Amsterdamse klant winkelt steeds later | RetailDetail

Amsterdamse klant winkelt steeds later

Amsterdamse klant winkelt steeds later

Amsterdamse consumenten winkelen steeds vaker tussen zes en zeven uur 's avonds. Steeds meer winkeliers willen dan ook de deuren van hun winkels 's avonds tot zeven uur open houden.

Vooral veiligheid is een probleem

"Het afgelopen jaar zagen we het aantal winkels dat tot zeven uur 's avonds open is langzaam stijgen", zegt Christine Govaert van grootwinkelberaad Amsterdam City: "Het is een merkbare trend, maar het is net als bij de zondagsopening een aantal jaren geleden. Je werd voor gek verklaard als je zei dat de winkels in de toekomst op zondag open zouden zijn. Nu is het de normaalste zaak van de wereld. Tot zeven uur open zijn, moet ook langzaam aanslaan."

 

Veiligheid is een belangrijke reden waarom winkeliers nog huiverig zijn om de winkel inderdaad na zes uur op een gewone avond nog een uur open te houden. Daarbij wordt onder meer gedacht aan een toegenomen risico op overvallen, zeker als een winkelier in een winkelstraat als enige tot zeven uur open is. Op de Kalverstraat verlaten winkeliers die als laatste sluiten het pand liever aan de kant van het Rokin, waar verkeer is.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Eigenaar 3i wil Action toch voor zichzelf houden

22/05/2018

Investeerder 3i wil Action dan toch helemaal houden. Hoewel de eigenaar van de discountketen vorige week liet uitschijnen een koper te zoeken voor een deel van zijn participatie in Action, ontkent 3i dat nu.

Marks & Spencer haalt het mes boven: 100 winkels dicht

22/05/2018

De Britse retailer wil ingrijpend herstructureren. De komende vier jaar moeten niet 60, maar wel 100 Britse winkels de deuren sluiten. “Noodzakelijk om de toekomst veilig te stellen”, klinkt het.

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.