Aprilvissen in retail: van astronauten tot pakketpanelen 

Cara Tatin in de Carabox, de 1 aprilgrap van Colruyt in 2019

Lang niet alleen in de krant ben je vandaag beetgenomen: 1 april is al jarenlang de dag waarop ook retailers bewijzen dat ze humor hebben. Hoe grappig ze dan zijn, beoordeel je zelf maar aan de hand van deze greep uit het aanbod.

 

Zonnepanelen per post of gratis cadeaus

Het lijken steeds dezelfde deugnieten die 1 april te baat nemen om hun klanten op het verkeerde been te zetten. Bij de Nederlanders van Coolblue en Bol.com zitten ze bijvoorbeeld nooit om een grapje verlegen, ook dit jaar niet. Bol.com maakte op sociale media immers heel trots bekend dat ze een nieuwe cadeaukaart verkopen: eentje ter waarde van 0 euro, voor wie alles al heeft. Of voor iemand waar je niks voor over hebt, dat kan ook.


Coolblue ging traditiegetrouw de meer technologische toer op, met heuse pakketpanelen: “Door zonnecellen in de blauwe dozen te verwerken, willen wij klanten helpen om zelf hun eigen energie op te wekken”, klonk het. Het was meteen goed voor de “grootste innovatie ooit” van de elektronicaverkoper.


“De pakketpanelen bevatten speciaal door Coolblue ontwikkelde AVEG microzonnecellen. Hoe groter het pakje, hoe groter het pakketpaneel én daarmee het apparaat dat de klant van stroom kan voorzien. Met een klein pakje kan makkelijk een telefoon opgeladen worden. Een grotere doos is geschikt voor het opladen van bijvoorbeeld een laptop of tablet.” Zo komen je bestelde toestellen met andere woorden meteen opgeladen aan. Wist je trouwens dat het logo van Coolblue eigenlijk een zonnetje is?

 

 

Pizza zonder korst of een hond in bikini

Om de pakkansen te verhogen – of om te checken hoe wakker hun fans zijn – maakten verschillende bedrijven, waaronder Coolblue, Bol.com en Deliveroo hun aprilvissen al enkele dagen op voorhand bekend. Zo deed Deliveroo afgelopen vrijdag zijn duit in het zakje: de maaltijdkoeriersdienst zou voortaan ook pizza's zonder korst gaan leveren. Uit een klantenbevraging bleek dat immers de nummer één wens van fastfoodbestellers te zijn. De optie wordt daarom standaard uitgerold.


Ook “op veler verzoek” lanceert Hunkemöller de dogkini, een bikini voor je trouwe viervoeter “zodat je ook op het strand samen met je hond een strandfoto kunt maken”, met passende outfits welteverstaan. Het humorgehalte laten we zoals beloofd in het midden, maar wel is zeker dat deze ‘innovatie’ weinig origineel is: eerder was er ook al de mankini bij het lingeriemerk. De nieuwe lijn met ‘matching’ badpakken voor manlief moest het voor iedereen op het strand (en op Instagram) pijnlijk duidelijk maken dat jullie bij elkaar horen.

 

 

Boeren voor bruiswater of de bananas

SodaStream haalde er geen hond maar een astronaut bij: Scott Kelly, de NASA-astronaut die de langste tijd ooit in de ruimte doorbracht, kwam in de zoveelste hemel plots op het lumineuze idee om van boertjes bruiswater te maken. Wie veel last heeft van oprispingen kan die vanaf nu in een gloednieuw toestel, de SodaStreamME, blazen en er je hoogstpersoonlijke spuitwater van maken. Tijdelijke actie: je kan nu ook een snurk-slang erbij kopen, zodat je ook ’s nachts je eigen bubbels kan blazen. “Geeft het leven je gas? Maak dan bruiswater”, aldus Scott Kelly in de ‘infomercial’.


Lokale spelers hoeven weliswaar niet onder te doen. Om er eentje uit te pikken: in de AD Delhaize in Lochristi is een hele bijzondere nieuwe fruitsoort te vinden. Je kan er namelijk in exclusiviteit bananas krijgen, een heuse kruising tussen een banaan en een ananas. Vraag ernaar op de groenten- en fruitafdeling.

 

 

Het Kubuske of een Cara Tatin

Nog voor avontuurlijke foodies is er de gloednieuwe ‘Carabox’ van Colruyt, een maaltijdbox “vol lekker makkelijke recepten met jouw favoriete bier in de hoofdrol”. Wat dacht je bijvoorbeeld van een heerlijk frisse cocktail als aperitief, de Carapirinha? Gevolgd door een ‘carapaccio’ en een stoofpotje boordevol groenten. Als dessert is er de klassieker Cara Tatin, meer bepaald een blik bier met een bol ijs op.


Wie liever een Antwerps Bolleke lust, kan het biertje van brouwerij De Koninck dan weer in een nieuw glas ontdekken. Vanaf vandaag is, “bij de betere bierhandelaar”, het vroegere Bolleke als een Kubuske te vinden, niet geserveerd in een rond maar in een vierkant – kubusvormig, pardon – glas.