Analisten voorspellen vijandig bod van Kraft op Unilever | RetailDetail

Analisten voorspellen vijandig bod van Kraft op Unilever

Analisten voorspellen vijandig bod van Kraft op Unilever
Shutterstock

Volgens analysebureau Susquehanna is de kans bijzonder groot dat we binnenkort een vijandig bod van Kraft Heinz op sectorgenoot Unilever mogen verwachten. Eerder werd een vrijblijvend bod van Kraft nog afgeslagen door Unilever.

Overname nodig voor groei

De analisten zien een aantal factoren om hun stelling te staven. Zo is Kraft Heinz al bijna een half jaar niet meer actief geweest op vlak van overnames, wat hen voldoende tijd geeft om een vijandig bod voor te bereiden. Daarnaast kan Kraft Heinz volgens de analisten geen mislukt bod aanvaarden, als het toch nog willen blijven groeien op vlak van consumentenproducten.

 

Als het bod er komt, dan zal dat volgens de analisten ergens in de buurt van de 175 miljard euro moeten liggen. In februari deed Kraft al een bod van 130 miljard euro op Unilever. Toen werd echter al snel besloten om de gesprekken tussen beide partijen stop te zetten.

 

Dat leidde toen tot heel wat heisa binnen de aandeelhouders van Unilever, dat verdeeld is in twee kampen. De ene groep wil dat er wordt vastgehouden aan de duurzame strategie, die al jaren wordt gevoerd en vooral mikt op winst op lange termijn, terwijl een aantal andere aandeelhouders liever wil dat er ook op korte termijn meer winst wordt geboekt. In dat kader werden door de raad van bestuur al een aantal veranderingen doorgevoerd, zoals meer besparingen en de verkoop van de margarinetak.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Thierry Moubax (bpost): "Wie de boot niet wil missen, moet snel schakelen."

20/04/2018

Nog een grote naam voor het RetailDetail Congress van 26 april: bpost-marketingtopman Thierry Moubax zal er zijn visie geven over hoe marketing en handel in het algemeen ingrijpend zullen veranderen door de 'boom' in e-commerce.

The Future Of Shopping is Managementboek van het Jaar

20/04/2018

Met grote trots mag RetailDetail aankondigen dat de titel Managementboek van het jaar 2018 gaat naar het boek The Future Of Shopping: Waar iedereen retailer is van Pauline Neerman en Jorg Snoeck.

Amazon telt al 100 miljoen Prime-abonnees

19/04/2018

E-commercegigant Amazon heeft de kaap van de honderd miljoen Prime-abonnees overschreden. En dat is maar een van de vele mijlpalen waarover CEO Jeff Bezos het heeft in zijn jaarlijkse brief aan de aandeelhouders.

Tien tips om de digitale retailreuzen te verslaan

19/04/2018

“Verkoop wat mensen willen, niet wat je hebt.” Zo luidt het bondige advies van Myrna Moorthamer en Arjan Leest (Retail Rebels) aan retailers die de digitale revolutie willen overleven.

Distributeurs en transporteurs eisen schonere vrachtwagens

19/04/2018

35 bedrijven, waaronder Colruyt, Carrefour en Ikea, vragen dat Europa de constructeurs van vrachtwagens verplicht de uitstoot tegen 2025 met een vierde terug te dringen. “Totaal onrealistisch”, reageert de spreekbuis van de constructeurs.

Lage dollar speelt Unilever parten

19/04/2018

Unilever zag zijn omzet over het eerste kwartaal met ruim 5% teruglopen als gevolg van negatieve wisselkoerseffecten. Zonder die impact zou de omzet van het levensmiddelen- en verzorgingsproductenconcern gestegen zijn met 3,4%.