Augustus weer zeer zwak voor non-food | RetailDetail

Augustus weer zeer zwak voor non-food

Augustus weer zeer zwak voor non-food

Winkels in de non-foodsector blijven het onverminderd slechter doen dan in dezelfde periode een jaar eerder. In augustus daalden de verkopen met vijf procent. Verkopers van wooninrichting scoorden daarbij het slechtst met een daling van ruim 12 procent.

Een bloedrood plaatje

Cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek geven wel een lichte stijging aan voor de totale detailhandel (+1%), maar dat was vooral te danken aan een prijsstijging van bijna twee procent. Bovendien was de samenstelling van de koopdagen gunstiger dan een jaar eerder. Wanneer dit effect uit de cijfers wordt gefilterd blijft een daling van bijna twee procent aan omzet en vier procent in afzet over.

 

Kledingwinkels deden het matig met omzetverliezen van tegen de tien procent. Bij non-foodverkopers wisten alleen drogisterijen een omzetstijging te boeken. De omzet van foodverkopers viel zeven procent hoger uit, waarvan na correctie nog twee procent overblijft. Webwinkels en postorderbedrijven zagen de omzet met negen procent toenemen, terwijl tankstations vier procent meer wisten om te zetten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Thierry Moubax (bpost): "Wie de boot niet wil missen, moet snel schakelen."

20/04/2018

Nog een grote naam voor het RetailDetail Congress van 26 april: bpost-marketingtopman Thierry Moubax zal er zijn visie geven over hoe marketing en handel in het algemeen ingrijpend zullen veranderen door de 'boom' in e-commerce.

The Future Of Shopping is Managementboek van het Jaar

20/04/2018

Met grote trots mag RetailDetail aankondigen dat de titel Managementboek van het jaar 2018 gaat naar het boek The Future Of Shopping: Waar iedereen retailer is van Pauline Neerman en Jorg Snoeck.

Amazon telt al 100 miljoen Prime-abonnees

19/04/2018

E-commercegigant Amazon heeft de kaap van de honderd miljoen Prime-abonnees overschreden. En dat is maar een van de vele mijlpalen waarover CEO Jeff Bezos het heeft in zijn jaarlijkse brief aan de aandeelhouders.

Tien tips om de digitale retailreuzen te verslaan

19/04/2018

“Verkoop wat mensen willen, niet wat je hebt.” Zo luidt het bondige advies van Myrna Moorthamer en Arjan Leest (Retail Rebels) aan retailers die de digitale revolutie willen overleven.

Distributeurs en transporteurs eisen schonere vrachtwagens

19/04/2018

35 bedrijven, waaronder Colruyt, Carrefour en Ikea, vragen dat Europa de constructeurs van vrachtwagens verplicht de uitstoot tegen 2025 met een vierde terug te dringen. “Totaal onrealistisch”, reageert de spreekbuis van de constructeurs.

Kijkshop probeert doorstart met KijkBijMij

18/04/2018

Warenhuisformule Kijkshop ging begin dit jaar over de kop, maar het Zweedse moederbedrijf TheOne wil het bedrijf met zijn consumentenplatform KijkBijMij nog een bescheiden doorstart geven.