Artsenorganisatie wil tabak uit meeste winkels | RetailDetail

Artsenorganisatie wil tabak uit meeste winkels

Artsenorganisatie wil tabak uit meeste winkels
http://www.shutterstock.com/nl/pic-137446223/stock-photo-istanbul-turkey-january-marlboro-cigarettes-on-january-in-istanbul-turkey.html?src=8M1MT0PtVMfyb7kz4NaB-A-1-2

Artsenorganisatie KNMG heeft opgeroepen om tabak te bannen uit zowat alle winkels. Sigaretten en aanverwanten zouden volgens de artsen enkel nog maar verkocht mogen worden in speciale, kleine tabakswinkels.

Hogere accijns

Naast een verbod op de verkoop van tabaksproducten in supermarkten, tankstations, boekwinkels of drogisterijen wil de KNMG nog een heleboel andere regels invoeren: zo vraagt ze een forse verhoging van de accijns op tabak, merkloze pakjes en een einde aan het zichtbaar uitstallen van tabak. Tot slot wil de organisatie dat de tabaksindustrie niet meer betrokken wordt bij de beleidsvorming.

 

De KNMG wil met al deze maatregelen roken ontmoedigen en voorkomen dat kinderen gaan roken. Om kinderen nog minder aan te zetten tot roken, willen de artsen ook dat een boel plaatsen rookvrij worden, zoals sportvelden, speeltuinen, pretparken en auto’s.

 

Strengere regels vanaf 20 mei

Vanaf 20 mei gelden er in Nederland al strengere regels rond de verkoop van tabak- en rookwaren: zo zal het verboden zijn om e-sigaretten en navulverpakkingen te verkopen aan kinderen onder 18 jaar, zoals dat nu al het geval was met de verkoop van tabak. De verpakkingen worden ook aangepakt, met een afschrikwekkende foto die minstens 65% van de voor- en achterkant beslaat en mét een verwijzing naar ikstopnu.nl. Verder mogen er ook geen verwijzingen meer gemaakt worden naar biologisch of light en is het vanaf 20 mei verboden om nog tabaksproducten te produceren met een andere smaak dan die van tabak.

 

In de winkels moeten alle zichtbare tabaksproducten zo worden opgesteld dat de gezondheidswaarschuwingen op de verpakkingen goed leesbaar zijn. Indien dat niet het geval is, moeten ze onder de toonbank of in een gesloten kast bewaard worden.

 

Supermarktketen Jumbo heeft al gezegd dat het zijn tabakswaren voortaan deels aan het zicht zal onttrekken. Het tabakschap zal nog maar half doorzichtig zijn, waardoor enkel de kleuren van de pakjes nog zichtbaar zullen zijn. Naar eigen zeggen wil de keten er zo ook voor zorgen dat jongeren minder in aanraking komen met tabak.

 

Volgens Accijnslek.nl is de het aantal verkochte rookwaren de voorbije vijf jaar al met 24% gedaald als gevolg van de steeds hoger wordende accijnzen. Volgens Accijnslek gaan Nederlandse consumenten steeds vaker hun tabak in het buitenland halen of kiezen ze voor goedkopere producten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Eigenaar 3i wil Action toch voor zichzelf houden

22/05/2018

Investeerder 3i wil Action dan toch helemaal houden. Hoewel de eigenaar van de discountketen vorige week liet uitschijnen een koper te zoeken voor een deel van zijn participatie in Action, ontkent 3i dat nu.

Marks & Spencer haalt het mes boven: 100 winkels dicht

22/05/2018

De Britse retailer wil ingrijpend herstructureren. De komende vier jaar moeten niet 60, maar wel 100 Britse winkels de deuren sluiten. “Noodzakelijk om de toekomst veilig te stellen”, klinkt het.

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.