Belg blijft verslaafd aan papieren folder | RetailDetail

Belg blijft verslaafd aan papieren folder

Belg blijft verslaafd aan papieren folder

Volgens nieuwe cijfers van BD myShopi lezen 9 op de 10 Belgen de reclamefolders die ze in hun brievenbus ontvangen. Zelfs millennials zijn enthousiaste lezers van reclamefolders.

Voorkeur voor papier

Folders blijven een sterkhouder in de marketingmix van retailers, blijkt uit de resultaten van de jaarlijkse “Door to Door Impact Survey”, een bevraging naar de reclamefolders en gratis pers die BD myShopi wekelijks aan 4,5 miljoen Belgische huishoudens bezorgt. De cijfers tonen aan dat de overgrote meerderheid van de Belgen deze folders vaak en intensief leest. 

 

Gemiddeld spenderen Belgen 20 minuten aan folders. Digitale reclamefolders zijn ook aan een opmars bezig, maar toch blijft de voorkeur uitgaan naar papier: 36% van de bevraagden leest enkel papieren folders. Ongeveer de helft leest zowel papier als digitaal, waarbij de overgrote meerderheid wel een voorkeur heeft voor papier. Slechts 5% geeft aan enkel digitaal te lezen.

 

Ook voor millennials

Van alle folders is de supermarktfolder het populairst: 85% van de folderlezers leest deze graag, bij vrouwelijke lezers is dit zelfs 91%. Vrouwen lezen ook graag folders van modemerken, en decoratie- en meubelzaken. Mannen geven de voorkeur aan computer- en elektronicafolders.

 

Ook de generatie consumenten tussen 18 en 35 jaar toont interesse voor folders: in deze leeftijdscategorie lezen 9 op de 10 regelmatig reclamefolders, en leest de helft zowel papieren als digitale folders. 3% leest enkel digitale folders.

 

Tim De Witte, CCO van BD myShopi: “Marketeers denken meer en meer dat ze millennials enkel nog via Facebook kunnen bereiken – niets is minder waar. De surveyresultaten bevestigen de sterke positie van papieren reclamefolders, ook in het digitale tijdperk. Belgen blijven massaal verslaafd aan bladeren in hun favoriete folders.”

 

Entertainment

8 op de 10 Belgen gebruiken de folder bij het maken van een boodschappenlijstje. In de enquête verklaart 56% dat de folders hen helpen bij hun boodschappen, en bevestigt 48% dat ze hen regelmatig aanzetten tot aankopen. Een bijna even groot percentage (46%) bezoekt bepaalde winkels naar aanleiding van wat ze in de folders lezen. Er is ook een entertainmentfactor: 58% van de bevraagden vindt reclamefolders lezen ontspannend.

 

Ook digitale folders worden op deze manier gebruikt. Bovendien klikt 55% van de digitale lezers door naar de website van het bedrijf. Consumenten doen dit vooral om meer productinformatie op te zoeken (9 op de 10). 3 op de 10 willen de producten ook online bestellen.

 

Gratis staaltjes

Niet enkel reclamefolders, maar ook catalogi, productstalen, en deurhangers met een boodschap vinden via huis-aan-huisbedeling hun weg naar de Belgische consument. Sommige retailers gaan zelfs over tot acties waarbij lege verpakkingen voor verse voeding worden bedeeld, zoals zakken voor brood, fruit of groenten. De consument kan deze dan gratis komen vullen in de winkel. 

 

De Witte: “Dit soort acties is een groeiend segment in de reclame via huis-aan-huisbedeling. Marketeers worden creatiever met het medium. Ook staaltjes werken goed: maar liefst 73% van de ontvangers van productstalen is geneigd om achteraf het product in kwestie te kopen.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Retailhub x Living Tomorrow: Nieuwe innovatieworkshops op maat

17/07/2018

Wat worden de megatrends van morgen en hoe ziet je strategie er best uit? Neem een frisse innovatiestart met de workshops van retailhub en Living Tomorrow: een gezonde mix van plezier, ontspanning en topeducatie op maat van je bedrijf.

Amazon Prime Day zorgt dit jaar voor spektakel en controverse

17/07/2018

Amazon Prime-leden vieren vandaag het jaarlijkse kortingenevenement Prime Day. De controversiële shopfeestdag wordt steeds grootser: Amazon startte het koopfestival met heuse muziekoptredens en ook concurrerende retailers pakken inmiddels met stuntprijzen uit.

Bol.com gaat distributiecentrum verdubbelen

16/07/2018

Minder dan een jaar na de officiële opening barst het distributiecentrum van bol.com in Waalwijk al uit zijn voegen. Begin 2019 beginnen uitbreidingswerken die een verdubbeling van de oppervlakte met zich meebrengen.

Verkoop van pc’s groeit eerste keer in zes jaar

13/07/2018

Voor de eerste keer in zes jaar groeide de verkoop van pc's weer: in het tweede kwartaal van 2018 steeg die met 1,4%. Volgens onderzoekbureaus Gartner en IDC is de omzetstijging voornamelijk te danken aan de groei op zakelijke markten.

Retailhub Inspiration Tour: De ‘customer journey’ wordt heel anders

09/07/2018

Met Retailhub van RetailDetail is Antwerpen een unieke retail-hotspot rijker: professionals beleven er de toekomst van retail in het enige inspiratie-platform van de Benelux met 1250 m² aan innovatieve technologie en megatrends.

'Mishandelde' eenden weg bij Plus, wel in 'diervriendelijke' dons

06/07/2018

Er komt veel reactie op de beelden van hardhandig eendentransport bij Nederlandse pluimveehouders. Supermarktketen Plus haalt per direct al het eendenvlees van slachterij Tomassen Duck-To uit het schap, maar de dons blijkt ook in "diervriendelijk" beddengoed te zitten.