Aveve noteert na vijf jaar opnieuw groei

Aveve noteert na vijf jaar opnieuw groei

Aveve noteert na vijf jaar opnieuw groei

Aveve mag dan een vinger in de pap hebben in zowat elke schakel van de landbouwketen, toch stagneerde de groei van de Belgische land- en tuinbouwgroep tussen 2012 en 2016. Het voorbije jaar kon topman Eric Lauwers het tij keren met een groei van 4%.

 

"Lokaal en internationaal doorwegen"

Bij het grote publiek is Aveve vooral bekend van het motto "tuin, dier, bakplezier", maar het bedrijf is via zijn productiedochters actief op zowat alle vlakken van het Belgische landbouw- en tuinleven. Een mastodont van die omvang consequent laten groeien, is geen gemakkelijke opdracht, zo laat Aveve-topman Eric Lauwers optekenen in L'Echo en De Tijd: "Tussen 2012 en 2016 plafonneerde de omzet; de grenzen waren bereikt. Er was weinig synergie tussen onze bedrijven."

 

Lauwers, die twee jaar geleden de overstap maakte van bierreus AB InBev naar landbouwoctopus Aveve, ziet vooral brood in het stroomlijnen van de verschillende dochters en in het combineren van Aveve's knowhow met lokale commerciële spelers. Al kijkt Lauwers ook buiten de landsgrenzen: met de overname van het Nederlandse Arie Block levert Aveve nu gespecialiseerde voeding voor dierentuinen als de Zoo van Antwerpen en Pairi Daiza. Voedingsadditieven voor runderen brengt de keten tot in China en Brazilië aan de man, en in Canada bouwt de Aveve-groep mee aan een gigantische dakserre.

 

Investeren in innovatie

Het bedrijf springt ook mee op de kar van nieuwe technologieën als drones en big data in de landbouwsector. "Aveve vliegt nu al met drones over velden om landbouwgewassen in kaart te brengen en de oogsten te optimaliseren," vertelt Lauwers, die voor de komende drie jaar zo'n 111 miljoen euro heeft weggelegd voor investeringen in IT-infrastructuur, productieuitbreiding en de modernisering van installaties.

 

Ook in de 250 verkooppunten van de winkelketen staat innovatie centraal: ondanks flinterdunne winstmarges onderscheidt Aveve zich door zijn assortiment thuisbakproducten en bloemsoorten. De resultaten spreken alvast voor zich: het Belgische bedrijf noteerde vorig jaar voor het eerst in vijf jaar een groei van zijn omzet met 4% tot 1,4 miljard euro.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Eigenaar 3i wil Action toch voor zichzelf houden

22/05/2018

Investeerder 3i wil Action dan toch helemaal houden. Hoewel de eigenaar van de discountketen vorige week liet uitschijnen een koper te zoeken voor een deel van zijn participatie in Action, ontkent 3i dat nu.

Marks & Spencer haalt het mes boven: 100 winkels dicht

22/05/2018

De Britse retailer wil ingrijpend herstructureren. De komende vier jaar moeten niet 60, maar wel 100 Britse winkels de deuren sluiten. “Noodzakelijk om de toekomst veilig te stellen”, klinkt het.

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Expansie duwt Suitsupply de rode cijfers in

15/05/2018

Forse investeringen in expansie brachten Suitsupply vorig jaar een mooie omzetgroei, maar ook een flink nettoverlies. Toch is dat de enige weg voorwaarts, meent de Nederlandse keten, die het oog strak op de Verenigde Staten gericht houdt.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.

HelloFresh verhoogt omzetprognose

14/05/2018

HelloFresh trekt zijn verwachtingen voor 2018 op: het bedrijf verwacht in 2018 tot 35% te groeien (eerder was dat maximum 30%) dankzij positieve cijfers in de Verenigde Staten, inmiddels de grootste markt voor de Duitsers.