Augmented reality geeft shoppers gevoel dat producten al van hen zijn | RetailDetail

Augmented reality geeft shoppers gevoel dat producten al van hen zijn

Augmented reality geeft shoppers gevoel dat producten al van hen zijn
Foto: Shutterstock

Augmented reality is een meerwaarde in virtuele shopomgevingen, blijkt uit onderzoek van de Vrije Universiteit Brussel. Wie iets in AR ziet, heeft sterker het gevoel dat het al van hem of haar is en is sneller geneigd het te kopen.

 

Augmented reality vervangt aanraking

De opkomst van augmented reality brengt nieuwe opportuniteiten voor retailers, concludeert VUB-professor Malaika Brengmann. Dat AR helpt om consumenten te betrekken, een merk te onthouden en ze meer vertrouwen in een aankoop te geven, was al geweten; nu blijkt het echter shoppers ook een gevoel van eigendom te geven.

 

Consumenten hebben meer het idee dat het product al hun bezit is als ze het in AR zien dan wanneer ze het gewoon op een laptop of smartphone zien. Dat komt door de meer tactiele eigenschappen van augmented reality, de technologie die beelden of informatie bijvoorbeeld met een smartphonecamera virtueel over de reële omgeving laat projecteren.

 

Als mensen producten aanraken, krijgen ze immers het gevoel dat het al een beetje van hen is. Bijgevolg zullen ze het ook sneller willen kopen. Aangezien dat tot nu toe niet mogelijk is online, tippen de onderzoekers augmented en virtual reality als alternatieve oplossingen voor online- en omnichannelretailers.

 

Beter voor stoel dan voor vaas

Een designvaas en een designerleunstoel werden in het onderzoek op drie verschillende manieren aan een testpanel getoond: op een laptop, op een smartphone en via een mobiele AR-toepassing waarin het object virtueel in een huiselijke omgeving werd geplaatst. In het laatste geval lag het gevoel van bezit beduidend hoger, zeker bij de designstoel.

 

Vooral bij materiële producten, die complexer om te begrijpen zijn en waarbij tast en andere zintuigen een rol spelen, is AR een goeie bondgenoot om onlineshoppers toch het gevoel te bezorgen dat ze in de winkel zouden krijgen als ze het item daar zouden zien en aanraken. Dit kan nuttig zijn voor bijvoorbeeld kleren, schoenen of meubelen.

 

De vaas is dan weer een product dat vrij makkelijk op het zicht te begrijpen is en het effect van AR bleek er minder groot te zijn. Bij producten die eenvoudig in woorden of visueel te vatten zijn, speelt aanraking een minder grote rol en maakt het dus ook minder uit of consumenten ze fysiek, in AR of simpelweg op foto ervaren.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Amazon Prime Day zorgt dit jaar voor spektakel en controverse

17/07/2018

Amazon Prime-leden vieren vandaag het jaarlijkse kortingenevenement Prime Day. De controversiële shopfeestdag wordt steeds grootser: Amazon startte het koopfestival met heuse muziekoptredens en ook concurrerende retailers pakken inmiddels met stuntprijzen uit.

Bol.com gaat distributiecentrum verdubbelen

16/07/2018

Minder dan een jaar na de officiële opening barst het distributiecentrum van bol.com in Waalwijk al uit zijn voegen. Begin 2019 beginnen uitbreidingswerken die een verdubbeling van de oppervlakte met zich meebrengen.

Adidas wil band met kleine winkelier versterken

15/07/2018

De Duitse sportmodereus Adidas wil de banden met de detailhandel aanhalen na protesten van winkeliers dat de Duitse gigant te agressief is in het promoten van zijn webshop. Daarbij zouden internationale fysieke ketens ook een (te?) grote rol krijgen.

Verkoop van pc’s groeit eerste keer in zes jaar

13/07/2018

Voor de eerste keer in zes jaar groeide de verkoop van pc's weer: in het tweede kwartaal van 2018 steeg die met 1,4%. Volgens onderzoekbureaus Gartner en IDC is de omzetstijging voornamelijk te danken aan de groei op zakelijke markten.

Chinese webreus zet aanval op Italië in

11/07/2018

De Chinese webreus JD.com wil gaan uitbreiden naar Italië. Het zou voor de grote rivaal van Alibaba het tweede Europese kantoor op korte tijd betekenen.

Retailhub Inspiration Tour: De ‘customer journey’ wordt heel anders

09/07/2018

Met Retailhub van RetailDetail is Antwerpen een unieke retail-hotspot rijker: professionals beleven er de toekomst van retail in het enige inspiratie-platform van de Benelux met 1250 m² aan innovatieve technologie en megatrends.