-belangenbehartiger Kvgo waarschijnlijk dat advertenties toch nog bij de Amsterdammers blijven terechtkomen via de gratis huis-aan-huisbladen, die dan dikker zullen worden.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Amazon telt al 100 miljoen Prime-abonnees

19/04/2018

E-commercegigant Amazon heeft de kaap van de honderd miljoen Prime-abonnees overschreden. En dat is maar een van de vele mijlpalen waarover CEO Jeff Bezos het heeft in zijn jaarlijkse brief aan de aandeelhouders.

Tien tips om de digitale retailreuzen te verslaan

19/04/2018

“Verkoop wat mensen willen, niet wat je hebt.” Zo luidt het bondige advies van Myrna Moorthamer en Arjan Leest (Retail Rebels) aan retailers die de digitale revolutie willen overleven.

Distributeurs en transporteurs eisen schonere vrachtwagens

19/04/2018

35 bedrijven, waaronder Colruyt, Carrefour en Ikea, vragen dat Europa de constructeurs van vrachtwagens verplicht de uitstoot tegen 2025 met een vierde terug te dringen. “Totaal onrealistisch”, reageert de spreekbuis van de constructeurs.

Kijkshop probeert doorstart met KijkBijMij

18/04/2018

Warenhuisformule Kijkshop ging begin dit jaar over de kop, maar het Zweedse moederbedrijf TheOne wil het bedrijf met zijn consumentenplatform KijkBijMij nog een bescheiden doorstart geven. 

JD.com gaat duizend winkels per dag openen

17/04/2018

JD.com heeft plannen om maar liefst duizend supermarkten per dag te openen in China. Met dit indrukwekkende streefdoel zet het tweede grootste e-commercebedrijf van het land zijn ambities om ook de offline markt te veroveren, kracht bij.

Pets Place verkoopt nu ook in België via bol.com

17/04/2018

Pets Place gaat zijn volledige assortiment van huis- en erfdierproducten nu ook via bol.com verkopen. De Nederlandse keten hoopt daarmee ook Belgische klanten te werven en te beleveren vanuit zijn distributiecentrum in Ede.