Analyse: verkoop Blokker België roept veel vragen op

Blokker winkel in Aalst
Shutterstock.com

De verkoop van de Belgische winkels van Blokker aan Dutch Retail Groep levert in elk geval één duidelijke winnaar op. Voor de andere betrokken partijen blijft de onzekerheid bijzonder groot. Kan een verkoper van restpartijen de 670 medewerkers een duurzame toekomst garanderen?

 

Uitstel van executie?

Dat ondernemer Michiel Witteveen een zucht van opluchting zal hebben geslaakt na het tekenen van het verkoopcontract waarmee hij Blokker België overliet aan Dutch Retail Groep, lijdt geen twijfel. Hij is verlost van een grote zorg. Maar hoe blij moeten de medewerkers zijn? En de eigenaars van de winkelpanden? Daarover lijken de meningen erg verdeeld.

 

Gedurende minstens één jaar zullen de bestaande winkels open blijven met inbegrip van alle medewerkers: die garantie heeft overnemer Dirk Jan Bron de vakbonden blijkbaar gegeven. Betekent dit slechts een jaar uitstel van executie, of kan hij de 123 winkels en de 670 medewerkers een duurzame toekomst bieden op de langere termijn? In elk geval toont Dutch Retail Groep zich ambitieus: de omzet moet van 60 miljoen euro nu naar 200 miljoen euro gaan binnen vijf jaar. Daarmee legt de overnemer de lat bijzonder hoog.

 

Logistieke uitdaging

Hoe wil hij dit waar maken? Bron wil "airfryers van 200 euro tegen 80 euro verkopen", zo heeft hij aan de vakbonden verteld. Het verkopen van restpartijen is een verdedigbaar zakenmodel: Action is er (heel) groot mee geworden. Er is zeker een publiek voor, koopjesjagers vind je overal. Maar dumpingwinkels en prijsvechters vind je ook overal: naast de bekende non-food discounters en ketens als Chronostock en Big Bazar zijn er heel wat lokale helden actief in dit segment. Mega World komt dus niet met een unieke propositie op de markt.

 

Zo’n zakenmodel uitrollen in 123 verkooppunten brengt zeker schaalvoordelen met zich mee: nationale dekking of de mogelijkheid om snel naamsbekendheid op te bouwen. In winkelinrichting hoef je niet te investeren, het bestellen van 123 uithangborden zal volstaan. Maar het betekent ook een enorme logistieke uitdaging om elke week opnieuw een verrassend en aantrekkelijk assortiment in die 123 winkels te krijgen. En het zal een grote financiële uitdaging worden om met de verkoop van overstocks tegen dumpingprijzen de lonen van 670 mensen en de huurprijzen van 123 winkelpanden te betalen. De vakbonden vrezen alvast een hogere werkdruk met zwaardere fysieke arbeid. Maar is er een alternatief?

 

Onbekende overnemer

En dan is er de overnemer zelf: Dirk Bron, een relatief onbekende ondernemer die zich ver van de pers houdt. Als oprichter van sportketen Aktiesport schreef hij een succesverhaal, als overnemer van vijftien Superconfexwinkels in 2006 waagde hij zich in een duister dossier. Over wat de man sindsdien op zakelijk vlak uitvoerde, is weinig bekend: hij blijkt bijzonder discreet. Over zijn vehikel, Dutch Retail Groep BV, is evenmin veel geweten: er zijn twee vennootschappen met die naam geregistreerd, één in Waddinxveen (Zuid-Holland) en één in Made (Noord-Brabant). Meer informatie is niet beschikbaar. Het zou uiteraard niet fair zijn om het proces van de overnemer te maken vooraleer hij iets bewezen heeft. Maar érg veel vertrouwen boezemt het allemaal toch niet in…

 

Eén winnaar is er in elk geval wél na deze transactie: Michiel Witteveen. Hij is verlost van een blok aan het been, een verlieslatende tak zonder toekomstperspectief. Mirage Retail Group kan zich voortaan volop concentreren op het verbeteren van de prestaties van Blokker in Nederland (ook geen sinecure) en het verder uitbouwen van ketens als Big Bazar, Intertoys en Maxi Toys.