Arbeiders bij bol.com betalen prijs voor grillig shoppergedrag

Werken in een distributiecentrum van bol.com is geen pretje, al blijven Amerikaanse toestanden in Waalwijk achterwege. Ontluisterend is vooral het schaamteloze misbruik dat consumenten maken van de soepele retourregeling van de webwinkel.

 

Hoge werkdruk

Journalist Jeroen van Bergeijk van De Volkskrant werkte gedurende vijf weken undercover in een fulfilmentcentrum dat Ingram Micro uitbaat voor bol.com in Waalwijk, eerst op de afdeling retouren, daarna als orderpicker (het gaat overigens niet om het DC op de foto, nvdr). Zijn nieuwsgierigheid werd aangewakkerd door de schrikbarende verhalen over de arbeidsomstandigheden in de Amerikaanse en Britse magazijnen van Amazon, waar arbeiders niet eens een plaspauze durven nemen uit schrik om strafpunten te krijgen. Zo erg is het in Waalwijk lang niet, zo blijkt. De werkdruk is zeker hoog en de regels zijn streng, maar de meeste collega’s klagen niet, omdat ze hier als arbeidsmigrant meer kunnen verdienen dan thuis. Het verloop is desalniettemin groot.

 

Naar eigen zeggen wilde van Bergeijk wel eens weten wat er gebeurt als je om vijf minuten voor middernacht besluit dat je de volgende dag toch echt een stofzuiger of gourmetstel nodig hebt, en die vervolgens weer terugstuurt. Wat hij meemaakt op de afdeling retouren is ontluisterend: hij verbaast zich over het misbruik dat klanten maken van de ruimhartige retourregeling van bol.com:  “Zo tref ik stofzuigers met propvolle zakken aan, schuurmachines waar het bouwstof aangekoekt zit of een doos met een bladblazer waar de herfstblaadjes uit dwarrelen.” Een collega zag een koffer met het label van de vliegtuigmaatschappij er nog aan, en een paar vieze sokken erin…

 

Flexibiliteit vereist

In een reactie ontkent de webwinkel niet dat er van medewerkers veel geëist wordt. “Werken in het hoogseizoen vereist heel wat flexibiliteit", aldus Jos Goedhart van Ingram Micro, de onderaannemer die het magazijn voor bol.com uitbaat. "Het koopgedrag van consumenten is grillig en daar moeten wij ons op aanpassen, want de belofte is: vandaag besteld, dezelfde of de volgende dag in huis. De Nederlandse uitzendkracht heeft een sociaal leven, de sportvereniging, vaste avonden voor de kinderen. Oost- en Zuid-Europese uitzendkrachten maakt het niet uit of ze donderdag of vrijdagavond moeten werken. Of dat ze om tien of twaalf uur thuis zijn. Daar is meer flexibiliteit.”

 

De werkdruk is volgens de e-tailer de voorbije jaren echter niet verhoogd. Dat vooral arbeidsmigranten soms lange dagen maken, heeft te maken met schaarste op de arbeidsmarkt en met de onvoorspelbaarheid van de verkopen.