Amsterdamse klant winkelt steeds later

Amsterdamse klant winkelt steeds later

Amsterdamse consumenten winkelen steeds vaker tussen zes en zeven uur 's avonds. Steeds meer winkeliers willen dan ook de deuren van hun winkels 's avonds tot zeven uur open houden.

Vooral veiligheid is een probleem

"Het afgelopen jaar zagen we het aantal winkels dat tot zeven uur 's avonds open is langzaam stijgen", zegt Christine Govaert van grootwinkelberaad Amsterdam City: "Het is een merkbare trend, maar het is net als bij de zondagsopening een aantal jaren geleden. Je werd voor gek verklaard als je zei dat de winkels in de toekomst op zondag open zouden zijn. Nu is het de normaalste zaak van de wereld. Tot zeven uur open zijn, moet ook langzaam aanslaan."

 

Veiligheid is een belangrijke reden waarom winkeliers nog huiverig zijn om de winkel inderdaad na zes uur op een gewone avond nog een uur open te houden. Daarbij wordt onder meer gedacht aan een toegenomen risico op overvallen, zeker als een winkelier in een winkelstraat als enige tot zeven uur open is. Op de Kalverstraat verlaten winkeliers die als laatste sluiten het pand liever aan de kant van het Rokin, waar verkeer is.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Hema wil fors uitbreiden in Duitsland

21/11/2017

De Nederlandse winkelketen Hema heeft nog grote plannen in Duitsland. De komende drie jaar wil het er immers minstens 70 nieuwe vestigingen openen. Momenteel heeft het in Duitsland slechts 11 winkels.

"Amazon bijna klaar om kassaloze Go te lanceren"

20/11/2017

Volgens sommige bronnen werft Amazon momenteel bouwmanagers en marketeers aan voor zijn Amazon Go-team. Dat wijst er mogelijk op dat de supermarkt zonder personeel nu ook echt in de startblokken staat.

Mark Thomson (Zebra): "De tools voor de toekomst zijn al voorhanden"

17/11/2017

Volgens Mark Thomson, director of retail industry solutions bij Zebra, verandert de retail in de nabije toekomst ingrijpender dan in de voorbije vijftig jaar bij elkaar opgeteld. Tegen 2020 zal de connectiviteit met klanten immers groter zijn dan ooit, wat een uiterst persoonlijke winkelervaring mogelijk maakt. 

Qrf Beste Winkelketen van België en Qrf Webshop Awards: spanning stijgt!

16/11/2017

Op donderdag 23 november is het zover: op die avond worden de winnaars van de ‘Qrf Beste Winkelketen van België’ en ‘Qrf Webshop Awards’ bekendgemaakt tijdens de RetailDetail Night. 

Barbie wijst G.I. Joe & Co (voorlopig?) af

16/11/2017

Speelgoedreus Mattel zou het overnamebod door concurrent Hasbro hebben afgewezen, schrijft persbureau Reuters op basis van bronnen dicht bij het dossier. Welke gevolgen dat heeft, is vooralsnog onduidelijk.

“Menselijke factor onderbelicht in omnichannelretail”

16/11/2017

Als zaakvoerder van het digitale retailbureau Kega is Kees Verkade begaan met consistente merkbeleving. De rol van het winkelpersoneel in het creëren van een optimale customer journey, zowel online als offline, trekt zijn aandacht.

Back to top