Augmented reality geeft shoppers gevoel dat producten al van hen zijn | RetailDetail

Augmented reality geeft shoppers gevoel dat producten al van hen zijn

Augmented reality geeft shoppers gevoel dat producten al van hen zijn
Foto: Shutterstock

Augmented reality is een meerwaarde in virtuele shopomgevingen, blijkt uit onderzoek van de Vrije Universiteit Brussel. Wie iets in AR ziet, heeft sterker het gevoel dat het al van hem of haar is en is sneller geneigd het te kopen.

 

Augmented reality vervangt aanraking

De opkomst van augmented reality brengt nieuwe opportuniteiten voor retailers, concludeert VUB-professor Malaika Brengmann. Dat AR helpt om consumenten te betrekken, een merk te onthouden en ze meer vertrouwen in een aankoop te geven, was al geweten; nu blijkt het echter shoppers ook een gevoel van eigendom te geven.

 

Consumenten hebben meer het idee dat het product al hun bezit is als ze het in AR zien dan wanneer ze het gewoon op een laptop of smartphone zien. Dat komt door de meer tactiele eigenschappen van augmented reality, de technologie die beelden of informatie bijvoorbeeld met een smartphonecamera virtueel over de reële omgeving laat projecteren.

 

Als mensen producten aanraken, krijgen ze immers het gevoel dat het al een beetje van hen is. Bijgevolg zullen ze het ook sneller willen kopen. Aangezien dat tot nu toe niet mogelijk is online, tippen de onderzoekers augmented en virtual reality als alternatieve oplossingen voor online- en omnichannelretailers.

 

Beter voor stoel dan voor vaas

Een designvaas en een designerleunstoel werden in het onderzoek op drie verschillende manieren aan een testpanel getoond: op een laptop, op een smartphone en via een mobiele AR-toepassing waarin het object virtueel in een huiselijke omgeving werd geplaatst. In het laatste geval lag het gevoel van bezit beduidend hoger, zeker bij de designstoel.

 

Vooral bij materiële producten, die complexer om te begrijpen zijn en waarbij tast en andere zintuigen een rol spelen, is AR een goeie bondgenoot om onlineshoppers toch het gevoel te bezorgen dat ze in de winkel zouden krijgen als ze het item daar zouden zien en aanraken. Dit kan nuttig zijn voor bijvoorbeeld kleren, schoenen of meubelen.

 

De vaas is dan weer een product dat vrij makkelijk op het zicht te begrijpen is en het effect van AR bleek er minder groot te zijn. Bij producten die eenvoudig in woorden of visueel te vatten zijn, speelt aanraking een minder grote rol en maakt het dus ook minder uit of consumenten ze fysiek, in AR of simpelweg op foto ervaren.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Eigenaar 3i wil Action toch voor zichzelf houden

22/05/2018

Investeerder 3i wil Action dan toch helemaal houden. Hoewel de eigenaar van de discountketen vorige week liet uitschijnen een koper te zoeken voor een deel van zijn participatie in Action, ontkent 3i dat nu.

Marks & Spencer haalt het mes boven: 100 winkels dicht

22/05/2018

De Britse retailer wil ingrijpend herstructureren. De komende vier jaar moeten niet 60, maar wel 100 Britse winkels de deuren sluiten. “Noodzakelijk om de toekomst veilig te stellen”, klinkt het.

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.