Aveve noteert na vijf jaar opnieuw groei

Aveve noteert na vijf jaar opnieuw groei

Aveve noteert na vijf jaar opnieuw groei

Aveve mag dan een vinger in de pap hebben in zowat elke schakel van de landbouwketen, toch stagneerde de groei van de Belgische land- en tuinbouwgroep tussen 2012 en 2016. Het voorbije jaar kon topman Eric Lauwers het tij keren met een groei van 4%.

 

"Lokaal en internationaal doorwegen"

Bij het grote publiek is Aveve vooral bekend van het motto "tuin, dier, bakplezier", maar het bedrijf is via zijn productiedochters actief op zowat alle vlakken van het Belgische landbouw- en tuinleven. Een mastodont van die omvang consequent laten groeien, is geen gemakkelijke opdracht, zo laat Aveve-topman Eric Lauwers optekenen in L'Echo en De Tijd: "Tussen 2012 en 2016 plafonneerde de omzet; de grenzen waren bereikt. Er was weinig synergie tussen onze bedrijven."

 

Lauwers, die twee jaar geleden de overstap maakte van bierreus AB InBev naar landbouwoctopus Aveve, ziet vooral brood in het stroomlijnen van de verschillende dochters en in het combineren van Aveve's knowhow met lokale commerciële spelers. Al kijkt Lauwers ook buiten de landsgrenzen: met de overname van het Nederlandse Arie Block levert Aveve nu gespecialiseerde voeding voor dierentuinen als de Zoo van Antwerpen en Pairi Daiza. Voedingsadditieven voor runderen brengt de keten tot in China en Brazilië aan de man, en in Canada bouwt de Aveve-groep mee aan een gigantische dakserre.

 

Investeren in innovatie

Het bedrijf springt ook mee op de kar van nieuwe technologieën als drones en big data in de landbouwsector. "Aveve vliegt nu al met drones over velden om landbouwgewassen in kaart te brengen en de oogsten te optimaliseren," vertelt Lauwers, die voor de komende drie jaar zo'n 111 miljoen euro heeft weggelegd voor investeringen in IT-infrastructuur, productieuitbreiding en de modernisering van installaties.

 

Ook in de 250 verkooppunten van de winkelketen staat innovatie centraal: ondanks flinterdunne winstmarges onderscheidt Aveve zich door zijn assortiment thuisbakproducten en bloemsoorten. De resultaten spreken alvast voor zich: het Belgische bedrijf noteerde vorig jaar voor het eerst in vijf jaar een groei van zijn omzet met 4% tot 1,4 miljard euro.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Dieprood Galeria Kaufhof (en Inno) vestigt alle hoop op fusie

20/07/2018

Galeria Kaufhof (waar ook Galeria Inno toe behoort) zit diep in de rode cijfers: het verlies zou er oplopen tot zo'n 30 miljoen euro. Een fusie tussen Karstadt en Galeria Kaufhof moet volgens eigenaar Hudson's Bay heil brengen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Walmart en Microsoft bundelen krachten tegen Amazon

18/07/2018

Walmart is de grootste retailconcurrent van Amazon en Microsoft is de belangrijkste rivaal voor Amazons clouddiensten. Beide bedrijven proberen de internetreus nu wat meer tegenwind te geven met een strategisch partnerschap voor vijf jaar.

Blokker ziet Belgische omzet fors dalen en directie afslanken

17/07/2018

De problemen voor Blokker blijven aanhouden: het bestuur wordt verder ingekrompen (van acht naar vijf), net zoals de omzet in de Belgische winkels (-21%). 

Retailhub x Living Tomorrow: Nieuwe innovatieworkshops op maat

17/07/2018

Wat worden de megatrends van morgen en hoe ziet je strategie er best uit? Neem een frisse innovatiestart met de workshops van retailhub en Living Tomorrow: een gezonde mix van plezier, ontspanning en topeducatie op maat van je bedrijf.

Amazon Prime Day zorgt dit jaar voor spektakel en controverse

17/07/2018

Amazon Prime-leden vieren vandaag het jaarlijkse kortingenevenement Prime Day. De controversiële shopfeestdag wordt steeds grootser: Amazon startte het koopfestival met heuse muziekoptredens en ook concurrerende retailers pakken inmiddels met stuntprijzen uit.