Analisten voorspellen vijandig bod van Kraft op Unilever | RetailDetail

Analisten voorspellen vijandig bod van Kraft op Unilever

Analisten voorspellen vijandig bod van Kraft op Unilever
Shutterstock

Volgens analysebureau Susquehanna is de kans bijzonder groot dat we binnenkort een vijandig bod van Kraft Heinz op sectorgenoot Unilever mogen verwachten. Eerder werd een vrijblijvend bod van Kraft nog afgeslagen door Unilever.

Overname nodig voor groei

De analisten zien een aantal factoren om hun stelling te staven. Zo is Kraft Heinz al bijna een half jaar niet meer actief geweest op vlak van overnames, wat hen voldoende tijd geeft om een vijandig bod voor te bereiden. Daarnaast kan Kraft Heinz volgens de analisten geen mislukt bod aanvaarden, als het toch nog willen blijven groeien op vlak van consumentenproducten.

 

Als het bod er komt, dan zal dat volgens de analisten ergens in de buurt van de 175 miljard euro moeten liggen. In februari deed Kraft al een bod van 130 miljard euro op Unilever. Toen werd echter al snel besloten om de gesprekken tussen beide partijen stop te zetten.

 

Dat leidde toen tot heel wat heisa binnen de aandeelhouders van Unilever, dat verdeeld is in twee kampen. De ene groep wil dat er wordt vastgehouden aan de duurzame strategie, die al jaren wordt gevoerd en vooral mikt op winst op lange termijn, terwijl een aantal andere aandeelhouders liever wil dat er ook op korte termijn meer winst wordt geboekt. In dat kader werden door de raad van bestuur al een aantal veranderingen doorgevoerd, zoals meer besparingen en de verkoop van de margarinetak.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

“Coolblue doet z’n stinkende best om klanten blij te maken”

23/02/2018

Een retailer die met humor het verschil maakt: het kan. Als je erin slaagt klanten blij te maken, hoef je nauwelijks in reclame te investeren, zegt Matthias De Clercq, manager van Coolblue België. Hij spreekt op het RetailDetail Omnichannel Congress.

Blokker wil in 2019 opnieuw winst maken

23/02/2018

Met de Nederlandse winkelketen Blokker gaat het stilaan de juiste kant op, althans volgens CEO Casper Meijer. Hij verwacht wel dat Blokker dit jaar nog een verlies zal moeten slikken, maar mikt op winst in 2019.

KaDeTe, ’s werelds eerste startup-supermarkt, opent in Berlijn

22/02/2018

In Berlijn opent volgende maand KaDeTe, ’s werelds eerste startupsupermarkt. De fysieke marktplaats geeft startende merken en bedrijven de kans om in contact te komen met consumenten en inkopers.

"Geen grote verrassing" mocht Unilever voor Rotterdam kiezen

22/02/2018

Volgens de Financial Times maakt Rotterdam en niet Londen de meeste kans om het hoofdkantoor van het Brits-Nederlandse Unilever te krijgen. De zakenkrant baseert zich daarvoor op bronnen uit politieke middens.

Recordcijfers voor Henkel

22/02/2018

Het Duitse Henkel heeft er een sterk 2017 opzitten, met zowel op vlak van omzet als op vlak van winst absolute recordcijfers. Zo wist het bedrijf voor het eerst de grens van 20 miljard euro omzet te doorbreken.

Duvel Moortgat de Italiaanse toer op

22/02/2018

Duvel Moortgat heeft zijn minderheidsbelang in de Italiaanse brouwerij Birrificio del Ducato opgetrokken tot 70%. De Belgische brouwerij, ook bekend van Vedett, zit al sinds 2016 in het kapitaal van de brouwerij uit Soragna bij Parma.

Back to top