Amsterdamse klant winkelt steeds later

Amsterdamse klant winkelt steeds later

Amsterdamse consumenten winkelen steeds vaker tussen zes en zeven uur 's avonds. Steeds meer winkeliers willen dan ook de deuren van hun winkels 's avonds tot zeven uur open houden.

Vooral veiligheid is een probleem

"Het afgelopen jaar zagen we het aantal winkels dat tot zeven uur 's avonds open is langzaam stijgen", zegt Christine Govaert van grootwinkelberaad Amsterdam City: "Het is een merkbare trend, maar het is net als bij de zondagsopening een aantal jaren geleden. Je werd voor gek verklaard als je zei dat de winkels in de toekomst op zondag open zouden zijn. Nu is het de normaalste zaak van de wereld. Tot zeven uur open zijn, moet ook langzaam aanslaan."

 

Veiligheid is een belangrijke reden waarom winkeliers nog huiverig zijn om de winkel inderdaad na zes uur op een gewone avond nog een uur open te houden. Daarbij wordt onder meer gedacht aan een toegenomen risico op overvallen, zeker als een winkelier in een winkelstraat als enige tot zeven uur open is. Op de Kalverstraat verlaten winkeliers die als laatste sluiten het pand liever aan de kant van het Rokin, waar verkeer is.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Wibra weet weer wat winst is

17/01/2018

Budgetketen Wibra heeft in 2016 opnieuw winst weten te maken, nadat het de voorbije jaren vooral verliezen had moeten slikken. De omzet blijft wel in dalende lijn en voorlopig lijkt het er niet op dat die trend gaat keren.

Hema gaat Arabisch en opent winkels in Midden-Oosten

15/01/2018

Voor het eerst in zijn geschiedenis waagt Hema zich buiten Europa: het opent dit jaar drie winkels in Dubai. In de komende vijf jaar wil de Nederlandse keten een fors aantal winkels in het Midden-Oosten openen.

Metro Group tevreden met eerste kwartaal

15/01/2018

De Duitse Metro Group is tevreden met de prestaties in het eerste kwartaal. De omzet steeg na wisselkoersen wel met slechts 0,2%, maar op vergelijkbare basis was er een groei van 0,8%.

Ophef over etnisch profilerende klantenprofielen bij Albert Heijn

15/01/2018

Een blanke man met bril staat symbool voor de premiumklant bij Albert Heijn, een vrouw en kind met donkere huidskleur voor de budgetklant. Met deze klantenprofielen leerden medewerkers bij AH de klanten kennen, tot er vrijdag ophef over ontstond.

Bijenkorf sluit eigen distributiecentrum in Woerden

12/01/2018

De Bijenkorf gaat zijn eigen distributiecentrum in Woerden sluiten. De sluiting staat gepland voor midden volgend jaar en kost 143 werknemers hun baan. De Bijenkorf gaat de taken van het distributiecentrum uitbesteden.

Europa wil belasting op plastic zakjes

11/01/2018

Nadat verschillende lidstaten al verschillende maatregelen hebben genomen om het gebruik van plastic zakjes terug te dringen, denkt de Europese Unie er nu aan om een algehele belasting op plastic zakjes in te voeren.

Back to top