Augustus weer zeer zwak voor non-food | RetailDetail

Augustus weer zeer zwak voor non-food

Augustus weer zeer zwak voor non-food

Winkels in de non-foodsector blijven het onverminderd slechter doen dan in dezelfde periode een jaar eerder. In augustus daalden de verkopen met vijf procent. Verkopers van wooninrichting scoorden daarbij het slechtst met een daling van ruim 12 procent.

Een bloedrood plaatje

Cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek geven wel een lichte stijging aan voor de totale detailhandel (+1%), maar dat was vooral te danken aan een prijsstijging van bijna twee procent. Bovendien was de samenstelling van de koopdagen gunstiger dan een jaar eerder. Wanneer dit effect uit de cijfers wordt gefilterd blijft een daling van bijna twee procent aan omzet en vier procent in afzet over.

 

Kledingwinkels deden het matig met omzetverliezen van tegen de tien procent. Bij non-foodverkopers wisten alleen drogisterijen een omzetstijging te boeken. De omzet van foodverkopers viel zeven procent hoger uit, waarvan na correctie nog twee procent overblijft. Webwinkels en postorderbedrijven zagen de omzet met negen procent toenemen, terwijl tankstations vier procent meer wisten om te zetten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Walmart kan online groei niet aanhouden

21/02/2018

De Amerikaanse retailreus Walmart heeft in het laatste kwartaal van 2017 een teleurstellende online groei gekend. De online omzet steeg nog wel met een kwart, maar dat was een stuk minder dan verwacht.

Consolidatie bij Amerikaanse ketens in strijd tegen Amazon

21/02/2018

De Amerikaanse retailer Albertsons heeft zijn sectorgenoot Rite Aid overgenomen, nadat die laatste eerder ook al een flink aantal winkels verkocht had aan Walgreens. De overnames zijn vooral een reactie op de opmars van Amazon en andere online spelers.

Thierry Moubax (bpost): "Het businessmodel van de retail zal ingrijpend veranderen"

21/02/2018

Omnichannel is wat anders dan de optelsom van offline en online. Zijn retailers klaar voor een realiteit waarin de meeste aankoopbeslissingen genomen worden door digitale assistenten?

Walmart denkt aan nieuwe keten in India

21/02/2018

De onderhandelingen van de Amerikaanse warenhuisketen Walmart en de Indische e-commercespeler Flipkart gaan mogelijk over meer dan enkel online retail. De kans bestaat dat er ook een fysieke keten komt.

Dit zijn de genomineerden voor de bpost Omnichannel Award 2018

20/02/2018

De jury heeft haar keuze gemaakt uit de longlist van kandidaten: JBC, Sissy-Boy en ZEB maken kans om op 1 maart de bpost Omnichannel Award in de wacht te slepen. Ook uw stem telt mee!

Omnichannel in retail: Hoe maak je de marketingafdeling echt omnichannel?

15/02/2018

De transitie naar een omnichannelorganisatie is cruciaal én dringend in de retailsector, ziet Peter Desmyttere, oprichter en CEO van Husky Marketing Planner: “In retail werken organisaties nog vaak in silo’s.” Hij geeft een concreet stappenplan op het Omnichannel Congress.

Back to top